تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«منظور از عدم‌صلاحیت آیت‌الله صانعی خلع نبود»

آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد متنی که این تشکل روز گذشته در باره «صلاحیت» مرجعیت آیت‌الله صانعی منتشر کرده‌است گفت:
«نباید در این موضوع کلمه خلع و مقایسه آن با جریان منتظری و شریعتمداری و امثال این‌ها درج شود.»

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روز گذشته (شنبه) اظهار داشت که آیت‌الله صانعی، مرجع تقلید اصلاح‌طلب شیعه فاقد «ملاک‌های لازم برای تصدی مرجعیت» است.


آیت‌الله محمد یزدی

به گزارش پارلمان‌نیوز، آیت‌الله یزدی، رئیس این تشکل نزدیک به اصول‌گرایان، امروز با اشاره به حمله حامیان دولت به دفاتر آیت‌الله صانعی در چندین شهر ایران افزود:
«با توجه به این اعتراضات و این‌که برای اعلام رسمی، جامعه مدرسین مصوبه داشت، مناسب‌ترین شرایط و زمان را روزهای اخیر دیدیم.»

وی افزود:

«برخی مسئولان با ما تماس‌هایی داشتند؛ و ما اعلام کردیم ما وظیفه خودمان را انجام دادیم شما وظیفه خودتان را انجام بدهید.»

محمد یزدی هم‌چنین اظهار داشت که «برخی آرای فقهی آقای صانعی بدعت و خلاف قرآن است.»

به گزارش ایرنا، روح‌الله حسینیان، رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، امروز درباره آیت‌الله صانعی گفت:
«این کار خطایی بود که آقای صانعی رساله نوشت زیرا او نه سواد فقهی دارد و نه متانتی که در روایات راجع به مرجعیت مطرح است.»

آیت‌الله یزدی درخصوص حمله به دفاتر آیت‌الله صانعی: «با توجه به این اعتراضات مناسب‌ترین شرایط و زمان را روزهای اخیر دیدیم»

دفتر آیت‌الله صانعی می‌گوید که به دلیل ابهاماتی که در مورد موافقت اکثریت اعضای این جامعه با محتوای نامه وجود دارد، فعلاً به آن واکنش نشان نمی‌دهد.
این دفتر اعلام کرد که در انتظار انتشار اسامی حاضران در جلسات مورد اشاره در نامه منسوب به جامعه مدرسین و همچنین روشن شدن سوابق علمی کسانی که به عدم صلاحیت آقای صانعی رأی داده‌اند می‌ماند.

آیت‌الله صانعی از مراجع تقلید شیعه است که به خاطر فتواها و نگرش نوگرایانه‌اش به ویژه در مسائل مربوط به حقوق زنان شهرت دارد و به مرجع تقلید اصلاح‌طلب معروف است.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون اصلاح‌طلب مجلس، ۳۵ نفر از روحانیون مجلس در نامه‌ای از اقدام جامعه مدرسین برای عدم تشخیص مرجعیت آیت‌الله صانعی نامه تشکر امضا کرده‌اند.

«این کار خطایی بود که آقای صانعی رساله نوشت زیرا او نه سواد فقهی دارد و نه متانتی که در روایات راجع به مرجعیت مطرح است»

بنا بر این خبر آیت‌الله امینی در مورد این اقدام جامعه مدرسین گفته‌است: «من چهار سال است که به جلسات جامعه مدرسین نمی‌روم و اصولاً این کارها را به صلاح حوزه و دین نمی‌دانم.» و آیت‌الله جوادی آملی نیز در پاسخ به پرسشی درباره نظرش نسبت به این اقدام گفت:
«اینجانب سالیان متمادی است که در جامعه مدرسین حضور نداشته و ندارم.»

از سوی دیگر حجت‌الاسلام مهدی پورفاطمی، عضو فراکسیون خط امام مجلس، نیز در این باره گفت:
«اعتقاد دارم مرجعیت عزل و نصب ندارد که کسی بخواهد فردی را از مرجع بودن عزل کند.»

آقای پورفاطمی افزود: «اگر ما بخواهیم بزرگانی همچون آقای هاشمی، سید حسن آقا، آقای خاتمی، آقای موسوی، آقای کروبی و ... را طرد کنیم دیگر برای نظام چه کسانی باقی می‌مانند؟»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
جامعه مدرسین: آیت‌الله صانعی مرجع تقلید نیست

نظرهای خوانندگان

درد من این است که این فسیلهای جوراسیک پارک، در هر مساله دخالت دارند. آقایان از تهوالات جهان امروز هیچ نمیداند و همچون کشیشهای کلیسای کاتولیک با هر چه نوآوری است مخالفند. یک نفر از همین آقایان یک کمی‌ امروزی تر فکر می‌کند، او را نیز محکوم میکنند.از قراره معلوم، عده‌ای از آقایان گروه دیگر را قبول ندارند و به جلسات جامعه مدرسین!!!! نمی‌روند. اگر رسالهی آقایان را نگاه کنید، می‌بینید که %۹۵ متون این کتابها از همدیگر کپی‌ شده است و فقط تقریبا %۵ این کتب ربطی‌ به فرد نویسنده دارد. این همه جریان را سنگین نکنید، آنقدر هم کپی‌ کردن صلاحیت نمی‌خواهد. این آقای صانعی محبتی کرده است و کمی‌ دلش به حال ملت بدبخت ایران سوخته و جلوی حاکمیت کودتا وایستاده است. دمش گرم و سلام به او تا آن زمان که جلوی این وحشیها بایستد.

