تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بازداشت گسترده بهائیان در تهران

ماموران امنیتی ایران شب گذشته ۱۳ نفر از شهروندان بهایی را بازداشت کردند.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، ماموران امنیتی با مراجعه به منزل شماری از شهروندان بهایی، بابک مبشر، پیام فناییان، نیکاو هویدایی، منا هویدایی، ژینوس سبحانی، آرتین غضنفری، فرید روحانی، احمد روحانی، نسیم بیگلری، نگار ثابت، ابراهیم شادمهر و زاوش شادمهر را بازداشت کردند.

بنا به این گزارش نگار ثابت، منا هویدایی و نسیم بیگلری پس از چند ساعت آزاد شدند و بقیه بازداشت‌شدگان به زندان اوین منتقل شدند.

ژینوس سبحانی، منشی «کانون مدافعان حقوق بشر» و «کانون مشارکت در پاکسازی مین»، پیش از این نیز در ۲۵ دی ماه ۱۳۸۷ در منزل شخصی خود بازداشت شده بود. وی پس از دو ماه بازداشت در اسفند ماه گذشته با قرار وثیقه ۷۰ میلیون تومانی، آزاد شد.

گفته می‌شود دلیل بازداشت این افراد شرکت در تجمع اعتراضی روز عاشورا عنوان شده‌است. در روزهای گذشته برخی چهره‌های هوادار دولت از شرکت داشتن بهائیان در اعتراضات روز عاشورا سخن گفته بودند.

هفت نفر از رهبران جامعه بهایی ایران نزدیک به دوسال است که در بازداشت هستند. مقامات قضایی تاریخ دادگاه این افراد را ۲۲ دی ماه جاری اعلام کرده‌اند

لوا خانجانی، نوه جمال‌الدین خانجانی، یکی از رهبران جامعه بهایی نیز صبح امروز پس از احضار نیروهای امنیتی بازداشت شد.

هفت نفر از رهبران جامعه بهایی ایران نزدیک به دوسال است که در بازداشت هستند. مقامات قضایی تاریخ دادگاه این افراد را ۲۲ دی ماه جاری اعلام کرده‌اند. دادگاه این افراد تا کنون چندین بار به تعویق افتاده‌است.

فریبا کمال‌آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضائی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم، شش تن از رهبران جامعه بهائیان هستند که ۲۵ اردبیهشت ماه سال گذشته در منازل شخصی‌شان بازداشت شدند. مهوش ثابت، یکی دیگر از رهبران جامعه بهائیان نیز ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ بازداشت شده بود.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، اتهام هفت رهبر بهایی را «جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام» اعلام کرده‌ است.

بنا بر گزارش سالانه نقض حقوق بشر در ایران که از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر منتشر شده، در سال ۱۳۸۷، چهل و دو شهروند بهایی بازداشت شدند و به منازل سی و یک خانواده بهایی هجوم برده شد. این گزارش هم‌چنین از محاکمه یازده بهایی و محرومیت از تحصیل چهارده دانشجوی بهایی در سال گذشته خبر می‌دهد.

بهاییت در حدود ۱۵۰ سال پیش در ایران بنیادگذاری شد و هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ هزار بهایی در ایران و هفت و نیم میلیون دیگر در سراسر جهان زندگی می‌کنند. بهاییت از زمان انقلاب ۵۷ به این‌سو در قانون اساسی ایران به‌ رسمیت شناخته نمی‌شود. از نظر حکومت ایران، بهائیان، مرتد محسوب می‌شوند و از هیچ حقی برخوردار نیستند. فعالیت جامعه بهائیان از سال ۱۳۶۲ در ایران ممنوع اعلام شده‌است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
نگرانی از احتمال اعدام هفت بهایی

نظرهای خوانندگان

بیش از سی سال است که این هموطنان بیگناه و مظلوم ما زیر بار ستم و آزار زندگی سخت و دشواری می گذرانند و ما ناملایمات و بلاهایشان را به نظاره نشسته ایم. حال دیگر سکوت جایز نیست و باید فریاد داد بر آریم و به دنیا بگوییم که کبوتران در چنگ جغدان گرفتارند و بی کسان در دست ناکسان.

