تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

راه‌کارهای کروبی برای خروج ایران از «بحران»

مهدی کروبی با ارائه پنج راه‌کار برای خروج کشور از «بحران»، اعلام کرد که آماده مناظره با هر نماینده‌ای از سوی حکومت است تا مشخص شود «این انقلاب را چه کسانی به انحراف» کشانده‌اند.

راه‌کار‌های پنج‌گانه آقای کروبی در نامه‌ای خطاب به مردم نوشته شده و امروز دوشنبه در وب‌سایت سحام‌نیوز منتشر شده است.


دبیرکل حزب اعتماد ملی، «اعتراف، توبه ظالمان و بخشش مردم، اصلاح انحراف در انقلاب، پرهیز از خشونت، ریشه‌یابی و علت‌یابی حوادث اخیر و مناظره با نمایندگان حکومت» را پنج راه‌کار خود برای خروج از «بحران» اعلام کرده است.

مهدی کروبی یکی از رهبران مخالف دولت است که نتیجه انتخابات را نپذیرفته و اعلام کرده که با دولت برآمده از آن، به صورت قانونی «مبارزه» خواهد کرد.

کروبی، «اعتراف، توبه ظالمان و بخشش مردم، اصلاح انحراف در انقلاب، پرهیز از خشونت، ریشه‌یابی و علت‌یابی حوادث اخیر و مناظره با نمایندگان حکومت» را پنج راه‌کار خود برای خروج از «بحران» اعلام کرده است

راه‌کار‌های وی، پس از آنکه میرحسین موسوی، دیگر رهبر مخالفان در بیانیه‌ای چند پیشنهاد برای خروج از وضعیت «بحرانی» ایران ارائه کرد، منتشر می‌شود.

کروبی در نامه خود با انتقاد شدید از برخورد‌ نیرو‌های دولتی با معترضان در روز عاشورا، اعلام کرده که «کشتار‌ بی‌رحمانه» این روز، «چیزی نیست که بتوان از کنار آن به راحتی گذشت.»

وی افزوده که «حوادث بازداشتگاه‌ها و ماجرای کهریزک و خشونت به زنان و دستگیری‌های فله‌ای و دادگاه‌های فرمایشی و ارعاب تئوریزه شده، کم بود که دست آقایان به خون مردم در روز عاشورای حسینی نیز آغشته شد.»

قرار بود در روز عاشورا معترضان دست به راهپیمایی بزنند که با دخالت نیرو‌های امنیتی و لباس شخصی، دست‌کم هفت نفر جان خود را از دست دادند.

«حوادث بازداشتگاه‌ها و ماجرای کهریزک و خشونت به زنان و دستگیری‌های فله‌ای و دادگاه‌های فرمایشی و ارعاب تئوریزه شده، کم بود که دست آقایان به خون مردم در روز عاشورای حسینی نیز آغشته شد»

محافظه‌کاران نزدیک به دولت، شرکت‌کنندگان در مرسم این روز را که با خشونت‌های کم‌سابقه‌ای همراه شد، به «محاربه» متهم کرده‌اند.

آقای کروبی در واکنش به این اتهام، گفته که «نمی‌دانستیم که طلب کردن رای خود و اعتراض به دزدی سیاسی نیز از نگاه آقایان مساوی با محاربه و مصداق مفسد فی‌ الارض است.»

این رهبر مخالفان دولت افزوده که «مواجب‌بگیران را به جان مردم می‌اندازند و مردم را فریب‌خورده و مزدور اجنبی می‌خوانند.»

وی در ادامه نامه خود نوشته که «آقایان از اندیشه ماکیاولی تنها همان جمله را خوب آموخته‌اند که هدف، وسیله را توجیه می‌کند. دروغ می‌گویند اما تا به کی؟»

«آنقدر احساس ترس و تنهایی می‌کنند که علما و چهره‌ها را در تنگنا قرار می‌دهند تا بیایند و با مظالم‌شان همراه شوند»

در بخش دیگری از نامه آقای کروبی، به «تنهایی» حکومت اشاره شده و آمده است: «آنقدر احساس ترس و تنهایی می‌کنند که علما و چهره‌ها را در تنگنا قرار می‌دهند تا بیایند و با مظالم‌شان همراه شوند.»

