تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حمایت خاتمی از راه‌کار‌های پنج‌گانه موسوی

محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، از راه‌کار‌های میرحسین موسوی برای خروج ایران از «بحران» حمایت کرد و هشدار داد که «افراطی‌گری» از سوی حکومت، «ویرانگر» است.

آقای خاتمی که در جمع نمایندگان ادوار مجلس سخن می‌گفت، با استقبال از راه‌کار‌های پنج‌گانه موسوی، افزود: «راه‌کارها خیلی وقت پیش، گفته شده و آسان هم است.»


رئیس بنیاد باران اظهار داشت که مهمترین این راه‌کار‌ها «تضمین برای انتخابات آزاد و قانونی، احترام به رای مردم، تنظیم ضوابط و ساز و کارهایی برای انتخابات و نیز اجرای درست آن ساز و کارها» است.

میرحسین موسوی یکی از رهبران مخالف دولت نیز در بیانیه هفدهم خود خواستار «مسئولیت‌پذیری دولت در مقابل ملت، تدوین قانونی شفاف و اعتماد برانگیز برای انتخابات، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی مطبوعات و رسانه‌ها و به رسمیت شناختن حقوق مردم برای اجتماعات قانونی و تشکیل احزاب و تشکل‌ها» شده است.

آقای خاتمی همسو با بیانیه موسوی، گفت که «بنده هم معتقدم نحوه برگزاری انتخابات و شیوه برگزاری و ساز و کارهای آن اشکالات اساسی دارد که در نتیجه آن نقصان‌ها و اشکالات است که کار به اینجا می‌رسد و مردم بی‌اعتماد می‌شوند.»

«ما اعتراض داریم؛ می‌گوییم چرا حق مردم ضایع می‌شود؟ چرا مردم تحقیر می‌شوند؟ چرا حقوق مردم رعایت نمی‌شود؟ چرا به معیارهای قانونی و ارزشی کم‌لطفی می‌شود»

وی افزود: «انتخابات باید آزاد، عادلانه و قانونی، طبق همه ضوابطی که وجود دارد برگزار شود.»

به گفته رئیس جمهوری پیشین ایران، «آزادی‌های اساسی که در قانون اساسی آمده، باید برای احزاب و گروه‌ها و مردم تامین شود، میدان باید از تندروها گرفته شود که همه چیز را از بین خواهد برد.»

آقای خاتمی اظهار داشت که با محدود کردن «افراط گری‌ها و تفریط گری‌ها» می‌توان مشکل را حل و جامعه را آرام کرد، در غیر این صورت باید منتظر «عواقب عدم پذیرش بحران» بود.

وی در عین حال گفت که «خیال نکنیم اگر جمهوری و نظام برود، بناست نظام شسته رفته‌ای که به نفع مردم است به ما داده شود، از آن طرف هم خیال نکنند، اگر معیارهای قانون اساسی را از بین ببرند، چیزی به نام به اصطلاح حکومت اسلامی بوجود خواهد آمد.»

«آزادی‌های اساسی که در قانون اساسی آمده، باید برای احزاب و گروه‌ها و مردم تامین شود، میدان باید از تندروها گرفته شود که همه چیز را از بین خواهد برد»

آقای خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: «ابزار تبلیغاتی یک‌جانبه و هجومی و طوفانی دست رقیب است که شب را روز جلوه می‌دهد؛ هر چقدر هم بگوییم کسی صدای ما را نمی‌شنود.»

وی افزود: «ما اعتراض داریم؛ می‌گوییم چرا حق مردم ضایع می‌شود؟ چرا مردم تحقیر می‌شوند؟ چرا حقوق مردم رعایت نمی‌شود؟ چرا به معیارهای قانونی و ارزشی کم‌لطفی می‌شود؟»

خاتمی این انتقاد‌ها و خواسته‌ها را در شرایطی مطرح می‌کند که آیت‌الله علی خامنه‌ای نیز در سخنرانی روز شنبه خود از افراد غیرمسئول خواسته که در اموری که به آنها ارتباطی ندارد، دخالت نکنند.

آقای خامنه‌ای همچنین به مسئولان قوا گفته که باید به وظایف خود در خصوص «مفسدان و اغتشاشگران» به خوبی عمل کنند.

مهدی کروبی دیگر رهبر مخالفان نیز امروز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای، پنج‌ راه‌کار خود برای خروج ایران از وضعیت «بحرانی» را اعلام کرده است.

هاشمی: «اقدامات برای حل مسائل موجود و رفع اختلافات باید با درک اهمیت زمان صورت پذیرد و اتلاف وقت می‌تواند فرصت‌ها را نابود کند»

آقای کروبی اعلام کرده که «اعتراف، توبه ظالمان و بخشش مردم، اصلاح انحراف در انقلاب، پرهیز از خشونت، ریشه‌یابی و علت‌یابی حوادث اخیر و مناظره با نمایندگان حکومت» می‌تواند در حل و فصل بحران‌ها و مشکلات ثمربخش باشد.