-- امین ، Jan 3, 2010

به عنوان یک ایرانی مسلمان از اینکه به این هموطنانمان به واسطه اعتقاد مذهبیشان اینگونه ظلم می شود متاسفم و خود را در رنجی که آنها می کشند شریک می دانم. خداوند متعال اکراه در دین را مجاز ندانسته و نیز مولای متقیان علی سلام انسان هارا به واسطه انسان بودن در ردیف برادران و خواهران دینی دانسته که دارای حق حیات در امنیت و آرامشند. حضرت آیت الله العظمی منتظری (رحمه الله علیه) نیز فتوای تاریخی محق بودن هموطنان بهایی را در داشتن زندگی شرافتمندانه در سرزمین مادریشان صادر نمودند.
هموطنان عزیز بهایی ما باید بدانند روز سبزی که ایرانیان با هر عقیده و مرامی و با هر قومیت و نژادی در کنار هم در صلح و صفا زندگی کنند بسیار نزدیک است و نیز بدانند که ما در درد و رنجی که انها می کشند خود را سهیم می دانیم.

-- حسین ، Jan 3, 2010

منکر آزادی دین و مذهب نمی توان شد و آزار دادن هر کس از هر مذهبی اصلاً کار پسندیده ای نیست اما اگر بهائیان هیچ ارتباطی با صیهونیزم و یهودیان ندارند، پس معبد بزرگ و با شکوهی که در اسرائیل ساخته اند را چگونه می توان توجیه کرد؟

بله، آنان معبد باشکوه و زیبای دیگری نیز در هندوستان ساخته اند و اسرائیل هم بسیار داعیه احترام برای آزادی ادیان را دارد اما به هر حال وجود معبد بهائیان در اسرائیل دست کم ملایان متعصب را دچار شک و تریدهایی می کند که از دید آنها کاملاً منطقی است.

از سوی دیگر، اگر بهائیان در ایران حق تحصیل و کار و خیلی چیزهای دیگر را ندارند، چگونه است که در همین مقاله می خوانیم بعضی از آنها برای سازمانهای بین المللی کار می کنند و در ایران به فعالیت مشغولند؟

به قول معروف قسم ملا را باور کنیم یا دم خروس را؟

-- بی اعتماد به هر چیز و هر کس و ناکس! ، Jan 4, 2010

در اواخر دوران سلطنت پهلوی بیش از ۸۰۰۰۰ مسجد ساخته شد. در دهات و قصبه هایی که آب آشامیدنی و حمام و مرکز بهداشت و غیره و غیره نداشتند مسجدهای بزرگ با مناره های بلند سر به آسمان کشید.

-- بدون نام ، Jan 4, 2010

به بی اعتماد به هر چیز و هر کس و ناکس
با سلام
اینهمه مسجد توی اروپا و امریکا ساخته شده. پولش از کجا امده؟؟
مگر قبله اول مسلمین جهان که مسجد القصی باشد در اسراییل واقع نشده؟؟

مسلما معبد بهایی در حیفاواقع شده. ملایان بهالله را در سال ١٨٦٨ از سرزمین ابا اجدادی او به فلسطین یعنی اسراییل فعلی تبعید کردند. بهالله در انجا فوت کرد و طبیعتا مقبره او در انجا و اقع شده که به عنوان زیارتگاه بهاییان هست.
http://www.bahaullah.org/akka/
با حسابی که جنابعالی فرموید پس مسلمانان هم جاسوس عربستان سعودی هستند چون مقبره محمد ع در عربستان واقع شده و برای زیارت بفرمایید چند ین هزار نفر سالیانه راهی انجاهستد؟؟
بی سوادی و تقلید کو رکورانه ایران را به این روزگار انداخته است.

-- Iranian ، Jan 4, 2010

آقای بی اعتماد گرامی!
ج.ا. در خیلی کشورها مسجد ساخته و شاید بسازد. اما مشکل در این نیست! اگر آزادی دین و مذهب و باورهای مذهبی را می پذیرید. شایسته است آین آزادی را هم بپذیریم که مردم نیاز دارند در جایی که زندگی می کنند به میل خود و با همکاری دولت آن کشور جایی برای برگزاری اجتماعات خودشان داشته باشند. چه در اسراییل و چه در هند!
ج.ا یکی از کشورهایی است که به راحتی زیر بار این همکاری نمی رود! چون با اصل آزادی دین و مذهب سازگاری پیدا نمی کند . شما فردا به همسایتون بگو من می خواهم یک عقیده ای دیگری به غیر از شیعه دوازده امامی داشته باشم. ببین از پس فردا چه طور نگاهی به تو دارد.
مشکل در کشور ما مشکل فرهنگی است. و دولت می توانست همکاری کند و این مشکل فرهنگی را سامان دهد. و می بینیم که در این مورد خواسته این مشکل را نادیده انگارد. و در این 30 سال تا توانسته حق ادیان و گروههای مذهبی را به هر راه ممکن پایمال کرده است.
این مذهب گرایی یک امر شخصی است و تا زمانیکه کشورها و دولتمردان نسبت به این کار حساسیت نشون بدهند و در سیاست کشورداری و زندگی اجتماعی و .....وارد شود خوب بدیهی است که بد بهره برداری شود و افرادی که این وابستگی به دین و مذهب را می بینند و هر روز سازی بزنند و حکومتی را بر ما تحمیل کنند که سالها مردم یک کشور را از فرهنگ اصیل خودشان دور نگاه دارد. از پیشرفت دور نگه دارد. و ....ریشخند همه دنیا بشود.

