تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

دستور ارشاد به رسانه‌ها درباره آیت‌الله منتظری

وزارت ارشاد چند ساعت پس از درگذشت آیت‌الله حسینعلی منتظری، به روزنامه‌ها دستور داد درباره زندگی سیاسی این مرجع تقلید شیعه، مطلبی منتشر نکنند.

به گزارش وب‌سایت جرس، در دستورالعملی که امروز یکشنبه از سوی وزارت ارشاد به روزنامه‌ها فرستاده شده است، از آنها خواسته شده در گزارش‌ها و خبرهای خود، «به اختلاف نظرهای امام با ایشان اشاره کنند.»

در بخش دیگری از این دستورالعمل آمده است: «با توجه به مواضع آقای منتظری از سال ۶۸ به این سو و لزوم نگه‌داشتن آرامش در فضای فعلی جامعه، مطالب و گزارش‌های مرتبط با این موضوع نباید بر خلاف بند ۲ قانون مطبوعات باشد.»


عکس‌ها: AP

آیت‌الله حسینعلی منتظری از مراجع تقلید شیعه بامداد امروز در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

این مرجع تقلید شیعه از مهمترین روحانیون منتقد جمهوری اسلامی به شمار می‌رفت که سال‌ها در حبس خانگی به سر برد.

دستورالعمل وزارت ارشاد به روزنامه‌ها در شرایطی صادر شده که برخی رسانه‌های محافظه‌کار، خبر درگذشت آقای منتظری را به نوع دیگری پوشش داده‌اند.

خبرگزاری‌های دولتی ایرنا و فارس، خبر درگذشت این مرجع تقلید شیعه را بدون ذکر عنوان مذهبی وی منتشر کرده‌اند.


ایرنا، در خبر خود به مواضع سیاسی آقای منتظری اشاره کرده و وی را متهم به «تقابل» با جمهوری اسلامی کرده بود که مدتی بعد، این بخش از خبر خود را حذف کرد.

این خبرگزاری نوشته بود آیت‌الله منتظری در حوادث پس از انتخابات، «به عنوان چهره مذهبی اغتشاشگران فعالیت کرد و اظهار نظرهای بی‌پایه وی مورد استقبال رسانه‌های ضد انقلاب قرار گرفت.»

خبرگزاری مهر هم که متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی است، خبر درگذشت آیت‌الله منتظری را با تاخیر زیادی منتشر کرد.

وب‌سایت کلمه وابسته به میرحسین موسوی نیز نوع پوشش خبر درگذشت آقای منتظری از سوی خبرگزاری دولتی ایرنا را «توهین مکرر و زننده» ارزیابی کرده است.


این سایت نوشته که «خبرگزاری دولت با انتشار متن سراسر اهانت، حتی از ذکر عنوان آقا یا آیت‌الله برای ایشان خودداری کرده و به اهانت‌های زننده به این عالم دینی فوت شده، پرداخت.»

کلمه افزوده که «مطابق قوانین، توهین به مراجع تقلید جرم مسلم محسوب شده و توهین به درگذشتگان اسلام نیز از زشتی بیشتری برخوردار است.»

آیت‌الله منتظری که تا مدتی پیش از فوت آیت‌الله خمینی، مقام نیابت رهبری را در جمهوری اسلامی بر عهده داشت و به عنوان جانشین او مطرح بود، پیش از مرگ وی از نیابت برکنار شد.

این مرجع تقلید شیعیان، با سخنرانی شدیداللحنی که ۲۳ آبان ماه سال ۱۳۷۶ (مصادف با ۱۳ رجب) در زیر سئوال بردن توان فقهی آیت‌الله خامنه‌ای کرد، منزل و حسینیه‌اش مورد هجوم و تخریب قرار گرفت و به مدت پنج سال در حبس خانگی به سر برد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تمامی ارزش منتظری به ضدیتش با این نظام بود، اگر خودش از پایه گذاران آن بوده بود! منتظری بارها در اینکه اشتباه کرده که به این نظام کمک کرده است اقرار کرده بود! امروز مردم ایران بکلی حساب منتظری را با حساب این نظام فتنه گر و آدمکش جدا کرده اند!
منتظری فرزند برومند ایران بود! یادش زنده خواهد ماند تا دوردستهای زمان! خامنه ای ...باید این روزها در چاهی سیاه از حسودی و یاس غوطه ور باشد. مرگ بر ضد بشران بر قدرت
سلام بر جنبش ناهمگون و یک رنگ سبز
زنده باد جمهوری ایران

-- بدون نام ، Dec 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)