دبیرکل حزب اعتمادملی در واکنش به سخنان روز نهم دی‌ ماه احمد علم‌الهدی علیه مخالفان دولت نیز نوشته است: «تقسیم مردم به شهروند درجه یک و دو و خس و خاشاک کم بود که مردم را بزغاله و گوساله نیز نامیدند. مرحبا به این جسارت و بی‌پروایی.»

علم‌الهدی، امام جمعه شهر مشهد است که در تجمع نهم ‌دی ماه هواداران دولت، منتقدان و مخالفان ولی ‌فقیه را «مشتی بزغاله و گوساله» خوانده بود.

کروبی یکی از راه‌های خروج از این وضعیت، «آزادی مطبوعات و به رسمیت شناختن فضای نقد و نقادی، آزادی زندانیان سیاسی و حاکمیت حقوق ملت و حرکت در مسیر اصلاحی است»

در بخش دیگری از نامه کروبی آمده است که گروهی برای «چهار روز حکومت، چه آبرویی از اسلام و انقلاب بردند و چه ارزان، موجبات تنفر مردم از روحانیت را فراهم» کرده‌اند.

وی نوشته است: «خدایا تو شاهد باش که چگونه یک جدال سیاسی را به یک جنگ مذهبی تبدیل کردند تا بتوانند به نام دین، حق‌خواهی سیاسی مردم را سرکوب کنند.»

کروبی در عین حال خواستار «توبه» کسانی شده که «افراد بی‌صلاحیت را تائید صلاحیت کردند و افراد واجد صلاحیت را رد و مردم را از حق انتخاب کردن محروم ساختند و برای تغییر رای مردم جواز صادر کردند و اعتراض مردم را با گلوله سرکوب نمودند.»

«نمی‌دانستیم که طلب کردن رای خود و اعتراض به دزدی سیاسی نیز از نگاه آقایان مساوی با محاربه و مصداق مفسد فی‌ الارض است»

به اعتقاد مهدی کروبی، انقلاب ایران، «منحرف» شده است و تنها راه اصلاح آن، «اجرای قانون اساسی و کنوانسیون‌های بین‌المللی است.»

وی همچنین اعلام کرده که یکی از راه‌های خروج از این وضعیت، «آزادی مطبوعات و به رسمیت شناختن فضای نقد و نقادی، آزادی زندانیان سیاسی و حاکمیت حقوق ملت و حرکت در مسیر اصلاحی است.»

کروبی نوشته که «ما معتقد به اصل ولایت فقیه و جمهوری اسلامی متکی بر آرای ۹۸ درصدی هستیم، نه جمهوری اسلامی‌ای که ارزشی برای رای مردم قائل نیست.»

دبیرکل حزب اعتمادملی در پایان نامه خود آورده است: «من مهدی کروبی، آمادگی خود را برای مناظره با هر نماینده‌ای از سوی حکومت اعلام می‌کنم تا مشخص شود که این انقلاب را چه کسانی به انحراف بردند و مسئول مظالم رفته بر مردم چه افراد و گروه‌هایی هستند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جناب کربی تا زمانی که درب در محور ولایت فقیه بچرخد شما هم ول معطلی.مردم دیگر از این مرحله عبور کرده اندزیرا با تمام وجود جنایات ولایت فقیه را لمس کرده اند واویزان شدن به این ریسمان صد پاره شما را به جایی میبرد که خامنه ای ...را برده است.شما تا زمانیکه از شعارها و اتهامات رژیم در این ٣٠ سال اخیر که مبارزترین وازادایخواه ترین فرزندان این مرز وبوم را بدان متهم کردید وباز می کنیددست بر ندارید باید در صداقت شما هم شک کرد شما یک لحظه به جنایاتی که در سالهای ٦٠ ٦١ و ٦٧ که همه تان باهم مرتکب شدید فکر کنید می فهمید مردم چه می خواهند.