-- مسعود ازپارس ، Jan 4, 2010

به بی اعتماد به هر چیز و هر کس و ناکس


لطف کنید بفرمایید در هند چند تا مسجد هست؟؟

لطفا مدرک به هموطنان ایرانی و مجامع بین المللی ارایه بدید که چند نفر بهایی بعد از سال ١٩٧٩ در اماکن وابسته به دولت کار کردند؟؟ یا چند نفر از انها اجازه تحصیل در دانشگاه داشته اند؟؟
مگر کانو ن مدافعین حقوق بشر وابسته به دولت هست؟؟


با سپاس

-- Persian Gulf ، Jan 4, 2010

جواب به بی اعتماد به هر چیز و هر کس و ناکس!

من مسلمانی هستم که باآیین بهائیت و جامعه بهائیان آشنایی دارم. اینک چند جواب کوتاه به هموطن عزیز:
الف) بهاءالله در سال ۱۸۹۰ مقبره باب و هم چنین مرکز اداری بهائیت (بیت‌العدل اعظم) در شهر حیفای عثمانی (اسرائیل کنونی) انتخاب نمود. کشور اسرائیل ۵۸ سال بعد یعنی در سال ۱۹۴۸ تشکیل یافت. اين ناحيه امروز هم مرکز روحانی و هم مرکز اداری بهائیان است.
ب) تمامی مخارج این مرکز ودیگر شعبه ها و معابد بهائیان به توسط کمکهای مالی جامعه ٧,٥ میلیونی بهائی جهان اداره می شود. این کمکهای مالی مستلزم اتحاد و یکدستگی کامل بین بهائیان است. چگونگی بوجود آوردن و تحکیم اتّحاد در جامعه بـهائى توسط آثار رهبران بهائی از جمله بـهاءالله و عبدالبـهاء با رعاییت جزئیات کامل تحط عنوان نظام مشورتی درج گشته است. در این نظام مشورتی تصميم‌گيری بر اساس هم‌رأئی و توافق گروهی گرفته می شود.
ج) از آنجایی که بهائیان در ایران به عنوان مرتد شناخته میشوند, دارای هیج حق و حقوقی (هر چند اندک) در سیستم اداری ایران نمی باشند.

-- آرش ، Jan 4, 2010

به آرش، مسعود از پارس و Iranian عزیز:

پاسخهایی که داده اید بسیار منطقی و درست است اما همانطور که در کامنت اصلی من هم آمده، ملایان را مجاب نخواهد کرد. (من که به هر حال از هر نوع مذهب و دین و آیینی بریده ام و حتی مذهب شخصی هم ندارم اما تنها به دلیل احترام به اجتماع انسانی، به عقاید آنها نیز احترام می گذارم، حتی اگر آنها به من احترام نگذارند...)

اما پاسخ این پرسش مرا هیچکدام ندادید: اگر بهایی ها از هر نوع فعالیتی در ایران محروم هستند، پس چرا حتی برای یک نهاد جهانی اما در داخل ایران کار و فعالیت می کنند؟

چطور است که بسیاری از غیربهایی ها و حتی از خود بهائیان، سالها است که اجازه یا جرأت بازگشت به ایران را حتی برای مدتی کوتاه ندارند اما هستند بهائیانی که تقریباً بی هیچ مشکلی در رفت و آمد میان ایران و کشورهای دیگر هستند؟

و هستند بهائیانی که به هر حال بطور غیر مستقیم در خدمت بعضی از نهادهای دولتی ایران کار می کنند. مافیلمساز بهائی داریم که در ایران پیش و پس از انقلاب به فیلمسازی مشغول بوده و هست و اگر موانعی بر سر کارش موجود بوده، چه در آن دوران و چه در این دوران، بیشتر به خاطر دیدگاه سیاسی وی بوده تا هویت مذهبی وی.

به قول انگلیسی زبانها:

somethings don't quite click in here man

منظور از این سخنان "گیر دادن" به اشخاص بهایی نبود، بلکه "خر گرفتن" از کل اوضاع است!

-- بی اعتماد به هر چیز و هر کس و ناکس! ، Jan 4, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)