تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

تسلیم دولت
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «همه درخدمت دولت!؟» از آنچه «بی‌تفاوتی» نمایندگان مجلس در قبال دولت نامیده، انتقاد کرده است.

به نوشته این روزنامه، «شب گذشته شبکه خبر، میزگردی بـا حـضـور یک مقام رده سوم دولتی و دو تن از نـمـایندگان مجلس برگزار کرد که موضوع اصلی آن برنامه پنچم توسعه و الزامات پیش رو بود. در جریان این میزگرد بعضی بحث‌های ظاهرا حاشیه‌ای اما مهم نیز پیش آمد که نحوه مواجهه مقام دولتی و بی‌تفاوتی نسبی نمایندگان مجلس در برابر او، در نوع خود بی‌نظیر بود.»

روزنامه آفتاب یزد می‌نویسد: «نکته جالب، تاکید مقام دولتی شرکت کننده در میزگرد بر این موضوع بود که طبق محاسبه دولت، زمان باقیمانده تا پایان سال برای بررسی برنامه پنجم و بودجه سال ۸۹ کافی است.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «بـرخـورد ضـعـیـف نمایندگان حاضر در میزگرد و عدم دفاع از حق مجلس، برای بسیاری از افراد آشکار ساخت که ظاهرا برخی از نمایندگان هم از اصرار خود برای استقرار مجلس در راس امور، دست برداشته‌اند. آیا در این شرایط، کسی می‌تواند تسلیم دولت در برابر جایگاه رفیع مجلس را انتظار داشته باشد؟»

متن کامل سرمقاله

بی‌اعتمادی به نهادهای بوروکراتیک
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «گریزی از بوروکراسی نیست» به انتقاد از کمک به نیازمندان جامعه از راه‌های غیر از نهادهای متولی این امر پرداخته است.

به نوشته دنیای اقتصاد، «بهتر است کسانی متولی‌ کمک به مستمندان شوند که امر کمک به نیازمندان را ساماندهی کرده و در ارزیابی تقاضاهای کمک متخصص شوند. ‌این نهادها افرادی را در خود جای داده‌اند که در تحلیل اطلاعات مذکور متخصص‌اند و ثانیا تا جایی که توانسته‌اند شیوه‌های کارآمد و کم‌هزینه و موثری را برای کمک به درماندگان و نیازمندان ابداع کرده‌اند.»

این روزنامه افزوده است: «این به معنی آن نیست که بوروکراسی‌ای که به ‌این شکل ‌ایجاد شده‌ ایده‌آل و بدون اشکال است، ابدا‌ این‌گونه نیست. بوروکراسی نیز مشکلات خود را دارد؛ اما باید تلاش کرد تا‌ این مشکلات به حداقل رسد، اگر چه هیچ‌گاه صفر نخواهد شد؛ اما صرف وجود ‌این اشکالات ما را از وجود بوروکراسی مستغنی نخواهد ساخت.»

دنیای اقتصاد در سرمقاله خود نوشته است: «اخیرا اعلام شد که شیوه نامه‌های مردمی برای رسیدگی به امور شهروندان کنار گذاشته شده است. به نظر می‌رسد داستان دریافت نامه‌های مردمی ‌در خلال سفرهای استانی شیوه ناکارآمدی برای رسیدگی به تقاضاها و نیازهای مردمی ‌بود. شروع روش مذکور دال بر بی‌اعتمادی به نهادهای بوروکراتیک کشور و ضعف آنها بود.»

متن کامل سرمقاله

آشتی ملی
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «قانون یا بازگشت به ملوک الطوایفی؟!» به ارائه پیشنهاداتی برای حل مسائل داخلی ایران پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، «کماکان جماعتی که مأموریت دارند به تطهیرسازی سران اصلی فتنه بپردازند، از طرح نخ نما شده آشتی ملی برنگشته‌اند و به اصطلاح راهکار اصلی برون رفت از وقایع و حوادث پس از انتخابات را سازش سیاسی می‌دانند.»

روزنامه کیهان می‌نویسد: «هر راه حل سیاسی از جانب افراد، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی باید تکلیف و موضع خود را با افعال مجرمانه‌ای که رخ داده و متقابلا اجرای قانون در برابر آن، شفاف و بدون ابهام مشخص نماید.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «همچنانکه نظام در این فتنه بزرگ پس از انتخابات در قبال پرونده کهریزک ساکت ننشست و یا به مسامحه از آن عبور نکرد، بلکه با شجاعت قانون را معیار دانست و متخلفان را پای میز محاکمه کشاند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «افغانستان و تهدیدات چند لایه»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «مواظب شاه‌راهها باشیم!»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «منطق ساندیسیسم!»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «بحران سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)