تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حمایت دانشجویان اروپا از دانشجویان ایران

اتحادیه دانشجویان اروپا در نشست «روز همبستگی جهانی با دانشجویان ایرانی» در دانشگاه دلفت هلند، از فعالان جنبش دانشجویی در ایران حمایت کرد.

این نشست روز گذشته ۱۴ آذرماه از سوی «شبکه جوانان پیشروی ایران» برگزار شد.

برت ون دن کندلاره، نماینده اتحادیه دانشجویان اروپا در این مراسم، طی سخنانی با اعلام حمایت این اتحادیه از فعالان جنبش دانشجویی در ایران، نسبت به اعمال فشار‌ها و محدودیت‌ها علیه دانشجویان در جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

اتحادیه دانشجویان اروپا از ۴۸ اتحادیه دانشجویی از ۳۹ کشور اروپایی و ۱۱ میلیون دانشجوی عضو تشکیل شده است.

اتحادیه دانشجویان اروپا از گزارش‌ها درباره سرکوب دانشجویان ایرانی «شوکه» است و اعلام کرده که نهاد‌های بین‌المللی نباید در برابر این اقدامات مقام‌های جمهوری اسلامی سکوت کنند

دن کندلاره در سخنان خود از دانشجویان اروپا، مسئولان یونسکو و کمیسیون‌های اروپایی خواست که نسبت به «پایمال شدن حق» دانشجویان در ایران اعتراض کنند.

وی گفت که اتحادیه دانشجویان اروپا از گزارش‌ها درباره سرکوب دانشجویان ایرانی «شوکه» است و از نهاد‌های بین‌المللی می‌خواهد که در برابر این اقدامات مقام‌های جمهوری اسلامی سکوت نکنند.

طی سه هفته گذشته در ایران، بیش از ۹۰ دانشجو از جمله چهره‌های شناخته‌شده سازمان‌های دانشجویی بازداشت شده‌اند.

از سرنوشت بسیاری از این دانشجویان، اطلاع دقیقی در دست نیست و گزارش شده که برخی از آنها «تحت شکنجه و بد رفتاری» قرار دارند.

دن کندلاره در سخنان خود از دانشجویان اروپا، مسئولان یونسکو و کمیسیون‌های اروپایی خواست که نسبت به «پایمال شدن حق» دانشجویان در ایران اعتراض کنند

برت ون دن کندلاره افزوده که نمایندگان دانشجویان در اروپا با همه آنچه که در توان دارند، تلاش خواهند کرد به دوستان خود در ایران کمک کنند، اما «مسئله این است که همه آنچه که ما در توان و قدرت داریم، کافی نیست.»

وی در عین حال به دانشجویان ایرانی اطمینان داد که «دوستان عزیز دانشجو، ما فریاد خواهیم زد و تا پیروز نشویم، ساکت نخواهیم شد.»

در ایران پس از روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، فشار‌ها بر فعالان دانشجویی و مدنی افزایش یافته است، اما نگرانی‌ها از ادامه اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ۲۲ خرداد ماه در دانشگاه‌ها باعث شده تا فشار‌ها بر دانشجویان بیش‌ از گذشته شود.

گزارش خبرنگار زمانه از این نشست نیز حاکی است که احمد باطبی از حاضران در این برنامه که خود از فعالان دانشجویی در ایران بود، در مورد شکنجه و تجاوز در زندان‌های ایران سخن گفت.

آقای باطبی، شکنجه و تجاوز در زندان‌های ایران را موضوع جدیدی ندانست.

پس از حوادث اخیر ایران، گزارش‌های متعددی از شکنجه‌های فیزیکی و روانی و نیز تجاوز به برخی از بازداشت‌شدگان در زندان‌ها منتشر شده است. مقام‌های جمهوری اسلامی، این گزارش‌ها را رد می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)