تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

کارگروه غرامت
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «واقعاً‌ غرامت می‌خواهیم؟!»، در خصوص اظهارات اخیر احمدی‌نژاد مبنی بر درخواست غرامت از سازمان ملل نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه، «در اوج اظهار نگرانی بسیاری از فعالان سیاسی و مقامات مذهبی کشور نسبت به برخی نابسامانی‌های داخلی، محمود احمدی‌نژاد از تشکیل گروهی خبر داد که وظیفه آن، محاسبه خسارت‌های وارده به ایران در طول جنگ جهانی دوم است. به گفته احمدی‌نژاد، قرار است نتیجه کار این گروه، برای مطالبه غرامت، تسلیم سازمان ملل متحد شود.»

روزنامه آفتاب یزد می‌نویسد: «اما آنچه نمی‌توان از آن عبور کرد یک سوال نسبتا مهم است که به رفتار خصمانه بعضی از کشورها در سال‌های اخیر باز می‌گردد و برای اثبات آن، نیازی به تشکیل کارگروه و اعلام خبر آن در دانمارک نیست. امروز نمی‌توان تردید کرد که خسارت ناشی از رفتارهای روسیه و چین در پرونده هسته‌ای ایران، به مراتب سنگین‌تر از خساراتی است که از توطئه‌چینی مستقیم آمریکا و انگلیس ناشی می‌شود.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «اگرچه مهرورزی‌های ویژه دربرابر بعضی‌حق‌کشی‌های مسلم چین و روسیه و برخی اعراب بــه ظاهر دوست، ‌‌وجود عزم جدی برای هرگونه غرامت‌خواهی نسبت به حال و گذشته را زیر سوال برده است.»

متن کامل سرمقاله

فعالیتی ناچیز
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «معمای رشد اقتصادی» در خصوص تعارض‌های اجتماعی در ایران نوشته شده است.

به نوشته دنیای اقتصاد، «در واقع اگر دو اقتصاد از نظر ساختاری، انباشت سرمایه و میزان توسعه یافتگی در یک سطح باشند، شاید شاخص رشد اقتصادی بهترین معیار ارزیابی باشد. اما هر چه تفاوت دو اقتصاد بیشتر باشد در عین حال که هنوز این شاخص کارآمد است؛ اما باید به نکات دیگری هم توجه شود.»

این روزنامه افزوده است: «اول آنکه بی‌تردید یک اقتصاد در حال توسعه برای رسیدن به وضعیت مطلوب به رشد اقتصادی چند برابر اقتصادهای توسعه یافته نیاز دارد و دوم آنکه رشد اقتصادی برابر، نشان از آن دارد که در این اقتصاد فعالیتی به مراتب ناچیزتر از کشور توسعه یافته وجود داشته و عملکرد آن ابدا قابل دفاع نخواهد بود.»

دنیای اقتصاد در سرمقاله خود نوشته است: «اگر دو اقتصاد در حال توسعه و توسعه یافته، رشدی برابر را تجربه کنند، فعالیت در اقتصاد توسعه یافته بسیار بیشتر از اقتصاد عقب مانده بوده تا این رشد محقق شده است. این فعالیت و عملکرد بهتر می‌تواند مجموعه‌ای از سیاست‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، ارتقای بهره‌وری و... را شامل شود.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «... و باردیگر خواص»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «میشل در بن‌بست خاورمیانه»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «بیایید به تفسیر راهنما عمل کنید»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «نقش قاهره در تکمیل حلقه محاصره غزه»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)