اکبر هاشمی رفسنجانی نیز امروز در دیدار با مجمع نمایندگان مجلس، خواستار خشکاندن ریشه اختلاف‌ها با «تدبیر و عقلانیت» شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای هاشمی گفت: «اقدامات برای حل مسائل موجود و رفع اختلافات باید با درک اهمیت زمان صورت پذیرد و اتلاف وقت می‌تواند فرصت‌ها را نابود کند.»

وی در عین حال افزود که در خصوص حوادث‌های پس از انتخابات سکوت نکرده و «همواره برای کمک به حل مشکلات، بدون جنجال خبری تلاش» کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

راه آزادی از همین ویرانگری حکومت می‌گذرد. خاتمی و امثال او باز می‌خواهند به جسد نیمه‌جان این حکومت ماتیک و رژ لب بزنند و زندگی ...آن را چند صباحی بیشتر تداوم بدهند. سی سال است زندگی و عزت را از ما گرفته‌اند و راهی برای رهایی به جز براندازی این جرثومه ...نیست. ملایان نیمه‌بیدار: راهکارهای ماندگاری ...را لطفا برای خودتان نگه دارید.

-- شورش ، Jan 11, 2010

نميدانم آقاى خاتمى تا كى مى خواهد سرش را ببرد زير عبايش و بگويد انشاءالله گربه است. آخر آنكه فرزندش را بي جهت كشته اند چرا نبايد شعار ساختارشكنانه بدهد و چرا غلط كرده است؟
آقاى خاتمى بحق خودش را مسئول اين جنايات نمى داند اما حق ندارد ديگران را از خواست عدالت براى جناياتى كه در حقشان شده باز دارد و و بعوض حمايت از مظلومان لى لى به لالائ ظالمان بگذارد

-- نادر ، Jan 11, 2010

آقا چرا این بخش سخنان او را درج نکرده اید ‌«شعار اصلی ما 'استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی' بوده، هست و خواهد بود. هیچ چیز دیگر هم شعار ما و اکثریت قاطع مردم نیست و هر شعار دیگری شعار انحرافی است.» این اصل داستان است....

-- کیان ، Jan 11, 2010

... آیا این همه جوان کشته شد تا توده فدایی و موسوی به آرزویشان که عدم مذاکره دولت ( دولت مسولیت پذیر ! ) با امریکا بود برسد ؟ آیا جز خدمات به روسیه و چین کار شما حاصلی داشت ؟ اگر قصدتان سازش بود چرا زودتر سازش نکردید مثل رفسنجانی و خاتمی ؟

-- sharafy ، Jan 11, 2010

سوال این است که با وجود اینکه بیانیه ۵ نفر روشنفکر لیبرال از بیانیه موسوی بلا خص ( که دولت را به رسمیت شناخته !) و حتا راه کار شیخ با شرف و شجاع کروبی و راه کار خاتمی به مراتب پیشرو تر است (چون دولت متقلب را به رسمیت نمیشناسد و فقیه را ستمکار میداند که معنیش حتا با قانون فعلی یعنی باطل بودن ان ! ) و امضا کنندگانش بارها اعلام کرده اند که به ولایت فقیه اعتقاد ندارند ( بر عکس موسوی و حتا خاتمی ) و بنیان گذاران جنبش فعلی بوده اند
چرا؟
حزب توده و فدایی ها و کمونیست های اقماری و سمپات و زیر سایه حزب توده ...از موسوی و بیانیه سازشکارانه او که نه تنها خامنه ای بلکه احمدی را مشروع و به کشتار آنها مشروعیت می بخشد حمایت ...میکنند ؟
جواب:
پس از سرعت گرفتن جنبش و شعار های سرنگونی و ضد روسیه و چین و حماس و حزب الله ( محتشمی پور پدر خوانده حزب الله مشاور موسوی و کسی است که اولین بار تقاضای ابطال ! کرد ) و امکان سود بردن امریکا از
و ضع موجود برای روی کار آوردن یک دولت دموکرات و لیبرال کمونیست های روسی احساس خطر کردند . مخصوصن وقتی دیدند که گنجی و مهاجرانی و سروش و بازرگان و کدیور از شهرت زیادی در مجامع روشنفکری و دانشگاهی امریکا برخوردارند و خط آنها به دموکراسی از کمونیست های تغییر سمت داده مثل فرخ نگهدار و کشتگر و ... که ... دنبال جالب توجه امریکا بودند بسیار نزدیکتر است وحشت زده شدند . آنها با علم کردن موسوی جلوی خاتمی و نوری و کروبی فقط میخواستند اوباما و سیاست آشتی جویانه او را شکست دهند و جلوی شیطنت احمدی نژاد و نزدیک شدن متقلبانه او را به امریکا بگیرند . چون میدانستند احمدی ممکن است سر طناب را لو داده و جمهوری اسلامی روسی را اسلامی آمریکایی کند .
فوران نا رضایتی ها و آشنایی دانشجویان و جوانان و زنان با سو استفاده روسها و استالینیستی بودن حکومت و نزدیکی فرهنگ اکثر مردم به غرب جریانات را طور دیگری رقم زد. ترس از اینکه امریکا به یک حکومت لیبرال مذهبی ( که هم مذهبی ها را جذب و هم طبقه متوسط غرب گرا را ) رضایت دهد کمونیست های روسی را ترساند . طبق معمول چون کمونیسم دیکتاتوری و به شکلی مذهبی افراطی است باز به ارتجاع مذهبی نزدیک تر از پروتستانها ی مذهبی است . دستور حمله به روشنفکران مذهبی صادر و تمام وب سایت های چپ روسی که با پول پوتین ارتزاق میکنند برای حمله چماقدرانه شبه بسیجی آماده شدند .
هدف اینها همان هدف سال ۳۲ یعنی همدستی با ارتجاع و شکست لیبرال هاست . در اشغال سفارت هم همین کار را کردند .
تا اتحاد ارتجاع سرخ و سیاه هست هیچ جنبشی در ایران به پیروزی نمیرسد .

