تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اختلاف مجلس و دولت بر سر لایحه یارانه‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد دولت مبنی بر بازپس گرفتن لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها مخالفت کردند.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی دولت با تقدیم نامه‌ای به نمایندگان مجلس از تصمیم دولت بر بازپس گیری این لایحه خبر داد.

در رأی‌گیری که امروز در صحن علنی مجلس انجام شد، ۱۲۰ نفر از نمایندگان مجلس مخالفت خود با استرداد این لایحه را اعلام کردند. ۱۲۰ نفر از ۲۴۳ نماینده مجلس به درخواست استرداد لایحه رای موافق دادند و رای هفت نماینده نیز ممتنع بود.


لایحه‏ هدف‏مند کردن یارانه‌‏ها که بیش از دو سال است مورد بحث محافل اقتصادی و بیش از شش ماه است در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی قرار دارد، هنوز نیز مورد چالش‏های جدی است. در صورتی که این لایحه در مجلس تصویب شود، دولت موظف خواهد شد تا یارانه انرژی را در سال آینده قطع کرده و آن‌را با قیمت‌های بین‌المللی عرضه کند.

دولت و مجلس شورای اسلامی در رابطه با پیش‌بینی‌هایی که در زمینه درآمد ناشی از حذف یارانه‌ها و افزایش بهای سوخت در این لایحه شده‌است، اختلاف نظر دارند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، معاون پارلمانی محمود احمدی‌نژاد در حاشیه جلسه علنی مجلس به خبرنگاران دلیل استراد این لایحه را «تامین نشدن نظرات دولت در مجلس» عنوان کرد.

در صورتی که این لایحه در مجلس تصویب شود، دولت موظف خواهد شد تا یارانه انرژی را در سال آینده قطع کرده و آن‌را با قیمت‌های بین‌المللی عرضه کند.

وی گفت: «ما نمی‌خواستیم مسائل رسانه‌ای شود و طی دو ماه گذشته هم به صورت مرتب جلساتی برگزار می‌کردیم و از روز چهارشنبه نیز در دولت به طور جدی موضوع استرداد این لایحه مطرح بود.»

از سوی دیگر غلام‌رضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی می‌گوید که «هیچ بهانه‌ای برای استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها وجود ندارد و این لایحه کاملا قابل اجراست.»

وی گفت: «متاسفانه در بازگشت لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از ما خواسته شده بود ماده ۱۲ را که شورای نگهبان نیز به آن ایرادی نگرفته بود تغییر دهیم اما چنین کاری در اختیار مجلس نیست چراکه مجلس تنها موادی را که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته باشد اصلاح می‌کند.»

به گفته رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی، نظارت مجلس به گونه‌ای نیست که دست و پای دولت را ببندد.

در لایحه ارائه شده از سوی دولت این درآمد باید به حسابی که در اختیار دولت است واریز شود، نمایندگان مجلس می‌گویند که این درآمد باید به حساب خزانه ریخته شده و در چارچوب قانون بودجه سالانه هزینه شود.

در لایحه ارائه شده از سوی دولت این درآمد باید به حسابی که در اختیار دولت است واریز شود، نمایندگان مجلس می‌گویند که این درآمد باید به حساب خزانه ریخته شود

دولت محمود احمدی‌نژاد سال گذشته در قالب بودجه سال ۱۳۸۸ لایحه‌ هدفمند کردن یارانه‌ها را به مجلس ارائه کرده بود.

پیش‌بینی درآمد دولت از محل حذف این یارانه‌ها، ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده‌است. این لایحه با محوریت توزیع نقدی و غیرنقدی ۶۰ درصد منابع آزاد شده از محل اصلاح قیمت بنزین، نفت، گاز، نفت کوره، نفت سفید، گاز مایع، گاز طبیعی، آب و برق ظرف سه سال تدوین شده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سياه بازي براي رنگ كردن مردم

-- بدون نام ، Jan 3, 2010

حالا مجلس هم ماشالله بزرگ شده و در مقابل رییس جمهور منتخب رهبر حرف میزند!

-- ستاره ت ، Jan 4, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)