تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

ایستگاه
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «این ۱۰ روز»، در خصوص حوادث اخیر ایران نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه، «تحولات رخ داده در فاصله ۱۰ روزه ۱۶ تا ۲۷ آذر ۸۸، یک نمای فشرده اما بسیار دقیق از سرنوشت و آینده جریان فتنه در ایران به دست می‌دهد. روز ۱۶ آذر به گفته سران فتنه بنا بود جبران آبروریزی ۱۳ آبان باشد و به همین دلیل آنرا ایستگاه آخر خواندند، اما خود به آبرو ریزی بزرگتری تبدیل شد.»

روزنامه کیهان می‌نویسد: «پس از ۱۶ آذر و زمانی که مردم تهران و دیگر شهرهای بزرگ از کنار همه جزع و فزع فتنه‌گران بی‌تفاوت گذشتند این نگرانی در بین سران فتنه بوجود آمد که ته مانده‌های سرمایه اجتماعی آنها هم در حال از دست رفتن است و جز مشتی آشوبگر کسی برای آنها نمانده است.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «احتمالا همه چیز به این بر می‌گردد که فتنه‌گران پیام روزهای ۱۶ تا ۲۷ آذر را تا حدودی دریافت کرده و فهمیده‌اند که دیگر کسی از مردم پای کار آنها نیست و الا در چند ماه گذشته دیده‌ایم تا زمانی که می‌دانستند هنوز کسی به حمایت از آنها به خیابان خواهد آمد، هرگز به فکر مجوز گرفتن و تجمع مستقل برپا کردن نیفتادند.»

متن کامل سرمقاله

درون و برون قاعده
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «بی‌فایده بودن راه حل‌های سیاسی برای تعارض‌های اجتماعی» در خصوص تعارض‌های اجتماعی در ایران نوشته شده است.

به نوشته مردمسالاری، «تعارض‌های اجتماعی به دو دسته درون قواعدی و درباره قواعد تقسیم می‌شوند. اگر طرفین تعارض قواعد ساختاری نهادی که تعارض در آن بروز کرده است را رعایت کنند، این تعارض درون قواعدی است. مثال بارز آن تعارض فعلی جامعه ما است، علی‌رغم آنکه یک طرف اجرای تمام و کمال قانون اساسی را طلب می‌کند، اما با آنکه طرف دیگر منکر قانون اساسی نیست ولی قواعد ساختاری درون قانون اساسی را فراهم نمی‌کند.»

این روزنامه افزوده است: «مثلا مجوز راهپیمایی وفق یک اصل مسلم قانون اساسی را نمی‌دهد یا امکان استفاده از رسانه ملی یا یک رسانه آزاد و مستقل در چارچوب قواعد را فراهم نمی‌کند. بنابراین تعارض نه تنها حل نمی‌شود، بلکه هر روز ابعاد وسیعتری به خود می‌گیرد.»

مردمسالاری در سرمقاله خود نوشته است: «عارض موجود در جامعه ما متاسفانه از نوع هر دو وجه است، هم درون قاعده است و هم درباره قواعد، برای حل آن باید به هر دو وجه توجه داشت و اگر چنین توجهی سامان پیدا کند، قطعا تعارض ها تقلیل و در مسیر حل شدن قرار می‌گیرند.»

متن کامل سرمقاله

حق نهضت
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «درس امروز نهضت عاشورا» در خصوص لزوم وحدت میان گروه‌های سیاسی در ایران نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه، «متاسفانه برخورد سطحی با نهضت عاشورا و ترویج خرافات و گرایش به انحرافات بخش عظیمی از فرصت محرم را از بین می‌برد. روحانیون فاضل آگاه و انقلابی باید احساس مسئولیت کنند و از امکان مهم و تاثیرگذار منبر حداکثر بهره‌برداری را برای تقویت نظام جمهوری اسلامی بعمل آورند.»

روزنامه جمهوری اسلامی می‌نویسد: «در این زمینه نخبگان و خواص به ویژه روحانیون باید بیش از دیگران احساس وظیفه کنند. محرم فرصت خوبی است که می‌توان این آرمان مهم را تقویت کرد و از این رهگذر حق نهضت عاشورا و نهضت امام خمینی را یکجا ادا نمود.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «تحکیم وحدت ملی»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «استراتژی بهینه سرمایه‌گذاران در بورس تهران»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «جمهوری ایرانی چیست؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)