تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

سفر نخست‌ وزیر بلژیک به افغانستان

نخست وزیر بلژیک طی یک سفر از پیش اعلام نشده، وارد کابل شد و از تعهد این کشور در کمک بیشتر در افغانستان خبر داد.

ایوس لترم، در یک نشست مشترک خبری با حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان گفت که ثبات و مسئولیت‌پذیری افغانستان در جامعه جهانی، به نفع بلژیک و سایر کشورهای اروپایی است.

وی که همزمان، ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، نخستین مقام ارشد غربی است که بعد از اعلام کابینه جدید افغانستان به این کشور سفر کرده است.

لترم با اعلام حمایت از تلاش‌های دولت افغانستان در حکومت‌داری درست و مبارزه با فساد گفت که این تلاش‌ها «ارزش» دارند و از همین رو آنها می‌خواهند با حامد کرزی در ایجاد یک «کابینه موثر» همکاری کنند.

حامد کرزی هم با استقبال از کمک‌های بلژیک اظهار داشت که ۵۰ درصد اعضای کابینه جدید، چهره‌های جدید هستند و او به «شایستگی و جدیت» آنها در مبارزه با فساد «اطمینان» دارد.


کنفرانس خبری کرزی و نخست وزیر بلژیک(عکس: زمانه)

نخست وزیر بلژیک همچنین حمایت این کشور از راهبرد جدید آمریکا در قبال افغانستان را اعلام کرد و افزود که به نفع ماست تا از تلاش‌های کسانی که می‌خواهند افغانستان را به مرکز تروریسم تبدیل کنند، جلوگیری کنیم.

وی در ادامه اظهارداشت: «ما تنها برای جنگ به افغانستان نیامده‌ایم، بلکه اینجا هستیم تا صلح و آرامش را تامین کنیم و فعالیت‌های بازسازی را انجام دهیم.»

بروکسل با دو برابر کردن کمک‌هایش، در نظر دارد در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ میلادی، هر سال نزدیک به ۱۷ میلیون دلار به افغانستان کمک کند.

همچنان لترم گفت که این کشور در کنفرانس لندن برای افغانستان که در هشتم بهمن سال جاری در لندن برگزار خواهد شد، شرکت می‌کند.

در حال حاضر ۵۳۰ سرباز بلژیکی در چارچوب آیساف؛ نیروهای یاری امنیت زیر فرمان ناتو در افغانستان حضور دارند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)