تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مادران عزادار آزاد شدند

مادران عزاداری که روز شنبه، از سوی ماموران امنیتی در پارک لاله تهران بازداشت شده بود، آزاد شدند.

شنبه هفته‌جاری، مادران عزادار، براساس برنامه هفتگی خود قصد داشتند در پارک لاله تجمع کنند که با هجوم نیرو‌های امنیتی و انتظامی، بیش از ۳۰ تن از آنها بازداشت شدند.

مادران دستگیر شده به بازداشتگاه وزرا و زندان اوین منتقل شدند و از روز یکشنبه آزادی آنها به تدریج آغاز شد.


شب گذشته با آزادی ۱۲ تن از این مادران، تعداد آزادشدگان به ۳۰ نفر رسید.

گزارش شده که با برخی از این مادران در زمان بازداشت، برخورد‌های تندی صورت گرفته است.

عفو بین‌الملل و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، با محکوم کردن بازداشت این مادران، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته بودند که هرچه سریع‌تر آنها را آزاد کنند

عفو بین‌الملل و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، با محکوم کردن بازداشت این مادران، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته بودند که هرچه سریع‌تر آنها را آزاد کنند.

حسیبه حاج صحراوی، معاون برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی سازمان عفو بین‌الملل گفته است: «مادرانی که به خاطر کشته شدن فرزندانشان توسط مأموران امنیتی، عزادار هستند، باید از حمایت دولت برای یافتن حقیقت در این خصوص برخوردار باشند.»

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نیز با اشاره به بازداشت مادران عزادار گفته که «در هیچ فرهنگی چنین برخوردی با مادران پذیرفتنی نیست.»

بسیاری از فعالان مدنی و حقوق زن و به ‌ویژه مادرانی که در سال‌های گذشته، با اعدام فرزندان خود و یا ناپدید شدن آنها مواجه شده‌اند، و مادرانی که فرزندانشان در بازداشت هستند، به مادران عزادار پیوسته‌اند

مادران عزادار و حامیان آنها پس از مرگ ندا آقا سلطان و سهراب اعرابی در خرداد ماه ۱۳۸۸ توسط مادرانی که فرزندان خود را از دست داده بودند، یا فرزندانشان ناپدید شده‌اند، تشکیل شد.

بسیاری از فعالان مدنی و حقوق زن و به ‌ویژه مادرانی که در سال‌های گذشته، با اعدام فرزندان خود و یا ناپدید شدن آنها مواجه شده‌اند، و مادرانی که فرزندانشان در بازداشت هستند، به مادران عزادار پیوسته‌اند.

خواسته عمده مادران عزادار، پاسخگویی مقامات در برابر کشته شدن، ناپدید شدن و یا زندانی بودن فرزندانشان است.

مادران عزادار و حامیان آنها از خرداد ماه تصمیم گرفته‌اند که هر هفته شنبه، در ساعت مشخصی با لباس مشکی تجمع کنند تا به خواسته‌های آنها توجه شود. این در حالی است که تجمع آنها همواره با حملات نیروهای امنیتی شکسته شده و بسیاری از آنها بازداشت شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)