-- Hamid ، Jan 11, 2010

مناظره تلویزیونی بسیار مفید است کروبی قهرمان خدا نگهدار تو.

-- sasan ، Jan 11, 2010

انفجار جامعه! انفجار جامعه چنان شود که نه کروبی و نه موسوی و نه آن پنج تن آل عبا در غرب که خود خوانده اتاق فکر تشکیل داده اند و تا یک جمهوری اسلامی واقعی تر راه بیندازند، و نه آن ائمه ی هدا در قم و مشهد بتوانند کاری برای شما آدمکشان و قاتلان بکنند! و چه خوش یوم است برای ایران اینهمه جهالت روحانیت در تمامیتش مگر دو سه استثناء و چه خوش قدم است اینهمه فرزانگی بی بدیل از سوی رهبر فرزانه و خردمند! ...که اگر آن یکی شاه خردمند را می گویم حتا اندکی خرد داشت به آن روز و روزگار سیاه نمی نشست و ایران را نیز نمی نشاند، و اگر این قلدر به قول خودش بیرحم یک ذره فرزانگی داشت در چنین سرازیری مهیبی قرار نمی گرفت! و مردم ایران باید بداند که دیگر از این القاب ...اگر کسی برای خودش و برای دیگری استفاده کرد از آن و از آنها بیزاری جوید. انفجار نزدیک است!

-- سرمدی از تهران ، Jan 11, 2010

با همه صحبتهای آقای کروبی موافقم به غیر از ولایت فقیه. مردم ایران احتیاج به آغا بالاسر ندارند. هر ایرانی اکنون یک رهبر است. همانگونه که این جنبش بدون ولایت فقیه به مقصد خواهد رسید، این مملکت هم زمانی مملکت میشود که هرگونه دیکتاتوری، حالا به هر اسمی، از آن حذف بشود.

-- ایرانی ، Jan 11, 2010

درود بر شيخ شجاع پسر احمدشجاع. درود بر شيخ لر

-- بدون نام ، Jan 11, 2010

همین آقای کروبی هم در زمان خودشون که دستش به قدرت بود کم این مردم و بدبخت نکرد.با اینکه میزان حال افراده و هرکی می تونه توبه کنه.ولی ما دیگه نمی خوایم آخوند ببینیم!باز صد رحمت به اون شاهی که مارو بدبخت کرد!بازم ملتشو بیشتر از این آخوندا دوست داشت!کشورشو بیشتر دوست داشت.علمشم از همه اینا بیشتر بود!رییس جمهورمون انگلیسی بلد نیست صحبت کنه!!تازه دکتره.چه برسه به بقیه.ولایت فقیه هم نمی خوایم.زنده باد دمکراسی

-- امیر ، Jan 11, 2010

خدارفته‏گانِ‏همه‏رو‏بيامرزه،پدرِماهميشه‏مي‏گفت‏حريف‏آخوندها‏فقط‏خودِآخوندها‏هستند‏‏
باتشديد‏ديكتاتوري‏ترس‏ازميان‏ايراني‏ها‏محو‏شد
نيروي‏انتظامي‏با‏مردم‏خواهد‏بود بسيجي‏وسپاهيِ‏مزدور‏محاكمه‏خواهند‏شد‏‏وبه خامنه‏اي‏هم‏پيشنهادمي‏كنم‏ويدئوي‏اعدام‏صدام‏را‏يكبارِديگرببيند...

-- sohrab ، Jan 11, 2010

از ولایت فقیه کروبی بد برداشت نشه - کروبی میگه به ولایت فقیه در حالی پایبنده که ۹۸% مردم بهش رای بدهند. یعنی و وضیت فعلی ایشان به ولایت فقیه پایبند نیستند

-- ali ، Jan 11, 2010

ولایت فقیه را بایدبه زباله دان تاریخ سپرد.

