تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«معاملات غیرمجاز چین با شرکت‌های آمریکایی»

روزنامه وال استریت ژورنال نوشته است که برخی شرکت‌های چینی، با وجود تحریم‌های ایالات متحده، نه تنها به فروش تجهیزات غیرمجاز به ایران ادامه می‌دهند، بلکه با شرکت‌های آمریکایی نیز معامله می‌کنند.

به نوشته شماره امروز دوشنبه این روزنامه آمریکایی، چند شرکت چینی متهم به فروش تجهیزات موشکی به ایران، ارتباط تجاری خود با شرکت‌های آمریکایی را نیز حفظ کرده و از این طریق، صدها میلیون دلار سود برده‌اند.

این در حالی است که شرکت‌های یادشده از سوی ایالات متحده آمریکا مورد تحریم قرار گرفته بودند و شرکت‌های آمریکایی حق معامله با آنها را نداشتند.


AFP

وال استریت ژورنال، بر اساس مدارکی که یک شرکت ناظر بر منع گسترش سلاح هسته‌ای در اختیارش قرار داده، نوشته است با این‌که واشینگتن، یکی از این شرکت‌های دولتی چینی و شرکت‌های تابعه آن را تحریم کرده بوده، این شرکت از سال ۲۰۰۶ حدود ۳۰۰ محموله را به صورت غیرقانونی به آمریکا صادر کرده است.

محموله‌های صادراتی شامل تجهیزات حفاری، لنگر کشتی، قطعات اتومبیل و حتی اسباب بازی بوده است.

به نوشته این روزنامه، احتمال دارد شرکت‌های آمریکایی خریدار این کالاها از تحریم این شرکت چینی بی‌اطلاع بوده‌اند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، چند شرکت چینی متهم به فروش تجهیزات موشکی به ایران، ارتباط تجاری خود با شرکت‌های آمریکایی را نیز حفظ کرده و از این طریق، صدها میلیون دلار سود برده‌اند

براساس قانون تحریم ایران از سوی دولت ایالات متحده، شرکت‌های داخلی و خارجی، در صورت معامله با افراد و شرکت‌های مشمول این تحریم، مورد مجازات قرار می‌گیرند.

کنگره ایالات متحده هم طرح تازه‌ای در خصوص ایجاد محدودیت برای واردات بنزین از سوی ایران را تصویب کرده است.

هدف این طرح، تامین کنندگان بنزین ایران است و در راستای ایجاد فشار بر جمهوری اسلامی برای مقابله با برنامه هسته این کشور تصویب شده است.

بر اساس این طرح، فروشندگان بنزین به ایران، شرکت‌هایی که نفتکش در اختیار این فروشندگان می‌گذارند و نیز شرکت‌های بیمه کننده بنزین برای ایران، از سوی ایالات متحده تحریم می‌شوند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)