تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نگرانی از اعدام مخالفان در ایران به اتهام «محاربه»

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نگران اعدام گروهی از بازداشت‌شدگان، به اتهام «محاربه» است.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، ۱۸ دی ماه گفته که پنج نفر از بازداشت شدگان روز عاشورا، به زودی به اتهام محاربه در دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه خواهند شد.

در این بیانیه تصریح شده که بازداشت‌شد‌گان، «در فرایند عادلانه‌ای تفهیم اتهام نشده‌اند و به احتمال بسیار زیاد، در محاکمه، از موازین بین‌المللی دادرسی عادلانه برخوردار نخواهند شد»

به گفته او، این پنج نفر، اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران هستند. محاربه، اتهام سنگینی است که بر پایه قانون مجازات اسلامی، می‌تواند به مجازات اعدام بیانجامد.

این فدارسیون در بیانیه خود آورده که «اظهارات مختلف مقامات ایرانی از ۹ دی ماه به بعد، آشکارا نشان می‌دهد که متهمان، به شدت در خطر اعدام قرار دارند.»

در این بیانیه تصریح شده که بازداشت‌شد‌گان، «در فرایند عادلانه‌ای تفهیم اتهام نشده‌اند و به احتمال بسیار زیاد، در محاکمه، از موازین بین‌المللی دادرسی عادلانه برخوردار نخواهند شد.»

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر یادآور شده که «عزم ِآشکار به محکوم کردن برخی از معترضان به اعدام، به اتهام محاربه، حتی برپایه قانون مجازات اسلامی، غیرقانونی است.»

«مردم ایران باید از موازین بین‌المللی دادرسی عادلانه برخوردار باشند، بتوانند به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض کنند و از حقوق آزادی بیان، تجمع و تشکل خود بهره گیرند»

این فدارسیون از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که هرچه سریع‌تر، اعدام‌ها در ایران را متوقف کنند و قوانینی که اجازه «القای اتهام‌های مبهمی همچون محاربه» را می‌دهند، مورد بازنگری قرار دهند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «مردم ایران باید از موازین بین‌المللی دادرسی عادلانه برخوردار باشند، بتوانند به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض کنند و از حقوق آزادی بیان، تجمع و تشکل خود بهره گیرند.»

پیش‌تر، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و سازمان گزارشگران بدون مرز، از اظهارات مقام‌های ایران مبنی بر صدور حکم اعدام برای معترضان به شدت ابراز نگرانی کرده بودند.

مقام‌های جمهوری اسلامی پس از حوادث روز عاشورا بارها اعلام کرده‌اند کسانی که در تظاهرات اعتراضی شرکت کنند، «محارب» هستند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جمهوری اسلامی سالهاست اعضا و هواداران ساز مان مجاهدین خلق را بجرم محاربه اعدام می کند. حالا برای ترس از قیام مردمی می خواهد مردم و جوانان را سرکوب و وحشت زده نماید. خامنه ای برای ادامه حکومتش راهی جز شکنجه و تجاوز و اعدام ندارد. ترورهای احتمالی مخالفان هم کم کم از طرف حکومت می تواند مانند زمان سعید امامی شکل بگیرد. سعید امامی در مشهد بمب گذاشت و بعد هم کشیشان مسیحی را کشت تا بتواند در سطح جهان اعتبار مجاهدین را از بین ببرد. حکومت حاکم برای رهایی از بحران به هر خس و خاشاکی وصل می شود تا غرق و نابود نشود.

-- ک. دماوندی ، Jan 13, 2010

دنیا برای آزادی خواه برمه جامع درانی میکند ! نمیدانم چرا در برابر مرگ ایرانیان این دنیا چرا بیتفاوت است ؟ ترور یکی از شاهکارهای این رژیم است. با هین روش که مردم ایران جلو میروند تاریخ ایران صفحه جدیدی را بزودی آغاز خواهد کرد. گر صبر کنی ز غوره حلکا سازی!

-- jahan ، Jan 14, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)