تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نگرانی از صدور حکم اعدام برای معترضان

سازمان گزارشگران بدون مرز از اظهارات مقام‌های ایران مبنی بر صدور حکم اعدام برای معترضان به شدت ابراز نگرانی کرد.

این سازمان با اعلام «جدی» بودن این خطر در بیانیه‌ای که امروز چهارشنبه منتشر کرده، نوشته است: «افراط‌گرایان رِژیم تهران می‌توانند شاهدان سرکوب را اعدام کنند. نهادهای بین‌المللی باید با اقدام فوری از فاجعه‌ای دیگر و اعدام زندانیان سیاسی که در زندان‌ها تحت فشار قرار دارند، پیشگیری کنند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای اخیر بارها اعلام کرده‌اند کسانی که در تظاهرات اعتراضی شرکت کنند، «محارب» هستند. مجازات «محارب» در قوانین ایران، اعدام است.


سازمان گزارشگران با اشاره به زندانی بودن تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران ایرانی، جمهوری اسلامی را بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان نامیده است.

گزارشگران بدون مرز در عین حال به صدور احکام سنگین برای روزنامه‌نگاران زندانی اعتراض کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که بهمن احمدی امویی، به هفت سال و چهار ماه زندان و ۳۴ ضربه شلاق محکوم شده است. حکم پنج سال زندان و تبعید احمد زیدآبادی نیز در دادگاه تجدید نظر تائید شده است.

«افراط‌گرایان رِژیم تهران می‌توانند شاهدان سرکوب را اعدام کنند. نهادهای بین‌المللی باید با اقدام فوری از فاجعه‌ای دیگر و اعدام زندانیان سیاسی که در زندان‌ها تحت فشار قرار دارند، پیشگیری کنند»

بهمن احمدی امویی همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب به همراه همسرش در سحرگاه ۳۰ خرداد در منزل خود بازداشت شدند. ژیلا بنی یعقوب مدیر سایت کانون زنان ایرانی، مرداد ماه با سپردن ۱۰۰ میلیون تومان وثیقه از زندان آزاد شد.

فریده غیرت، وکیل احمدی امویی، پیش از این از «گم شدن» پرونده این روزنامه‌نگار در دادگاه انقلاب اسلامی گفته بود.

احمد زیدآبادی نیز دوم آذر ماه در دادگاه بدوی به پنج سال زندان و تبعید به گناباد محکوم شده است. این حکم بنا بر گفته همسر این روزنامه نگار از سوی دادگاه تجدید نظر تائید شده است.

زیدآبادی، برنده جایزه معتبر قلم طلایی ۲۰۰۹ برای آزادی مطبوعات است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حکومت قصد دارد مانند سالهای دهه شصت که اعضای مجاهدین خلق و گروههای مارکسیستی را محارب می نامید اعدام نماید و این قیام سراسری را سرکوب و خاموش نماید. ممکن است خامنه ای در وحشت از سرنگونی همچون خمینی هزاران زندانی سیاسی را قبل از نابودی حلق آویز نماید. متهم کردن مردم به محاربه بمعنی اعدام و شکنجه آنان در سطح وسیع خواهد بود. کشورهای جهان با تحریم و اعتراض گسترده قادرند جلو این وحشیگری را در قرن 21 بگیرند. حکومت به آخر خط رسیده و عوامل سابق حکومت هم حاضر به حمایت از خامنه ای نیستند و بقول معروف علی مانده و حوضش.

-- دریا. ا ، Jan 6, 2010

با سلام
سگی که پارس میکنه جرعت گرفتن نداره. مردم را بیخودی نترسانید.

-- KAVEH ، Jan 6, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)