تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

جامعه مدرسین: آیت‌الله صانعی مرجع تقلید نیست

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می‌گوید که آیت‌الله صانعی، مرجع تقلید شیعه فاقد «ملاک‌های لازم برای تصدی مرجعیت» است.

پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، این مطلب را تحت عنوان پاسخ به پرسش جمعی از «استادان و فضلای حوزه‌های‌ علمیه» منتشر کرده و می‌گوید که «بر اساس تحقیقات به عمل آمده در یک سال گذشته» و پس از جلسات متعدد به این نتیجه رسیده‌است.


در چند روز گذشته دفاتر آیت‌الله صانعی در قم، مشهد، تهران و شهرهای دیگر ایران مورد حمله حامیان دولت قرار گرفته‌است. این مرجع تقلید شیعه در ماه‌های گذشته از معترضان به نتایج اعلام‌شده دهمین انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده‌است.

آیت‌الله صانعی یکی از مراجع تقلید شیعه در ایران است که به خاطر فتواها و نگرش نوگرایانه‌اش به ویژه در مسائل مربوط به حقوق زنان شهرت دارد و به مرجع تقلید اصلاح‌طلب معروف است.

در فقه شیعه مرجع تقلید از راه «یقین خود مقلد»، «تصدیق دو فرد عالم و عادل» و یا «تصدیق عده‌ای از اهل علم» شناخته می‌شود و هیچ پایگاه رسمی و غیررسمی برای معرفی مراجع تقلید وجود ندارد. بر اساس فقه شیعه مراجع تقلید وظیفه تحقیق در دین و صدور فتوا در احکام دین را بر عهده دارند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اسامی آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله وحید خراسانی، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله شبیری زنجانی، آیت‌الله صافی گلپایگانی و آیت‌الله سیستانی را به عنوان «مراجع جائزالتقلید» در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده‌است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سال ۱۳۴۰ از سوی جمعی از علماء و مدرسان حوزه علمیه قم تاسیس شد و تشکلی نزدیک به اصولگرایان است. ریاست این تشکل را محمد یزدی، رئیس پیشین قوه قضائیه ایران بر عهده دارد.

در چند روز گذشته دفاتر آیت‌الله صانعی در قم، مشهد، تهران و شهرهای دیگر ایران مورد حمله حامیان دولت قرار گرفته‌است

این نهاد حوزوی در سال ۱۳۷۳ نیز فهرستی از مراجع تقلید را اعلام کرده بود. در این فهرست اسامی مراجعی همچون آیت‌الله سیستانی، رهبر شیعیان عراق، آیت‌الله منتظری و آیت‌الله صانعی دیده نمی‌شد.

آیت‌الله صانعی در سال ۱۳۱۶ متولد شد و پس از گذراندن دروس مقدماتی در حوزه علمیه اصفهان، در سال ۱۳۳۰ برای ادامه تحصیل، به حوزه علمیه قم رفت. وی در امتحانات سطوح عالی حوزه در سال ۱۳۳۴ رتبه اول را کسب کرد و از همین سال در درس موسوم به درس خارج آیت‌الله روح‌الله خمینی شرکت کرد.

وی در ۲۲ سالگی به درجه اجتهاد دست یافت و در کلاس درس استادان علوم دینی چون سید حسین طباطبائی بروجردی، محقّق داماد و محمدعلی اراکی شرکت کرد. این مرجع تقلید شیعه، از سال ۱۳۵۴ تدریس خارج فقه را در مدرسه حقانی (شهیدین) آغاز کرد.

آیت‌الله صانعی در سال ۱۳۷۲ رساله علمیه خود را منتشر کرده‌است. وی در دهه اول انقلاب یکی از مقامات ارشد قوه قضائیه ایران بود و پس از آن برای تدریس در حوزه علمیه به قم بازگشت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کوردلان حسود بدانند که آیت الله صانعی به دلیل مجتهد بودنش محبوب مردم ایران نیست. دلیل محبوبیت این روحانی مبارز همانا همراه بودن او در کنار مردم و مقاومت او در مقابل ظلم سیاه حاکم است. دیر نیست روزی که این واقعیت برای جنایات کاران نادان حاکم نیز روشن شود.