-- irani ، Jan 11, 2010

مردم ایران بدانید! همینطور دارند ثروت شما را بسرعتی سرسامآور در ثانیه غارت می کنند! دوستان و نزدیکان امام رهبر فرزانه هر کدامشان به قدر کلفتی گردنشان و نزدیکی به رهبری و نزدیکان رهبری و سپاهیان مزدور و... دارند ملیونها و میلیاردها دلار و یورو ی شما را به همان کشورهای اروپایی که سی سال فحششان دادند و کشورهای خاور دور و نزدیک به لبنان و سوریه و به اندونزی و حتا فیلیپین، به کره به حتا چین به فرانسه به آلمان، به کشور برادر انگلیس به آمریکا سرازیر می کنند. روز و ساعتی نیست که برای آقا زادگان و خانمزادگان و مباشران و حزب الهیان شعبات غرب و اروپا ملیونها دلار و یورو سرازیر نشود. این پول نفت همین طور مثل کبوتران جلد سرگردان است تا بر جیب آخوند و ملا و آیت الله و پاسدار و بسیجی سرازیر شود. همه دعوای نظام با مردم سر همین است. سر همین پول نفت! که اگر انسانهای شریف ملی درستکار و خصوصا کاردان سر کار باشند این ایران مادیاتش برابر مخارج ده ایران است. و اکنون اینهمه پول به جیب روحانیون و پاسداران و ...نزدیک این حکومت وحشتناک سرازیر است. مردم در یک هنگامه ی رستاخیزی همه به خیابان بیاییم. کسی دوباره برای یک حکومت اسلامی ناب تر گولتان نزند. آن پنج تن اتاق فکر که آن مرد در نظرش بوده تنها برای بخشی اندک از جامعه ی ایران است. اگر آنها خواهان یک جمهوری اسلامی هستند باید به آنها فهماند که سی سال دربدری، سی سال فحشا، سی سال فساد، سی سال سنگسار، سی سال رشوه، سی سال قتل عام، سی سال قتل ذنجیره ای، سی سال نامردی، سی سال حلقآویزی در ملع عام، سی سال جنگ، سی سال ترور، سی سال حجاب اجباری، سی سال ضدیت بی مهار با زن، سی سال ضدیت لجام گسیسته ی با ایران و ایرانیت و ایرنی، سی سال فریب، سی سال شهید پروری، سی سال خشونت بس است. شما باید فهمیده باشید که اسلامتان را برای خودتان نگه دارید! اسلام شما فقط باید برای خودتان و در خانه هاتان و در مساجدتان باشد. و لاغیر! ... آری بس است. ملت ایران بگویید که سی سال جنایت بستان است، بگویید که سی سال خیانت بستان است، بگویید که سی سال عزا بستان است، بگویید که سی سال دخالت در امور خصوصی بستان است. اینها که خودشان را اتاق فکر می دانند همگیشان در عرض این سی سال دست اندکار این حکومت ...بوده اند، البته اگر می خواهند هم اکنون به مردم بپیوندند راه باز است و محبت نثارشان خواهد شد، اما نه اینکه دوباره بخواهند سر ما را با شمشیری نو ببرند. نه هرگز! آنها اگر صداقت دست کم سیاسی داشتند در جمع امضاهاشان سکولارها و لاییک ها و هنرمندان و نویسندگان و فرهیختگان غیر دینی را نیز همراه و فرا می خواندند، مگر نه این است که ایران در دست دشمنان ایران است، مگر خود این جمع به تجاوز و سرکوب کشتار و زندان و شکنجه اعتراف نکرده اند، مگر نه این است که اینهمه را سی سال است که حکومت اسلامی انجام می دهد، بنا بر این اینان اگر راست می گویند که برای رهایی ایران اقدام می کنند می بایست که در میانشان از همه ی گروهای سیاسی و مذهب باشد، چرا در میان اینان حتا یک نفر که پیش از این در حکومت نبوده باشد نیست!!! چرا یک ارمنی در میانشان نیست!!! چرا یک زرتشتی نیست، چرا یک بهایی نیست!!! چرا یک چپی نیست!! چرا یک زن نیست!!! آری ایرانیان عزیز و محترم بنده که در جنوب تهران سکنا دارم به شما هشدار می دهم که در تظاهراتتان باید هر چه بیشتر از این گروه خودرأی فاصله بگیرید. شعار ما باید البته که
...
زنده باد جمهوری ایرانی
باشد. این شعار تنها شعار مهم روزهای آینده ی تظارات ماست. بپا خیزیم! ایران را نجات دهیم!
اگر موسوی و کروبی دلشان برای اسلام و روحانیت می سوزد باید آنان نیز در سرنگونی حکومت اسلامی با ما همراه باشند زیرا اسلام و روحانیت در یک حکومت سکولار مورد احترامند، و نه همچون یک فرقه ی برتری طلب! و اما اگر آنها دلشان فقط برای نظام اسلامی می سوزد باید آنان را کنار زنیم. و هیچ خوفی از این انهدام کانون سرقت مادیت و معنویت ایران نکنیم.
...

