تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

تاخیر در ارسال لوایح
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «یک سوزن به خود!»، به انتقاد از تاخیر در ارسال لوایح مهم از سوی دولت به مجلس پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، «در یک ماه اخیر مهمترین بحث علنی بین دستگاه‌های رسمی کشور، موضوع ارسال قانون بودجه به مجلس بوده است. تاخیر در ارسال لایحه برنامه پنج ساله پنجم به مجلس و نیز عدم ارائه به‌موقع گزارش عملکرد سالیانه برنامه چهارم، اگر از تعلل در تقدیم بودجه به مجلس مهم‌تر نباشد، کم اهـمـیت‌تر از آن نیست.»

روزنامه آفتاب یزد می‌نویسد: «تاخیر در ارسال این گزارش، از یکسو می‌تواند موجب مخفی ماندن ضعف‌های دولت از چشم نمایندگان شود و از سوی دیگر، این احتمال را تقویت می‌نماید که نـمـایـنـدگـان بـراساس تصورات غیرواقعی از امکانات و قابلیت‌های عمومی کشور، تکالیفی را در قالب بودجه به دولت تحمیل نمایند که تحقق آنها محل تردید است.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «رئیس دولت که بـسـتـه بـودن دست خود را نمی‌پسندد، چرا بر تاخیر همکاران خود در ارسال مهمترین لوایح اقتصادی و مدیریتی کشور به مجلس، چشم می‌بندد؟»

متن کامل سرمقاله

دماسنج اقتصاد
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «جایگاه بین‌المللی بورس تهران» در خصوص وضعیت بورس تهران نوشته شده است.

به نوشته دنیای اقتصاد، «کارشناسان، بورس را دماسنج اقتصاد کشور می‌دانند. دلیل این امر به عکس‌العمل بورس نسبت به تصمیمات و نوسانات اقتصاد داخلی و بین‌المللی مربوط می‌شود.»

این روزنامه افزوده است: «بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی فدراسیون جهانی بورس‌ها، در پایان اکتبر ۲۰۰۹ (نهم آذر ماه ۸۸)، بورس تهران با ارزشی معادل ۶۳ میلیارد دلار، رتبه ۴۳ را در میان سایر بورس‌های عضو این فدراسیون از آن خود کرده است.
نکته قابل توجه در این رده‌بندی، قرار گرفتن بورس‌های مصر، کلمبیا، استانبول، اندونزی و ... در رده‌هایی بالاتر از بورس تهران است.»

دنیای اقتصاد در سرمقاله خود نوشته است: «در واقع در شرایطی که بورس تهران به عنوان آینه تمام نمای اقتصاد کشور از سهم بالای دولت و نهادهای شبه‌دولتی در اقتصاد رنج می‌برد، دخالت‌های دولت در اقتصاد از جمله تثبیت نرخ ارز، تعیین تعرفه‌ها و... روز به روز اقتصاد را از شرایط متعادل دور می‌کند، سیاست‌های کنترلی از سوی مسوولان بورس کارآیی بازار را به شدت کاهش داده و در نهایت دیدگاه استفاده ابزاری از آمار و ارقام که همچنان سرلوحه مسوولان اقتصادی قرار دارد، نمی‌توان انتظار جایگاهی بهتر را برای بورس تهران داشت.»

متن کامل سرمقاله

شعور سیاسی
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «امام خمینی(ره) فراتر از جریانات سیاسی» در خصوص ماجرای پاره شدن عکس آیت‌الله خمینی نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه، «امام خمینی با تمام وجود به شعور بالای سیاسی و اجتماعی و احساس مسوولیت ملت ایران اعتقاد راسخ داشت؛ لذا تعیین نوع نظام جدید ایران را به رای ملت واگذار کرد.»

روزنامه مردمسالاری می‌نویسد: «هم نسل‌های امروز و هم نسل هایی که در آینده پای در عرصه زندگی در این سرزمین خواهند گذاشت؛ خود را مدیون و وامدار تلا ش‌ها و زحمات و مبارزات و اندیشه و راه امام خمینی می‌دانند. این شعار نیست بلکه واقعیتی است.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «ما زمانی می‌توانیم با سربلندی و اقتدار به تداوم انقلاب با شکوه اسلامی چشم دوخته و امیدوار باشیم که در تمام اموراتمان به سیره عملی امام راحل امت تمسک جسته و آنها را با هم ببینیم.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «شولای وارونه سران فتنه»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «لحظه فروپاشی رژیم مصر»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «آغاز و انجام انحراف»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «آمریکا؛ شکست در پروژه دموکراتیزاسیون سایبری»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «خاموشی رسانه‌های مدعی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)