-- جهان ، Jan 2, 2010

بر طبق آیات صریح قرآن مرجع تمام امور خالق یکتایی است ک من و شما را از یک قطره مایع و در بطون مادرانمان خلق کرده و زندگی و مرگ یک یکمان در حوزه قدرت او (ونه در حوزه قم) است و نه هیچکس و هیچ مرجعی دیگر در روی زمینی که بصورت یک نقطه و حتی کوچکتر در کهکشان با سرعت در حال گردش است. کل این آقایان بهتر است یکبار در زندگی کوتاه خود بی اندیشند که طبق کدام اجازه و برهانی خود را آیت الله (نشانه قدرت خداوند) در زمین نامیده و جمعی را گوسفندوار بعنوان مقلد خود بداخل جهنم می برند. آیات الهی برای معتقدین آن در تورات و انجیل و قرآن ذکر شده و یرای بکار انداختن عقل و فکر بشر است و نه تقلید کور کورانه از آنها. آقای یزدی هم بعنوان رییس جامعه مدرسین و صاحب امتیاز سابق لاستیک سازی در کشور بهتر است به جای تعیین مراجع تقلید نگران آخرت خود و مقلدین خود باشد که ممکن است از رنگ سیاه لاستیک هم سیاهتر باشد!!!!!

-- بدون نام ، Jan 2, 2010

درود برمرجع تقلید بزرگوار حضرت آیت اله صانعی عزیز

-- کورش ، Jan 2, 2010

اقای مجمدیزدی رئیس جامعه مدرسین، صلاحیت اظهارنظر دراین موردراندارد .اولاجامعه مدرسین حوزه علمیه قم درگروه چند نفره سیاسی خلاصه نمی شود وجامعه مدرسین فراتر از گروه کوچک جناب یزدی است ؟ثانیا این گروه روحانیون حکومتی هستند .ثالثا وقتی آقای یزدی آقای خامنه ای که فقط تدریس مکاسب داشته آنهم نه درحد متوسط وپس از آن واردکار اجرایی شده وازدرس وبحث مدتها فاصله گرفته را بعنوان مرجع معرفی مینماید خوب معلوم است که ملاک مرجعیت ازنظر ایشان چیست ؟ازنظر ایشان ملاك‌هاي لازم براي تصدّي مرجعيت علم نیست بلکه چاپلوسی است

-- ابراهیم ملکی ، Jan 2, 2010

باین جامعۀ لانۀ فسادبگوئیدتاپای دارچندان فاصله ای ندارید
بهترنیست رویتانراکم کنیدوازایران این سرزمین پاک ومقدس
گورتانراگم کنید؟شماکوچکترتزاین هستیدکه درهرموردجزخود
ونفس شیطانی خودحرفی بزنید.شمادرمجموع أم الفسادید

-- ایراندخت ، Jan 2, 2010

خود "جامعه مدرسین حوزه علمیه قم" صلاحیت تصمیم گیری را از کجا آورده؟! جمع کنید بساطتون رو. هنوز نفهمیدید که کسی که مورد تأیید شما نباشه خیلی بیشتر مورد تأیید مردمه؟!  

-- بخت النصر خراسانی ، Jan 2, 2010

اگه زحمت بکشید خلع لباس هم بکنید نور علی نور میشه

-- رها ، Jan 2, 2010

الحمدلله مراجعش را هم ديديم!!

-- بدون نام ، Jan 2, 2010

این (جامه مدرسان یزیدی !!!!!) بهتر است که بیشتر از این شیعه ها را از شیعه بدنیا آمدنشان خجالت زده تر نکنند
امضا بزغاله و گوساله

-- شرمنده از ۵۷ ، Jan 2, 2010

پدر من میگفت چهار راه مسجد جامع بازار تهران جنب کتابخانه ملک که یک مسجد خیلی کوچکیست, هر موقع که هیچکس نبود که به منبر برود یزدی (ایتالله) که همیشه انجا بود (لابد به عنوان مستمع ازاد) را میفرستادند منبر. حالا اینجناب رییس جامعه مدرسین قمه. شاید اقای منتظری راست میگفت که بجه بازی در اوردند, نه? شاید هم همه شون از همین دست هستند. اخه مورچه چیه که کله پاچه اش باشه? من که با این جماعت کاری ندارم. انها که به این جماعت اهمیت میدهند وبریشان مهمه بایستی نظر بدهند.

-- بدون نام ، Jan 2, 2010

با درود به صانعی
اگر اونیز چون یزدی چون مصباح چون جنتی دروغ میگفت در کاخها زندگی میکرد وچ.ن یزدی کارخانه دنا ی دیگری را قورت میدا حتما سوپر آیت الله بود برای مرجع بودن این ملت است که معلوم میکند که کی جیره خوار وکی در طرف پلاستیکی نانش را میخورد اینهمه دروغ را آقایان آخوند های وابسته به کجای گورتان میخواهید بگذارید؟ صانعی با شما زمین تا آسمان فرق دارد او یک روحانی است وشما آخوند درود بر او وشرفش

