تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اینترنت مختل شد، خبرنگاران محدود

در آستانه برگزاری روز دانشجو، دولت ایران با مختل کردن شبکه اینترنت، محدودیت‌های تازه‌ای برای خبرنگاران خارجی حاضر در این کشور اعمال کرده است.

خبرگزاری رویترز گزارش کرده که دولت ایران، مجوز خبرنگاران خارجی برای پوشش وقایع خبری تهران در روز‌های دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه را لغو کرده است.

روز دوشنبه (۱۶ آذر) روز دانشجو در ایران است و دانشجویان و معترضان به نتیجه انتخابات اعلام کرده‌اند که در این روز با حضور در خیابان‌های مرکزی شهر تهران، به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد.


به فاصله دو روز مانده به ۱۶ آذر، گزارش شده که دولت ایران به منظور مقابله با معترضان، شبکه اینترنت را مختل کرده است.

گزارش‌ها از ایران حاکی است که از روز گذشته، بسیاری از کاربران اینترنت، قادر به استفاده از ای‌میل نیستند و سرعت اینترنت در برخی مناطق شهر تهران، به شدت افت کرده است.

این اختلال، باعث «عدم دسترسی» به بسیاری از سایت‌ها شده است.

گزارش‌ها از ایران حاکی است که از روز گذشته، بسیاری از کاربران اینترنت، قادر به استفاده از ای‌میل نیستند و سرعت اینترنت در برخی مناطق شهر تهران، به شدت افت کرده است

دولت ایران هیچ توضیحی درباره اعمال این محدودیت‌های اینترنتی ارائه نکرده است.

اختلال گسترده اینترنت در ایران، برای نخستن‌بار در جریان شمارش آرای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری آغاز شد و در ۲۷ شهریور ماه (روز قدس) و ۱۳ آبان افزایش یافت.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از کارشناسی که هویتش فاش نشده، «اختلال فعلی اینترنت را ناشی از تصمیم مقام‌های ایران» اعلام کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی، پس از انتخابات، محدودیت‌های شدیدی در زمینه فعالیت خبرنگاران خارجی اعمال کرده‌اند. با این حال ویدیوهای بسیاری از برخوردهای خشونت‌بار با معترضان، در رسانه‌های بین‌المللی پخش شده است که توسط مردم تهیه شده‌اند.

دولت ایران، مجوز خبرنگاران خارجی برای پوشش وقایع خبری تهران در روز‌های دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه را لغو کرده است

محدودیت‌های اینترنتی علیه کاربران ایرانی از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی در شرایطی تشدید شده که سازمان «وبی اواردز» (Webby Awards)، استفاده از خدمات توییتر توسط معترضان ایرانی را به عنوان یکی از لحظات تاریخی سال ۲۰۰۹ اینترنت معرفی کرده است.

این سازمان، آبان ماه گذشته ۱۰ لحظه تاریخی اینترنتی در دهه اخیر را اعلام کرد.

توییتر (Twitter) یک شبکه گسترده و محبوب ارتباط اینترنتی است.

این شبکه همراه با شبکه اجتماعی اینترنتی فیس‌بوک، به مهم‌ترین شیوه‌های ارتباطی در ایران به ویژه در میان جوانان تبدیل شده و نقش اطلاع‌رسانی مهمی در انتخابات اخیر و ناآرامی‌های متعاقب آن داشته ‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دروغگو خائن است و خائن ترسو و ترسو 2 روز مانده به 16 آذر اینترنت را مختل میکند .

-- آرش ، Dec 6, 2009

این دروغگویان فریبکار فرزندان شیطانند وبا اختلال در ارتباطات میخواهند راحتتر اهداف شیطانی وخائنانه وجنایتکارانهشان را پیش ببرند... اما ما همچنان ایستاده ایم....

-- لیلاس ، Dec 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)