تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

انگشت اتهام
روزنامه وطن امروز در سرمقاله امروز خود با عنوان «تاکتیک عقب‌نشینی» به انتقاد از نامه اخیر میرحسین موسوی و نیز محسن رضایی پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، «برخی تحلیلگران معتقدند بیانیه جدید آقای موسوی در واقع پذیرفتن تلویحی مشروعیت دولت از جانب وی است اما نگاهی به بیانیه اخیر وی نشان می‌دهد میرحسین موسوی بعد از حماسه ده‌هامیلیونی مردم در روز چهارشنبه هفته گذشته، ‌ از نظر تاکتیکی تغییر موضع داده است، اما از لحاظ استراتژیک و مشی کلی، تغییری در رویه وی مشاهده نمی‌شود.»

روزنامه وطن امروز می‌نویسد: «نامه آقای رضایی به رهبر انقلاب بدتر از بیانیه موسوی بود، برای اینکه سعی داشت انگشت اتهام را از موسوی بردارد. آقای رضایی در چند ماه اخیر که مواضع مذبذبی داشتند، متاسفانه هرگز حاضر نشدند حمایت صریحی از مواضع رهبری داشته باشند.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «به نظر می‌رسد آنچه در بیانیه موسوی و نامه آقای رضایی بیان شد، با هماهنگی کامل بود و خطی بود که در ۲ سال گذشته در بازار سیاست کشور در بحث دولت وحدت ملی با محوریت بعضی از افراد خارج از خط رهبری، در حال پیگیری بوده و بعد از آن هم ادامه پیدا کرد و نهایتا به امروز رسید که انگشت اتهام آشوبگران به سمت رهبری نشانه رود.»

متن کامل سرمقاله

اصول قانونی
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «انتخابات ابزار جنگ نرم یا وسیله حفظ کشور؟» به انتقاد از برخی موضع گیری‌های داخلی پرداخته است.

به نوشته مردمسالاری، «دیروز محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفته بود که انتخابات می‌تواند ابزاری برای جنگ نرم باشد. وی با اشاره به انتخابات دهم ریاست جمهوری و حواشی آن گفته بود که دشمن از طریق دعوت مردم به شرکت در انتخابات قصد براندازی نرم جمهوری اسلامی را داشته است.»

این روزنامه افزوده است: «همفکران سیاسی آقای حبیبی که گه‌گاه این گونه سخنان را از زبان آنها می‌شنویم، باید ریشه مشکلا ت کنونی را در جای دیگری جستجو کنند. ریشه این اتفاقات و فرصت دادن به کشورهای دیگر برای دخالت در کشور، بی‌شک کمتر در مسائلی مانند انتخابات یا رسانه‌ها و دانشگاه‌هاست.»‌

مردمسالاری در سرمقاله خود نوشته است: «حرکت به سمت موضع گیری‌هایی از این دست که به اصول اساسی قانون اساسی در کشور خدشه وارد می‌کند، به صلاح کشور نیست. پیش بینی‌هایی که در اصول قانون اساسی کشور آمده است، بدون شک تضمین حفظ هر کشوری در برابر تمامی سختی‌هاست. بهتر است با موضع‌گیری این چنینی به آنها خدشه‌ای وارد نشود.»

متن کامل سرمقاله

آرزوهای قهرمانانه
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «راه‌حل: رجوع به علم اقتصاد» در خصوص لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه، «سرنوشت بودجه ۸۹ به وضوح و برنامه پنجم توسعه به احتمال زیاد به لایحه یارانه‌ها گره خورده است و می‌توان گفت اقتصاد ایران اکنون با ابهامی بزرگ روبه‌رو شده است.»

روزنامه دنیای اقتصاد می‌نویسد: «تفاسیر مجلس و دولت در باب اقتصاد و خیر عمومی از حد تفاوت‌های دیدگاهی و کارشناسی فراتر رفته و انتظارات آنها از یکدیگر به مساله‌ای کشدار و علی‌الظاهر لاینحل تبدیل شده است.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «در آموزه‌ها و آزموده‌‌های علم اقتصاد، حتما راه‌حل‌هایی کم‌هزینه برای اداره امور اقتصادی کشوری مانند ایران وجود دارد و به ما خواهد آموخت که عرصه اقتصاد عرصه آرزوهای قهرمانانه نیست؛ بلکه آوردگاهی است که در آن هر کس متناسب با استعداد و کار خود از مواهب بهره‌مند خواهد شد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «کارشناسان باید پاسخگو باشند»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «سال تداوم شکست‌های آمریکا در عراق»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «معاویه اصلی باهوش‌تر بود!»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)