تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برداشت یک میلیارد دلاری سپاه از ذخیره ارزی

سپاه پاسداران برای طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، مجوز برداشت یک میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی را دریافت کرده است.

هزینه اجرای این دو فاز، دو میلیارد دلار برآورد شده است.

سرتیپ رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (وابسته به سپاه) امروز شنبه به خبرگزاری مهر گفت که این مجوز به منظور تامین بخشی از «مشکلات مالی» این پروژه‌ها از سوی شورای اقتصاد صادر شده است.


به گفته آقای قاسمی، مراحل اداری برداشت از حساب ذخیره ارزی از سوی بانک مرکزی در حال انجام است.

این فرمانده سپاه افزوده که برداشت منابع مالی از حساب ذخیره ارزی، به اجرای این پروژه‌ها شتاب بیشتری خواهد داد.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء می‌گوید که این مجوز به منظور تامین بخشی از «مشکلات مالی» این پروژه‌ها از سوی شورای اقتصاد صادر شده است

قاسمی همچنین از اعلام آمادگی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء برای مشارکت در فازهای جدید میدان پارس جنوبی خبر داد و گفت: «اگر وزارت نفت عنایت کند، قطعا در فازهای جدید پارس جنوبی حضور می‌یابیم.»

آن‌طور که خبرگزاری مهر گزارش کرده است، عملیات ساخت پنج فاز ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷و ۱۸ پارس جنوبی در حال اجرا است که با توجه به «عدم تامین به موقع منابع مالی»، اجرای این فازها هر یک با تاخیرهایی همراه هستند.

به گفته سرتیپ قاسمی، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء تاکنون در حدود ۵۰۰ میلیون دلار از منابع داخلی خود در طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی هزینه کرده است.

میدان پارس جنوبی، بزرگترین میدان گازی جهان است که نزدیک به ۵۰ درصد گاز ایران و ۹ درصد گاز جهان را در خود دارد.

قاسمی همچنین از اعلام آمادگی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء برای مشارکت در فازهای جدید میدان پارس جنوبی خبر داده است

ذخیره این میدان، ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز، حدود ۱۷ میلیارد بشکه میعانات گازی و ۵ میلیارد بشکه نفت برآورد شده است.

ایران برای بهره‌برداری از این میدان گازی ۱۸ فاز در نظر گرفته است که فاز‌های ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی برای استحصال گاز شیرین در نظر گرفته شده‌اند.

آن‌طور که فرماندهان سپاه اعلام کرده‌اند‌، چهار درصد از پروژه‌های کشور در دست قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء است.

این قرارگاه تاکنون بیش از ۱۵۰۰ پروژه بزرگ و نیمه بزرگ را در ایران به انجام رسانده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ميبينم كه؛ به به!

-- بدون نام ، Dec 19, 2009

چپاول سرمایه ملی دیگر پنهانی انجام نمیگیرد . بلکه با کمال وقاحت خبر ش را منتشر نیز میکنند .سپاه پاسداران میلیاردها میلیارد پول این مردم رابه اسم سر مایه گذاری و سازندگی دزدیده اند و همچنان می دزدند و ککشان هم نمیگزد که این طرحها به ثمر برسد یا شکست بخورد . من فکر میکنم تحریم در باره ایران باید کمی حساب شده تر اعمال شود .تا فشارش روی مردم نیفتد . بلکه فشارش مستقیم روی سپاه پاسداران باشد . بانکهای کشورهای خارجی باید روی پولهای کلانی که از ایران به حساب اشخاص واریز میشود دقت کند و اگر سر نخی یافت شود که مربوط به سپاه یا شرکتهای وابسته به دولت بود به سرعت باید پولها را فریز کنند ،

-- shamim ، Dec 19, 2009

عجب صبري خدا دارد

-- بدون نام ، Dec 19, 2009

اين كه تازه دزدي علني است.

تيم مخفي ديوان محاسبات اعلام كرده بود كه يك ميليارد دلار از پارسال گم شد كه اكنون پرونده اش مختومه شده. ديوان محاسبات مجدد از 17 ميليارد دلار ديگر هم همين ماه خبر داد كه از درامد نفت پارسال به خزانه واريز نشده ،‌ولي گويا اينجا ديگر بعد فورا دستور رسيد كه بگويند شوخي مي كردند و گفتند واريز شده ، چون خرده ريز بود متوجه نشديم.
با تنخواه گردان ها و دله دزدي ها جمعا مي شود همان 18.5 ميليارد دلار معروفي كه به صورت طلا و نقد و اسناد بهادار با تريلي ها رفت تركيه و ترك ها توقيف كردند و بعد صدايش خوابيد و يك اب هم روش .

مملكت كه بي حساب و كتاب نيست. تا يك سنت اخرش جاش معلوم است.

-- آفتابه دزد ، Dec 19, 2009

خدایی وجود نداره, این ما هستیم که باید جلوی این دزدها رو بگیریم

-- بدون نام ، Dec 19, 2009

سپاه نيمي از اين ميلياردها دلار پول هاي دريافتي از براي همه پروژه هاي مملكت ها را صرف انرژي صلح اميز هسته اي مي كند. نيم ديگر را هم شنيده ام كه خرج پروژه ها نمي كند!!

-- حق مسلم ما ، Dec 19, 2009

علاج قطعی و نهایی این گونه بدبختی ها چه در ایران و چه در جاهای دیگر تنها در یک چیز است: از بین بردن مطلق و کامل سامانه پولی و مالی در جهان تا این همه دعوا و منازعات بر سر پول و منابع مالی بلکه از میان برود!

-- ناامید ، Dec 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)