تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گروهی از روشنفکران دینی مطرح کردند:

خواسته‌های ده‌گانه برای عبور از بحران

پنج روشنفکر دینی با انتشار بیانیه‌ای، «مطالبات اولیه» جنبش سبز را در ۱۰ بند مطرح کردند.

عبدالکریم سروش، محسن کدیور، اکبر گنجی، عطاءالله مهاجرانی و عبدالعلی بازرگان، در بیانیه خود خواستار استعفای محمود احمدی‌نژاد، برگزاری مجدد انتخابات و لغو نظارت استصوابی شده‌اند.

امضاکنندگان این بیانیه همچنین خواستار انحلال شورای عالی انقلاب فرهنگی، استقلال دانشگاه‌ها و خروج نیرو‌های نظامی و شبه‌نظامی از محیط‌های دانشگاهی شده‌اند.


به رسمیت شناختن حق فعالیت قانونی احزاب سیاسی و جنبش دانشجویی، محاکمه فوری شکنجه‌گران، قاتلان، آمران و عاملان «جنایات گذشته» و آزادی کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی از دیگر خواسته‌های این روشنفکران است.

استقلال قوه قضائیه و انتخاباتی کردن ریاست آن، رعایت استقلال اقتصادی و سیاسی حوزه‌های علمیه و دولتی نشدن روحانیت و خروج نیروهای نظامی از سیاست، اقتصاد و فرهنگ، بند‌های دیگر این بیانیه را تشکیل داده است.

به رسمیت شناختن حق فعالیت قانونی احزاب سیاسی و جنبش دانشجویی، محاکمه فوری شکنجه‌گران، قاتلان، آمران و عاملان «جنایات گذشته» و آزادی کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی از دیگر خواسته‌های این روشنفکران است

این روشنفکران همچنین خواستار «انتخابی کردن، نقدپذیر و پاسخگو کردن همه متصدیان رده اول کشور و محدود کردن دوره تصدی آنان» شده‌اند.

متن کامل بیانیه را بخوانید

بیانیه این پنج روشنفکر پس از آن منتشر می‌شود که میرحسین موسوی، یکی از رهبران مخالف دولت با انتشار بیانیه‌ای خواستار «مسئولیت‌پذیری دولت، آزادی مطبوعات، اجتماعات، آزادی زندانیان سیاسی و تدوین قانونی شفاف برای انتخابات» شده است.

آنها در بیانیه خود همچنین آورده‌اند که شرط‌های آقای موسوی، «جنبه حداقلی» دارد و آنها «ضمن حمایت کامل» از این شرط‌ها، خواسته‌های خود را نیز مطرح می‌کنند.

«جنبش سبز ایران مدافع تمامیت ارضی ایران، مخالف حمله نظامی به کشور، مخالف دخالت بیگانگان در تعیین سرنوشت مردم ایران و نگران تحریم‌های اقتصادی زیانمند به حال ملت ایران است»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «جنبش سبز ایران مدافع تمامیت ارضی ایران، مخالف حمله نظامی به کشور، مخالف دخالت بیگانگان در تعیین سرنوشت مردم ایران و نگران تحریم‌های اقتصادی زیانمند به حال ملت ایران است.»

آنها در عین حال اعلام کرده‌اند که «استبداد دینی، مشروعیت خود را با خشونت و کشتار مردم در روز عاشورا» از دست داده‌ است.

این بیانیه افزوده که «کینه و نفرتی که در ۳۰ سال گذشته در سطوح مختلف جامعه انباشته شده، بسیار عمیق و ریشه‌دار است.»

در بخش پایانی بیانیه این روشنفکران هشدار داده شده که سرکوب خواسته‌های جنبش سبز، کشور را با «بحران عمیق‌تری» روبرو می‌کند که مسئولیت آن با «صاحب ولایت مطلقه فقیه» است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

از دولت سر اسلام ناب!!!
متاسفانه همه روشنفکران مسلمان هم مانند روشنفکران غیر مسلمان یا باید در خارج از کشور زندگی کنند و یا در زندانهای ج.اسلامی.

-- مسعود ازپارس ، Jan 4, 2010

اول بگویند بر چه اساسی خود را صاحب این جنبش میدانند که اینرا بیان مطالبات جنبش سبز میدانند. بعد هم بخوانید عبور دادن جمهوری اسلامی از بحران، چرا که آقایان وظیفه ای جز حفظ جمهوری اسلامی اما به ترتیبی که بر وفق مراد خودشان به مانند گذشته که از کارگزاران آن بوده اند باشد ندارند

-- علیرضا ، Jan 4, 2010

روشنفکران دینی علی الخصوص شخصیت های یادشده سهم فراوانی در شکل گرفتن جنبش سبز داشته اند
با آرزوی بیروزی جنبش سبز
کورش

-- کورش ، Jan 4, 2010

رژیمی که رفتنی است و دارد می رود برای چه برایش شرط و شروط می گذارید ؟ دارید تعارف می کنید که ترا خدا چند صاحی دیگر سرکار بماند؟ این رژیم ارزش نامه نگاری ندارد و طول عمرش به این کارها نمی رسد حیف از نامه و اعلامیه و بیانیه دادن به این رژیم.