تا زمانی‌ که این از واقعیت به دور‌ها سر نوشت ملت را تعیین کنند، حال من و شما از این بهتر نمی‌شود.

با درود،

-- دکتر میر حسین ، Jan 3, 2010

به به. چه خبر خوشی. میدانید چی شده؟ بله مسئله بسیار آشکار و این است: رژیم در حال خودزنی است. این از نشانه های نیک و آغاز خوش فروپاشی این نظام پلید ضد دینی و ضد خدایی و ضد ایرانی است. اول داستان وارد شدن الکی و بدون کنکور به دانشگاهای ایران و مدارک کیلویی دکترا برای این و آن عوضعلی بود. و حالا هم به جان مدارک ضد علمی و اعلام عدم صلاحیت دینی این و آن روحانی شریف مثل آقای صانعی افتاده اند که دیگر سالها است حاضر نیستند در جرم و جنایت این گرگان شریک باشند. آیت الله صانعی، که عمرش دراز باد، تا روزی که مردم و این جنبش سبز را پشتیبانی بکند که کرده هیچ نیازی از هر نظر به هیچ اداره دولتی و بیت حرام خامنه ای ظالم ندارد.

-- آسو کردستانی ، Jan 3, 2010

ملاک صلاحیت و عدم صلاحیت با دولت بودن یا نبودن است و بس !

-- ستاره ت ، Jan 4, 2010

اولا چه کسی گفته جامعه مدرسین حوزه جهلیه قم صلا حیت رسیدگی به مرجعیت را دارد تا انجا که حقیر میشناسم عمده اعضا سر در اخور دولت داشته ومشغول لاستیک شکر و چای فروشی هستند وخود اصلا صلاحیت اظهار نظر در امور دینی را ندارند دوما وقتی کسی مجتهد مسلم شد تقوی فضیلت وشناخت ازامور جاری که منجر به صدور حکم واظهار نظر شرعی میکردد موجب گرایش مردم به مجتهد و مرجع شدن او میشود بهمین دلیل اتفاقا اقای صانعی مرجع بوده وبسیاری از مدرسین حوزه جهلیه بجهت مشغولیات دنیوی ومادی فاقد صلاحیت ایت الهی چراکه ایت اله یعنی نشانه خداوند درروی زمین لذا هردلال لاستیک فروش ایت اله نیست

-- ارمان ، Jan 4, 2010

آقای یز دی واقعا شما خجالت هم میدانی چیست؟آیا وجدان شرف دور وبرت پر میزند؟ما ملت میدانیم نه/ به نام یک مسلمان چند سوال از شما دارم آیا شما هم زندگی ات چون حضرت آیت الله صانعی است در ظرف پلاستیکی غذا میخوری البته انتظار نداریم که لاستیکش از کارخانه قورت داده ملت که در مالکیت شماست باشد اگر از انگلیس هم آورده باشند قبول است آیا شما هم چون آقای صانعی به زنهای فامیل اولا و زنان جامعه به چشم یک انسان مینگری یا کالا؟ آیا شما سواد وشعور ودرک صانعی را از اسلام داری آیا شما ظلم را میشناسی ظالم را میشناسی آیا شما طرفدار ظالم نیستی ومخالف مظلوم آیا شما برای چند روزه عمرتان که بقول هاشمی خدا شفایتان بدهد ... چشم را بر روی حقایق نبسته ای ومجیز گویی نمیکنی ووظیفه ات را که همان حق کشی است انجام نمیدهی ؟اگر از ما ملت بپرسی غیر از تنها چند درصد کوچک مردم که حامی این نظام اند خواهیم گفت شما نه فاقد لباس روحانیتی نه لایق اظهار وجود در جامعه ایران به ظالم ویار ظالم که نباید لبخند زد شما لااقل بروید وبه رتق وفتق امور در دنا بپردلازید که اگر خوب بنگرید اشک چشم کودکان وآه ناله مادران .زنانی را خواهید دید که با چپاول اموالشان در گرفتاری اند شما با مردی بزرگ چون روحانی منتظری نیز چنین کردیدولی ملت روی شما را کم کرد با این روحانی نیز شما آخوندان همینکار را بکنید تا ما مردم بیشتر او رابشناسیم وگرامی بداریم مخالف او یکی شما ویکی حسینیان وواز این قماشید همه پرونده ای سیاهی دارید ملت فعلا یک روحانی دارد وبیشمار آخوند بتازید که فرصت کم است خواهید دید که در مورد شما احتمال ضعیف است زیرا خدا زود پس گردنت خواهد زد که چه خواهد شد واو چقدر بزرگتر خواهد شما برای میلیمتر فشار بر او کیلومترها افت شخصیتی ومشروعیت شما درود بر صانعی تنها روحانی در قم

-- حسن لاستیکی ، Jan 4, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)