-- خورزو گنجعلی ، Jan 2, 2010

جالب است... چرا آقایان جامعه مدرسین تا به حال لال تشریف داشتند؟ لابد تازه زبان باز کرده اند.
نخیر جنابان ایشان مرجع هستند و به کوری چشم دشمنانِ ملت، چند مدتی است عزیز تر هم شده اند.
مرجع عظمی دانستن سید علی خامنه ای هم باعث خنده است... عزیزانُِ بابا ملت در خیابان داد می زنند طرف قاتل است، مرجع عظمی کیلویی چند است؟

-- کیارش ، Jan 2, 2010

روحانی واقعی :
منتظری صانعی

-- محسن ، Jan 2, 2010

با درود اگر به قرآن اعتقاد دارید خدا فرموده است وتوکلته الله وکفی بالله وکیلا انسان که خلبفه روی زمین است به خدا توکل میکند یعنی وکیل وولی او خدا است و دوما تقلید از ریشه ان قلاده است وبرای سگ بکار میرود نه برای انسان. سوما.در قران خدا میفرماید لیس علیک هدایهم ولکن الله یهدی من یشائ خدا فقط برای هدایت است وپیغمبر حقی ندارد خوب کل ادعای آخوند جعل از مسیحیت است وگرنه چه حوزه وچه خامنه ای ارزش ملایی بیش ندارند. ولایت شزک است برای قدرت دوستان

-- shabetar ، Jan 2, 2010

اونوقت خامنه ای مرجعه؟

-- محمد ، Jan 2, 2010

پست فطرتی که شاخ و دم نداره...انگار ما ایستادیم این موجودات ماقبل تاریخ برای مان تعیین تکلیف کنند...

-- سیم ، Jan 2, 2010

سردبیر محترم سایت وزین رادیو زمانه آقای حائری نژاد،
با توجه به موقعیت رادیو زمانه در خبررسانی درباره ی جنبش سبز جای تاسف و تعجب است که نامه ی امروز آقای سحابی را منعکس نکردید. با توجه به امکان مسلط شدنِ گفتمان خشونت در جنبش، خواهشمند است به انعکاس نظرهای اینچنینی بپردازید تا خوانندگان بیشتری به اندیشیدن در مورد این فرایند بپردازند:
http://www.rahesabz.net/story/6979/
با سپاس و احترام
بهزاد راد

-- بدون نام ، Jan 2, 2010

چنانچه این اخبار پناه دادن به خانواده بن لادن درایران صحیح باشد
توهین بزرگی به ایرانیان وخصوصا بی حرمتی به خون شهدای مزارشریف می باشد که توسط عوامل این جانیان منتسب به اسلام درمحل سرکنسولگری ایران در افغانستان به شهادت رسیدند وهنوز پس از حدود 10 سال خبری از دستگیری وشناسائی قاتلین این شهدا مظلوم دردست نیست.
-----------------------------------------------------
جمهوری اسلامی زره پوش ضد شورش از چين وارد می کند

روزنامه لس آنجلس تايمز که در آمريکا منتشر می شود در يکی از گزارش های روز جمعهِ خود به اقدام تازه جمهوری اسلامی در خصوص واردات زره پوشِ ضد شورش از چين پرداخته و به نقل از وب سايت جنبش راه سبز که به اصلاح طلبان نزديک است نوشته است که اين زره پوش های ضد شورش مجهز به تجهيزاتی برای پاشيدن آب جوش و آب سرد و نيز شليک گاز اشک آور به سوی معترضان است. لوس آنجلس تايمز می نويسد؛ مدت زمان لازم، برای تحويل اين زره پوشها ۴ ماه بوده است که به دليل عجله دولت ايران و موافقت دولت چين، زره پوشها پيش از زمان موعود تحويل داده شده اند. به نوشته لوس آنجلس تايمز هر زره پوشِ ضد شورش دارای مخزنی ۱۰ هزار ليتری، برای شليک آب سرد و آبجوش و ۳مخزن ۱۰۰ ليتری جداگانه برای شليک مايعات شيميائی سوزاننده، آب مخلوط به رنگِ پاک نشدنی و يا آب مخلوط به گاز اشک آور است. اين روزنامه می افزايد هر زره پوش دارای دو تفنگ پرتاب مايعات با بُرد ۷۰ متر است که از داخلِ کابين، کنترل می شوند. اين گزارش می افزايد که قيمت خريد هر دستگاه از اين زره پوش ها ۶۵۰ هزار دلار است که به همراه آن مقادير زيادی مايعات مختلف، و اشک آور، و رنگی نيز خريداری شده است. معترضان ايرانی در اعتراض های يکشنبه گذشته، و در واکنش به خشونت نيروهای امنيتی بخشی از تجهيزات پليس ضد شورش را به آتش کشيدند.

