تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نگرانی سازمان ملل از برخورد ایران با مخالفان

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، با ابراز نگرانی از سرکوب معترضان در ایران، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که به حق اعتراض مخالفان، «احترام» بگذارند.

ناوی پیلای، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که «سرکوب مردم ایران جدی‌تر از گذشته، شدت گرفته» است.

خبرگزاری رویترز نیز به به نقل از خانم پیلای گزارش کرده که وی در اعتراض به سرکوب معترضان در ایران، قرار ملاقات خود با یکی از مسئولان جمهوری اسلامی را لغو کرده است.


تجمع روز دانشجو در دانشگاه شریف

این ملاقات قرار بود روز گذشته (سه‌شنبه) در شورای حقوق بشر در ژنو صورت گیرد.

این مقام سازمان ملل، ایران را یکی از کشورهایی معرفی کرده که در خصوص مسائل حقوق بشر، «بسته» عمل می‌کنند و همچون سایر کشور‌های مشابه، در برابر گزارش‌های نقض حقوق بشر، حالت «تدافعی» می‌گیرند.

رویترز نیز به به نقل از خانم پیلای گزارش کرده که وی در اعتراض به سرکوب معترضان در ایران، قرار ملاقات خود با یکی از مسئولان جمهوری اسلامی را لغو کرده است

اظهارات خانم پیلای همزمان با هشدار غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور به معترضان به نتیجه انتخابات ایراد شده است.

آقای محسنی اژه‌ای روز گذشته به خانواده‌های معترضان هشدار داد که مراقب فرزندان خود باشند، چراکه از این پس، دستگاه قضایی توجهی به «گلایه» خانواده‌ها مبنی بر دستگیری فرزندان‌شان نخواهد کرد.

اظهارات وی، یکی از صریح‌ترین و شدید‌ترین هشدار‌های مقام‌های قضایی در شش ماه گذشته علیه معترضان به نتیجه انتخابات بوده است.

طی شش ماه گذشته، دستگاه قضایی ایران، ده‌ها تن از معترضان بازداشت شده را دادگاهی کرده و برای بیش از ۸۰ تن از آنها حکم صادر کرده است.

پیلای، ایران را یکی از کشورهایی معرفی کرده که در خصوص مسائل حقوق بشر، «بسته» عمل می‌کنند و در برابر گزارش‌های نقض حقوق بشر، حالت «تدافعی» می‌گیرند

خانم پیلای در واکنش به محاکمه این افراد گفته که مشغول بررسی موضوع «منصفانه» بودن برگزاری چنین دادگاه‌هایی در ایران است.

وی افزوده که برای برخی از بازداشت‌شدگان، محکومیت‌های سختی درنظر گرفته شده که «دفتر وی مشغول بررسی این امر است که این دادگاه‌ها تا چه اندازه منصفانه» عمل کرده‌اند.

در ایران حدود شش ماه است که اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد و طی این مدت و بنا بر گفته مقام‌های پلیس ایران، حدود ۳۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

نهاد‌های مدافع حقوق بشر نگران تشدید برخورد‌های خشونت‌بار دولتی با معترضان به نتیجه انتخابات هستند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آنچه از تاریخ یاد گرفتیم، این است که از تاریخ هیچ یاد نگرفتیم. زمانی‌ که هیتلر، همنوع آن مارا میکشت، پس از سالها به جنگش رفتیم که اساس اقتصادی را تامین کنیم. در جنگ بالکان فراوان زن و مرد و کودک و پیر جان باختند و انسانیت از دور نگاه کرد. حالا باز ماندهی آنها را محاکمه میکنند. ۳۰ سال است که جمهوری غیر انسانی‌ ایران هر گونه حقوق مدنیت را از شهروند ایرانی‌ گرفته است. با آنها مثل حیوان رفتار می‌کند. جامعه بشری هنوز به آن نگاه می‌کند و هر چند گاهی‌ به روشی‌ دوستان آن را محکوم می‌کند. آیا روز سرنگونی این حیوانات را از پای قدرت خواهم دید؟؟؟ بأمید آن روز.

آنچه فرزندان روشنفکر ایران در ۱۶ آذر پنجاه و اندی ساله پیش، پس از ۱۰۰ روز از کودتای ۲۸ مرداده ۳۲ تخم آن را کاشتند هنوز زنده است و موی دماغ حماقت بشریت است.

دوستار شما و (فرهنگ) ایران عزیز،

-- دکتر میر حسین ، Dec 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)