-- رفتنی ، Jan 4, 2010

درود و سلام بر روشنفکران ایرانی.

-- sasan ، Jan 4, 2010

«بحران» اصلی جامعه بسیار بیمار ما نداشتن «برهان» روشن و معترف بودن به «جهالت» ناشی از آن است که قرنها است در آن شناوریم و به گمانهای باطل خود تصور می کنیم که یا «معظم» هستیم و یا «علا حضرت» و یا «قبله عالم» و یا «راحل» و یا «نخبه» و یا «رو شنفکر» و یا «دینی» و یا «غیر دینی» و و و و. نتیجه همه این بازیها فساد و فریب و تباهی ونفاق بیشتر و در آخر نابودی بدست خودمان خواهد بود. هیهات و هیهات.

-- بدون نام ، Jan 4, 2010

«روشنفکر دینی»؟!!
همه هم و غم این آقایان حفظ اسلام است و نه ایران.
«روشنفکر دینی» همردیف همان مغلطه «اسلام دموکراتیک» است.
-----
رادیو زمانه، من توهین نکردم

-- هومن ، Jan 4, 2010

یگانه خواسته ی یک طرفدار ناچیز جنبش سبز که او هم در خارج از ایران زندگی می کند (مورد توجه علیرضا!) این است:

حتی اگر موقتی و آزمایشی هم شده، اهل دین و مذهب، از هر نوعش، کاری به این جنبش نداشته باشند. اگر اوضاع مملکت رو به آزادی کامل و درست برود، حتماً شما "روشنفکران دینی" نیز امکان اظهار وجود و ابراز عقیده خواهید داشت. حتی "نئو-حزب اله" هم مسلماً سر از گوشه ای بر خواهد آورد همانطور که نئونازی ها در آمریکا حزب و دار و دسته دارند!

-- آزاد ، Jan 4, 2010

چون دادن نظر در زمانه هنوز طبق دستور وزارت اطلاعات جرم نیست،لذا از فرصت استفاده کرده و نظرم را چنین بیان میکنم:
سروران گرامی راه درست این است که قبول بفرمایید احمدی نژاد بازی را برده و بعد به یافتن راههای مبارزه مسالمت امیز واقعی و همچنین مبارزه پارلمانی بزنید.
دوستان جنبش سبز غیر وابسته و مردم دوست به نصیحت خیرخواهانه دوستان معترض اجتماعی خودکه هدفشان بهبود جامعه است،نه رسیدن به مقام و یا دریافت یورو و دلار ،توجه جدی بنمایند.
انقلاب در حال حاضر و یا جنگ داخلی به نفع امریکاست،کشتن مخالفین توسط دولت (کمونیست،سوسالیست،سوسیال دمکرات ومجاهد وسلطنت طلب)نیز به نفع امریکاست.چون در هر دو صورت دولتی ضعیف روی کار است و استعمار گران غربی و شرقی مثل لاشخور منتظر دریدن لاشه مردم ایرانند.
قبول باخت در انتخابات حتی اگر قلبا نباشد و اشتی ملی زمینه مبارزات مسالمت امیز و رسیدن به خواسته های به حق مردم بوده و هموار ساختن راه مردمسالاری را به دنبال دارد و این کار فقط از دست کسانی بر می اید که همه چز خود را فدای مردمشان کرده اند.
mansourpirykhanghah@t-online.de

-- mansour piry khanghah ، Jan 4, 2010

ملت بیائید واقع بین باشیم. نمی شه انتظار داشت ایران یک شبه بشه فرانسه. این آقایان همینکه صحبت از استبداد دینی میکنند خوب است. اینها نگفته اند که سران جنبش هستند همانطور که موسوی هم نمیگوید. اینها میگویند همراه جنبش هستند. اگر دیگران هم نظری دارند بیایند و بیانه بدهند باید حرف همه را بشنویم به نظر من این خیلی خوب است.

-- زیبا ، Jan 4, 2010

ایرنا هم به این نخبه های پیشرو حمله کرده که چرا از موسوی که دولت را به رسمیت شناخته عبور کرده اند

http://www.fararu.com/vdcizuap.t1avy2bcct.html

-- HAMSEDAYEE ، Jan 4, 2010

خوب شد این روشنفکران که در اصل پایه گذار جنبش اصلاحی و پروتستانیزاسیون اسلام و دور کردن ان از حکومت هستند ابروخریدند٠ موسوی که با قبول دولت تا جایی عقب نشست که ایرنا هم متوجه شد و گفت این ٥ نفر که سران اصلی جرس هستند از موسوی که دولت را قبول کرده عبور کردند٠

-- sima ، Jan 5, 2010

به زیبا:

اگر به حرف شما اهمیت دهند من هم با آن بسیار موافق هستم به شرطی که کلیه این آقایان "همراه" با جنبش تعهد کتبی و ضمنی و شفاهی و همه جوره بدهند که همیشه در همین وضعیت "همراهی با جنبش" باقی مانده و نقش افشاگرانه و دوستانه خود را بازی کنند و به دنبال "مقام" در حکومت آینده نباشند.

-- زشت ، Jan 6, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)