-- چنانچه این اخبار پناه دادن به خانواده بن لادن درایران ص ، Jan 2, 2010

بی لیاقتی مدیرعامل ایرنابهداد...حراست خبرگزاری جمهوری اسلامی بخواند وبداند

پرداخت نشدن حقوق عکاس پس از هشت ماه از سوی خبرگزاری ایرنا/ لیلا ملک‌محمدی

وقتی آقای عکاس، 850 فریم عکس برای خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران می فرستد، صد در صد عاشق چشم و ابروی آن خبرگزاری نبوده است و وقتی همان خبرگزاری از این تعداد فریم، 250 فریم را در قالب 20 گزارش تصویری، بر روی خروجی خود قرار می دهد و مدام از عکاس می خواهد تا عکس های بیشتری بفرستد، حتمن عاشق کار عکاس شده است؛ ولی وقتی پس از هشت ماه، پول عکاس را نمی دهد معلوم است که صاحاب ندارد و به نظر شما آیا دزد، شاخ و دم دارد؟

آقایان متولی امور! عکاس، مثل خود شما زن و بچه دارد و کارش هم همین عکاسی ست و از بخت بد ـ که گریبان همه ی ما را گرفته است و ول هم نمی کند ـ کارش افتاده است به دست شما؛ لطفن اندازه سر سوزنی به انصاف فکر کنید و پولش را بدهید. هشت ماه کم نیست و عکاس در این هشت ماه فقط با خبرگزاری یکی یکدانه ایرنا کار کرده و واقعن کار دیگری نداشته است.

نامه علی حامدحقدوست به حراست خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران:

"با عرض سلام

اینجانب علی حامدحقدوست، عکاس خبری ِ ساکن در تبریز، از تاریخ 1/12/86 بنا به درخواست خودم و با موافقت آقای سیامک ظهیرالدینی، دبیر سرویس عکس خبرگزاری ایرنا شروع به همکاری با آن واحد کردم. پس از دو ماه کار کردن و فرستادن گزارش‎های مستند و خبری از شهر تبریز، برای تسویه حقوقم اقدام کردم که بنا به اظهارات ظهیرالدینی مبنی بر تغییر در مدیریت خبرگزاری و به دلیل نداشتن قرارداد با خبرگزاری، تسویه حقوق بنده به تعلیق افتاد و من برای بستن قرارداد با دفتر ایرنا در تبریز اقدام کردم اما مدیر دفتر ایرنای تبریز ـ به دلیل داشتن عکاس ـ مرا به عنوان عکاس دفتر تبریز قبول نمی‎کرد و از طرفی دبیر عکس ایرنا نیز اصرار داشت تا عکاس ایرنای تبریز، من باشم و دلیل اصرار ایشان، کم کاری عکاس دفتر ایرنا در تبریز عنوان می شد.

شروع فعالیت من در ایرنا با نخستین گزارش تصویری‎ام به تاریخ 4/12/86 بود. در این مدت گزارش‎های تصویری بنده به ترتیب زیر در خبرگزاری ایرنا ثبت شده است:

1. لبوفروشان دوره گرد تبریز 4/12/86 - هشت عکس

2. حرفه نعل بندی در تبریز 6/12/86 - 9عکس

3. اربعین حسینی در بازار تبریز 9/12/86 -11عکس

4. آیین سوگواری 28 صفر در تبریز 17/12/86 -5 عکس

5. باز هم اثبات موفقیت علیرغم محدودیت (جانباز جنگ ناصر شهابی) 19/12/86 - 12 عکس

6. تبریز کارگاه ابزار سازی 22/12/86 -13 عکس

7. مردم تبریز هم امروز به پای صندوق‎های رأی رفتند 24/12/86- 16 عکس

8. آتش بازی در چهارشنبه سوری / 5 تک عکس

9. مردم تبریز سال نو را با حضور در گلزار شهدا آغاز گردند 1/1/87 - 16 عکس

10. استقبال مسافران نوروزی در کندوان 6/1/87- 8 عکس

11. تفرج‎گاه ائل گلی از جاذبه‎های گردشگری تبریز 8/1/87 -13 عکس

12. تشییع پیکر مطهر شهدای سانحه سقوط بالگرد 11/1/87 -17 عکس

13. مسجد کبود نمونه‎ای از معماری بدیع اسلامی 11/1/87 - 18 عکس

14. کوهنوردی در ارتفاعات اینالی داغی 17/1/87 - 16 عکس

15. برفراز کوه عون بن علی و زیدبن علی 18/1/87 - 12 عکس

16. امضای تومار بر علیه ساخت فیلم فتنه 23/1/87- 6 عکس

17. مقبره الشعرای تبریز 8/2/87 -17 عکس

18. نمایشگاه عکس در شبستر 25/2/87 -12 عکس

19. نمایش شمیم یاس در تبریز 19/3/87 -18 عکس

20. تبریز آیین موصلی روستای هریس 20/3/87 -21 عکس

اینجانب به دلیل عدم پرداخت حقوقم از سوی ایرنا همکاری‎ام را با سرویس عکس آن خبرگزاری قطع کردم. در طی مدت چهارماهی که از فرستادن آخرین گزارش تصویری‎ام می‎گذرد، برای تسویه حسابم چندین بار با دبیر عکس تماس گرفتم و صحبت کردم که این تماس ها و صحبت ها به جایی نرسید و تنها جواب ایشان این بود که اداره، صورت حساب کارهای شما را به دلیل نداشتن قرارداد کاری فیمابین پرداخت نمی‎کند. حال سؤال من این است، اگر قرار نبود خبرگزاری با بنده قرارداد ببندد پس چرا قول این کار به من داده شد؟ یا چرا عکس‎های مرا بر روی سایت خبرگزاری قرار دادند؟ تکلیف من چیست؟ با توجه به این که تنها درآمد من از راه عکاسی خبری‎ست مستدعی‎ست اقدامات لازم جهت تسویه حساب این جانب را به عمل آورید.

سپاسگزارم

علی حامد حقدوست

اصل خبر در وبلاگ ناخانا

-- بی لیاقتی مدیرعامل ایرنابهداد...حراست خبرگزاری جمهوری ، Jan 3, 2010

مثلا بقیه مراجع تقلید چه ... هستند که این یکی نیست؟؟‌این ها هم از ترس جون خودشون طرف مردم رو می گیرن.و گرنه همتون سر و ته یک کرباسید

-- بدون نام ، Jan 3, 2010

بنده در سال1361 به عنوان یک طلبه جوان مسئول واحد عقیدتی یکی از پایگاههای سپاه بودم در ان زمان تاکید بر ان بود برای استفاده عزیزان سپاه وبسیج از جزوات حضرت ایة الله صانعی که توسط سپاه چاپ گردیده بود استفاده شود چرا که ایشان قبل از مرحوم ایة الله توسلی و در سالهایی که از سوی حضرت امام به عنوان دادستان کل انقلاب اسلامی منصوب شدند مسئول استفتائات و مشرح رساله امام خمینی بودند و کلیه سروران محترم سپاه و عزیزان بسیجی از کلاسها ، جزوات و نوارهای درسی ایشان حظ وافر برده اند .پس از ان در سال 1367 در قم در مدرسه فیضیه درس خارج فقه ایة الله صانعی را شرکت میکردم که خارج تحریرالوسیله حضرت امام بود توان فقهی و استدلال نظری معظم له به یمن تجربه عملی ایشان بسیار اشکار بود در همان سال به واسطه صدیقی معزز ( حجة الاسلام ایوبی نجف ابادی) توفیق اشنایی با ثقة الاسلام خاتمی حاصل شد ایشان در ان زمان درس اصول فقه مظفر تدریس می کردند هر کس که جزیی اطلاعی از دروس حوزه علمیه داشته باشد می داند که طلاب، اصول فقه را در سال چهارم می خوانند و برای رسیدن به درس خارج حد اقل 5 سال دیگر زمان لازم است و بر همین قیاس اساتید هر پایه برای تدریس پایه بالاتر چند سال تجربه لازم دارند احتمالا در این سالها ثقه الاسلام خاتمی رشد جهشی داشته اند و ایة الله صانعی در انسداد کامل فقهی بوده اند که امروز ایشان مرجعیت ایة الله صانعی را زیر سوال می برند لله علیم بذات الصدور

-- بدون نام ، Jan 3, 2010

واقعن این مرجعیت شیعه را با علی خامنه ای به چه افتضاحی کشانده اند. او را که آخوندکی بیش نبود با شامورتی بازی یک شبه آیت الله ومرجع کردند. اما کسی را که رساله داره و چندین ساله مرجعه از مرجع بودن خلع می کنند. راستی چه دنیای دناییه: لاستیک دنا و دلارهای نفتی چه ها که نمی کنه. جل الخالق :))

-- آرش ، Jan 3, 2010

برای من اقای صانعی روحانی بودنش مهم نیست.شهامتش مهم است. اگر جمهوری اسلامی ٣١ سال دوام آورد این٣١ سال را به این دسته روحانیون بدهکار است.وگرنه این قیام بعداز جنگ صورت میگفت. مردم منتظر نمانده اند که مشتی شکنجه گر برایش مرجع تقلید انتخاب کننذ.