-- بدون نام ، Jan 11, 2010

اجازه بدیم اونایی که در داخل اند از توانایی هاشون استفاده کنند و از منفذ های اندکی که در اختیارشونه. همینجوری به همه حمله نکنیم . اگر یک دهم چیزهایی که کروبی و یا موسوی می گن اجرا بشه مردم خودبخود وارد صحنه شده اند و جمهوری اسلامی به سرعت محو

-- بدون نام ، Jan 11, 2010

علی آقا، زمانی که مردم با ٩٨ در صد به جمهوری اسلامی رأی دادند، ولایت فقیه مطرح نبود؛ جمهوری اسلامی در بیانیهٌ جمهوری اسلامی که بوسیلهٌ آقای بنی صدر در عدالت اجتماعی نوشته شده بود، پیش نویس قانون اساسی و سخنان نوفل لو شاتوی آقای خمینی فهمیده می شد. ولایت فقیه دیرتر با طرحی که حسن آیت (همکار بقایی) و همکاری مرحوم حسینعلی منتظری و روح الله خمینی و اعضای حزب جمهوری اسلامی، برخلاف توافق قبلی که مجلس خبرگان را موظف به بررسی پیش نویس قانون اساسی می کرد، با کنار زدن این پیش نویس، با از اول نوشتن قانون اساسی به منصه ظهور رسید و با مقاومت آقایان بنی صدر و طالقانی و با مخالفت همراه با سکوت آقای مهدی حائری و چند نفر دیگر و توافق مرحوم منتظری به نظارت فقیه تنزل داده شد. اعتقاد آقای کروبی به نظارت فقیه، پذیرفتن ابهامی است که درعمل نشان داده شده است که بنفع قدرت تمام می شود و بنفع آزادی انسان در حقوقش نیست.

-- میرزا ، Jan 11, 2010

طرح ٥ روشنفکر دینی که دولت را به رسمیت نمی شناسد با حداقل خواست مردم که انتخابات بدون تقلب است همخوانی دارد و در مجامع بین المللی میشود مطرح و انرا دنبال کرد٠ طرح موسوی سازشکاری محض است و خامنه ای و سپاه را قدرتمند می کند٠ روسیه و چین و فدایی توده ای از ان سود میبرند٠ خود موسوی هم گوشه نشین می شود٠
البته تغییر رژیم از همه بهتر است ولی نیروی جایگزین که بتواندحاکم شود و حمایت غرب را داشته باشد فعلا وجود ندارد و خونریزی و ایثار لازم دارد ممکن است افغانستانی هم بشود٠ همه کشورها از انقلاب نرم و تدریجی با حمایت جامعه بین المللی قدرتهای فاسد ستمگر را ارام تغییر دادند ما هم میتوانیم ٠

-- makhmaly ، Jan 12, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)