-- sedaghat ، Jan 12, 2010

خاتمی همیشه مانند پماد ویکسی است بر روی غده سرطان.ما این رژیم و این دولت نالایق را نمی خواهیم.

-- jahan ، Jan 12, 2010

سلام بر اقای خاتمی
سرور گرامی اگر چه من انتخابات ازاد را که در ان هر فرد ایرانی بتواند خود را کاندید کند را بهترین شکل مردم سالاری میدانم،اما گمان نمی کنم که در شرایط حاظر اقای خامنه ای با ان موافق باشند.اما پیشنهاد جناب عالی مبنی بر اینکه کلیه کسانی که علاقمند به نظام جمهوری اسلامی هستند،باید از امکانات برابر و حق انتخاب ازاد( بدون نظر ولی فقیه)را داشته باشند نیز در حال حاظر امکان پذیر نیست.دلایل ان را هم خودتان ارایه فرموده اید. (ابزار تبلیغاتی یک جانبه و هجومی و طوفانی دست رقیب است که شب را روز جلوه میدهد.
هر چقدر هم بگوییم کسی صدای ما را نمی شنود.)لذا استعمار گران میتوانند افراد ناسالمی که مهره خودشان است را دوباه در راس کار اورده و شرایط بازگشت خود را فراهم اورند.
سرور گرامی،جناب عالی در شرایط کنونی دو راه بیشتر ندارید
اول قبول ولایت فقیه و تلاش در تاثیر گذاری بر تفکر اقای خامنه ای و تغییر و یا اصلاح شرایط انتخابات
دوم رد اصل ولایت فقیه و مبارزه با ان در چهار چوب قوانین اسلامی
دوست گرامی من با این درک ضعیفم از مسایل سیاسی بین المللی و با توجه به مشکلات فرهنگی-سیاسی داخل کشور به شما در حال حاضر راه اول را پیشنهاد میکنم و صلاح کشور و مردم را در تقویت جایگاه اقای خامنه ای می بینم.البته باید - باید و باز هم میگویم که باید در رابطه با بسیاری از موارد و قوانین جاری در کشور با اقای خامنه ای بحث و گفتگو کرد و نظر ایشان را شنید و با استدلال خوب نظرات ایشان را تغییر داد و بدینوسیله شرایط مناسب انتخابات را ایجاد نمود.ظمنا با حضور در مجلس و قبول نتیجه انتخابات به رسم دمکراتها ،مبارزات خویش را جهت اثبات عدم صلاحیت اقای احمدی نژاد و دولت ایشان را دنبال و تلاش کنید که اقای احمدی نژاد و کابینه دولت را به علت بی لیاقتی و عدم کارایی مجبور به استفا نمایید. موفق باشید
mansourpirykhanghah@t-online.de

-- mansour piry khanghah ، Jan 12, 2010

خاتمی: «ما اعتراض داریم؛ می‌گوییم چرا حق مردم ضایع می‌شود؟ چرا مردم تحقیر می‌شوند؟ چرا حقوق مردم رعایت نمی‌شود؟ چرا به معیارهای قانونی و ارزشی کم‌لطفی می‌شود؟» آقای خاتمی، نقض حقوق شهروندی، شکنجه، ترور، قتل و تحقیر ملت ایران از همان ابتدای به قدرت رسیدن حکومت اسلامی شروع شد. ساعت خواب!
محمد کم لطفی،

-- Hasani ، Jan 12, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)