-- jahan ، Jan 3, 2010

باس میلانی ، مدیر بخش مطالعات ایرانی در دانشگاه استانفورد کالیفورنیاست .او همچنین در هدایت پروژه (دموکراسی ایرانی) در موسسه هوور همکاری دارد . او تا سال 1366 در دانشگاه تهران تدریس می کرد .

میلانی به لوموند در مورد موج اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه که به عقیده معترضان آلوده به تقلب بود و موجب انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد شد ، توضیحاتی ارائه نمود ، به خصوص راجع به سرکوب خشونت آمیز تظاهرکنندگان در روز 27 آذر عاشورا ، که با نقض سنت مذهبی شیعیان در مورد عدم خون ریزی در این روز ، از سوی حکومت همراه شد ، صحبت کرد . در این روز 8 نفر کشته شدند از جمله خواهر زاده میرحسین موسوی ، از رهبران جنبش اعتراضی که با شلیک گلوله در مقابل منزلش کشته شد . خشونت اعمال شده توسط نیروهای امنیتی ، برای اولین بار ، رادیکالیزه شدن تظاهر کنندگان را در پی داشت .

آیا آن چه در روز عاشورا اتفاق افتاد ، یک نقطه عطف بود ؟

آن چه در روز عاشورا اتفاق افتاد ، از طرفی نقطه ی عطفی برای حکومت بود که در توسل به وحشی گری از تمامی حد و مرزهایش عبور کرد . سازماندهی قتل خواهر زاده میرحسین موسوی ، چیزی شبیه بود به آن چه در کارهای جورج اورول می بینیم . حکومت ، میرحسین موسوی را به دست داشتن در پشت پرده ی این عملیات به منظور شهید سازی محکوم می کند . این دروغ نشان می دهد که آن ها تا چه حد نا امید هستند .

از طرف دیگر ، خشونت اعمال شده توسط دانشجویان نیز نقطه ی عطفی است برای معترضان ، که آن ها باید در این زمینه تجدید نظر کنند . در حقیقت ، معترضان با توسل به خشونت هیچ چیز به دست نمی آورند . حکومت نسبت به آن ها هم خشن تر و هم مجهز تر است .

آن دسته از معترضان که اقدام به واکنش متقابل نسبت به گردن کلفتان حکومت نمودند ، با کار خود ممکن است دریچه ای را نسبت به خشونت هایی باز کنند که می توانند بسیار خطرناک باشند ، که البته این مساله هیچ کمکی به روند توسعه دموکراسی در ایران نمی کند و بیشتر برای حکومت مفید و کارآمد خواهد بود .

آیا کسی معترضان را مدیریت می کند ؟

گمان نمی کنم . تا به امروز ، جنبش معترضان به صورت نامنظم فعالیت کرده است . در واقع این جنبش متشکل از شبکه ای از افراد به هم پیوسته است که از سازماندهی منظمی برخوردار نیستند . این موضوع کلید بقای این جنبش است .

آن ها موفق شدند به چیزهایی که می خواستند دست پیدا کنند . این جنبش وحشیانه بودن رفتار حکومت را برای همه روشن کرد . همچنین آن ها نشان دادند که حکومت به خواسته های مردمش توجهی نمی کند و برای ماندن در قدرت ، به هر دروغی متوسل می شوند . معترضان اروپا و ایالات متحده آمریکا را هم نسبت به این موارد متقاعد کردند .

اما این ها ایران را از بن بست خارج نمی کند . ما هم اکنون به مرحله ی جدیدی رسیده ایم . جنبش معترضان می بایست پا پیش بگذارد و خواسته های خود رابه صورت مشخص و دقیق اعلام کند .

معترضان چه چیزی می خواهند ؟

این جنبش کار خود را با یک درخواست ساده آغاز کرد ، باز شماری آرا .

اگر رهبر جمهوری اسلامی ، آیت الله خامنه ای ، اجازه ی بازبینی حقیقی آرا و حتی، برگزاری مجدد انتخابات را داده بود ، می توانست در قدرت بماند. اما معممولا خودخواهی ، چشم دیکتاتورها را کور می کند .

در واقع ، در مقظع کنونی جوانان ایرانی ناامید و مایوس هستند . آن ها برای مخالفت با حکومت نیاز به اعتقادات راسخ سیاسی ندارند . آن ها چیزی جز یک زندگی معمول قرن بیست و یکمی درخواست نمی کنند . آن ها می خواهند بتوانند خودشان انتخاب کنند که چه موسیقی ای گوش کنند ، چه فیلمی ببیند . آن ها می خواهند امکان از خانه بیرون رفتن با مرد یا زنی که خودشان انتخاب کرده اند را داشته باشند . آن ها به شغل نیاز دارند . در حالی که همه ی این ها برایشان غیرقابل دسترس است .

راه حل این مشکل در ایران ساده است . دموکراسی بیشتر

معترضان نیاز به تغییر نام رژیم ندارند ، آن ها می توانند تغیراتی در ساختارهای قانون اساسی ایجاد کنند .

هر روزی که می گذرد ، هر قطره ی خونی که ریخته می شود ، هر دستگیری و بازداشت ، امکان توافق را کاهش می دهد .

حکومت تا کجا پیش خواهد رفت ؟

حکومت حد و مرزی برای اعمال خشونت ندارد . تنهل عامل محدود کننده ی آن ها – بی هیچ شباهتی به حکومت هایی از این دست – زمانی است که کسانی که باید با مردم بجنگند و مردم را بکشند از این کار دست بکشند . من از این که زمانی این امر محقق شود ، تعجب نخواهم کرد .

در این مدت مراجع تقلید به شکل قابل توجهی سکوت کرده اند . حکومت چندین بار به صورت عمومی از آن ها درخواست کمک کرد که تنها یک نفر از بین آن ها به کمک حکومت آمد . بقیه ، حدود ده نفر ، از گفتن حتی یک کلمه در حمایت از آیت الله خامنه ای و نه حتی در حمایت از معترضان خودداری کردند . البته به جز چند استثنا که به حمایت از معترضان پرداختند. اگر مراجع تقلید در نفی خشونت اظهار نظر کنند ، کار آیت الله خامنه ای و همفکرانش در ادامه ی این رویه مشکل خواهد شد .

هم اکنون چه کسی قدرت را در ایران در اختیار دارد ؟

در حال حاضر ، این فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب و همچنین شبه نظامی های بسیج هستند که صحنه گردانی می کنند . احمدی نژاد بازیکن کلیدی ای نیست . پس از انتخابات خرداد ماه ، سپاه پاسداران گمان کرد که برای خروج از شرایط به وجود آمده راهی جز اعمال زور ندارد . و از آن زمان به بعد ، کشور به دست سه شاخه اداره می شود که در راس آن سپاه پاسداران انقلاب وجود دارد ، سپس آیت الله خامنه ای و در نهایت احمدی نژاد .

هر روزی که می گذرد ، قدرت سپاه پاسداران افزایش می یابد . چون در حقیقت این سپاه است که باید شهرها را کنترل کند . در مجموع ، این یک حکومت پلیسی و نظامی است .

واضح است که آن ها با مشکل روبرو خواهند شد . تجمعات ضد معترضان روز چهارشنبه در تهران نشان داد که حکومت نسبت به از دست دادن پایگاه هایش وحشت دارد و قصد دارد تا به مردم و همچنین به دنیا بقبولاند که حکومت تک و تنها نیست .

اگر کوچکترین نشانه ای مبنی بر این وجود داشت که سپاه پاسداران کنترل شرایط را از دست خواهد داد ، من از دیدن 5 میلیون نفر معترض در خیابان های تهران متعجب نمی شدم .

احتمال دارد ما در ایران شاهد چیزی شبیه به آن چیزی باشیم که در کشورهای بلوک شرق اتفاق افتاد . به محض این که مردم مطمئن شوند که سیستم های اطلاعاتی و پلیس های مخفی دیگر از حکومت حمایت نمی کنند ، تمام آن کسانی که تا قبل ، از حضور در خیابان ها تعلل می کردند و می ترسیدند ، به صحنه خواهند آمد .

آیا آیت الله خامنه ای از بازی کنار گذاشته شده است ؟

آیت الله خامنه ای کنترل شرایط را از دست داد . به عنوان مثال او به طور شفاف و عمومی به احمدی نژاد دستور داد تا مشایی را از کار برکنار کند . اما امروز ، مشایی بیش از هر فرد دیگری در دولت قدرت دارد . این مساله نشان می دهد که آیت الله خامنه ای تا چه حد در امور ناتوان است . او در روزهای اخیر کاملا ساکت بوده است . او در تمام مدت روز عاشورا و همزمان با تظاهرات ،هیچ چیز نگفت .

رهبر ایران ، همچنان در کوتاه مدت ابزاری از جمله قدرت و پول در اختیار دارد ، اما من فکر می کنم او بعد از سخنرانی پس از انتخاباتش که در آن نتیجه اعلام شده را تایید کرد ، مشروعیت خود را از دست داد .

این شکل از حکومت که در آن آیت الله خامنه ای حرف آخر را می زند ، در قرن بیست و یکم توانایی ادامه حیات ندارد . در حقیقت ، این ساختاری قرون وسطایی است .

آیا در بین صفوف سپاه پاسداران شکاف هایی دیده می شود ؟

سه یا چهار فرمانده سپاه بیانیه هایی با لحن انتقادی منتشر کرده اند ، ولی آن چه برای حکومت نگران کنند ه است ، میزان حمایتی است که بسیجیان از او می کنند . دلیل پیوستن بسیاری از بسیجیان به این تشکل ، بهره مندی از مزایای خاصی است که در این کار وجود دارد . باید منتظر ماند و دید که این افراد در چه مرحله ای دست از حمایت از حکومت می کشند .

آیا سرویس های اطلاعاتی حکومت نقش مهمی بر عهده دارند ؟

سپاه پاسداران نه تنها سیستم اطلاعاتی خودش را دارد ، بلکه پس از انتخابات ، آن ها وزارت اطلاعات را هم از افراد غیرخودی پاکسازی کردند . آن ها وزیر اطلاعات را برکنار کردند .همچنین گفته می شود که بسیاری از افراد در ساختار این وزارت خانه نیز از کار کنار گذاشته شده اند . این در حالی است که عملکرد این وزارت خانه تخصصی تر شده بود و این وزارت خانه این ایده را که تظاهرات معترضان بخشی از توطئه طراحی شده توسط غرب است را تایید نمی کرد .

بنابراین احمدی نژاد و خامنه ای و سپاه پاسداران افرادی را در این وزارت خانه به روی کار آوردند که قبلا عضو سپاه پاسداران بودند . بایستی گفت که در حقیقت تشکیلاتی در دل یک تشکیلات دیگر به وجود آمد .

و در پایان ، شما آینده را چگونه می بینید ؟

اگر حاکمیت به شکل قابل توجهی از مواضعش کوتاه آمده بود ، می توانست برای کوتاه مدت خودش را نجات دهد .

در حال حاضر ، آن ها در حال بررسی شرایط جامعه و واکنش احتمالی آن نسبت به دستگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی هستند . در صورت مقاومت گسترده داخلی و بین المللی ، آن ها سعی خواهند کرد تا مساله را با زور حل کنند .

من معتقدم که حکومت در این راه شکست خواهد خورد . مردم طعم به دست گرفتن قدرت را چشیده اند و بسیاری از آن ها دیگر از چیزی نمی ترسند .

-- بدون نام ، Jan 3, 2010

لطفآ از قول من به آقای یزدی بفرمایید که دلیل محبوبیت چهره هایی چون آیت الله منتظری و آیت الله صانعی نه آیت الله بودن، و نه مرجع بودن آنها است، چه رسد به اینکه احتیاجی به تایید عناصری چون شما داشته باشند. دلیل محبوبیت این عزیزان ظلم ستیزی و همراهی اینان با مردم و جنبش های عدالت خواهانه آنان است. این بزرگان احتیاجی به این گونه القاب ندارند، همانطور که امام خمینی نیز بدون احتیاج به این گونه الطاف از سوی شما و دیگران بر ضد بی عدالتی به پاخاست. چه بسیار آیت الله هایی بی خاصیت و فرصت طلبی که هم در آن زمان و هم امروز در مقابل ظلم سر فرود میاورند و به مردم خیانت میکنند. تاریخ در مورد هم این روحانیان مظلوم و هم کسانی که با تکیه بر قدرت حاکم مردم بی گناه را به خاک و خون می کشند قضاوت بی رحمانه ای خواهد کرد. از قول من به ایشان بفرمایید که کمی تاریخ بخوانند. قدرت ماندنی نیست. ایشان بمانند و ببینند.

-- جهان ، Jan 3, 2010

اصلآ کی اهمیت میده که جامعه مدرسین چی گفته. اصلا مگر کسانی که از ایت الله صانعی تقلید میکنند به حرف افرادی مثل یزدی اهمیت میدهند. به نظر من اصلآ صحبت کردن در مورد نظر این احمقها جایی ندارد. به امید آزادی.کوشا

-- koosha ، Jan 3, 2010

اگر این آقا آیت اله نیست (هست و نیستش به حال من یک نفر که فرقی نمی کند!) پس چرا بسیاری از همین آقایان آیات عظام و عصام پشت سرش نماز می گذاشته اند؟

مدرک:

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/tehranbureau/2010/01/late-clerics-son-warns-of.html

این داستان اختلافات میان این معممین و حتی غیر معممین این آقایان در این لحظه بیشتر به یک جنگ زرگری شبیه است تا یک تضاد واقعی!

بس نیست این همه مسخره دست مشتی سالوس مزور شدن؟

باید به همه این افراد بی اعتنایی کرد...

-- فضولباشی ، Jan 4, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)