تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
میرحسین موسوی:

«ملت انتخابات درجه دو انتصابی را نمی‌پذیرد»

میرحسین موسوی در آستانه ۱۶ آذر، روز دانشجو، با تاکید بر بروز «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت که «ملت بزرگ» ایران، انتخابات «درجه دو انتصابی» را نمی‌پذیرد.

آقای موسوی در بیانیه خود که امروز یکشنبه منتشر شده است، آورده که ملت ایران، «نمى‌نشیند تا در روز روشن، رأیش را ببرند و هیچ نگوید.»

این نامزد معترض به نتیجه انتخابات افزوده که «وقتى یک ملت، بزرگ مى‌شود، دیگر خدمت‌گزارانش اجازه ندارند به او بگویند چه باید بخورد و کجا باید برود و چه کسى را برگزیند و به چه چیز و چه کسى اعتماد کند.»


رئیس فرهنگستان هنر همچنین یادآور شده که «یک ملت بزرگ از شوراى نگهبان انتظار دارد آنها را قانع کند که تقلبى در انتخابات روى نداده است.»

شورای نگهبان قانون اساسی، صحت انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران را با وجود مخالفت‌های فراوان تائید کرده است.

این شورا با بازشماری ۱۰ درصد صندوق‌های رای اعلام کرد که در این دوره از انتخابات، «تقلبی» صورت نگرفته است.

«وقتى یک ملت، بزرگ مى‌شود، دیگر خدمت‌گزارانش اجازه ندارند به او بگویند چه باید بخورد و کجا باید برود و چه کسى را برگزیند و به چه چیز و چه کسى اعتماد کند»

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، نخستین کسی بود که در ۲۳ خرداد ماه با انتشار اطلاعیه‌ای، محمود احمدی‌نژاد را «برنده» انتخابات دانست.

موسوی در بخش دیگری از بیانیه خود، اعتراض‌های پنج ماه گذشته مردم را فراتر از نتیجه انتخابات دانسته و گفته است: «مسئله مردم قطعاً این نیست که فلانى باشد و فلانى نباشد. مسئله آنها این است که به یک ملت بزرگ، بزرگى فروخته مى‌شود.»

وی افزوده است: «آن چیزى که مردم را عصبانى مى‌کند و به واکنش وامى‌دارد، آن است که به صریح‌ترین لهجه، بزرگى آنان انکار مى‌شود.»

موسوی با اشاره به برخورد‌های خشونت‌بار دولتی با معترضان، خطاب به مسئولان چنین رفتارهایی نوشته که «در خیابان با سایه‌ها مى‌جنگید، حال آنکه در میان وجدان‌هاى مردم، خاکریزهایتان پى در پى در حال سقوط است»

بیانیه موسوی، یک روز پیش از مراسم روز ۱۶ آذر منتشر می‌شود؛ روزی که معترضان به نتیجه انتخابات اعلام کرده‌اند با شرکت در آن به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد.

هواداران مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات، پیش‌تر در مراسم روز قدس و ۱۳ آبان با حضور در خیابان‌ها، باردیگر اعتراض‌ به نتیجه انتخابات و حوادث پس از آن را ابراز کرده بودند.

موسوی در بیانیه خود با اشاره به برخورد‌های خشونت‌بار دولتی با معترضان، خطاب به مسئولان چنین رفتارهایی نوشته که «در خیابان با سایه‌ها مى‌جنگید، حال آنکه در میان وجدان‌هاى مردم، خاکریزهایتان پى در پى در حال سقوط است.»

«۱۶ آذر دانشگاه را تحمل نمى‌کنید. ۱۷ آذر چه مى‌کنید؟ ۱۸ آذر چه مى‌کنید؟ چشمانى را که در صحن دانشگاه به رزمایش‌‌هاى بى‌فایده افتاده و آنها را نشانه ترس یافته، چگونه تسخیر مى‌‌کنید؟ اصلا همه دانشجویان را ساکت کردید؛ با واقعیت جامعه چه خواهید کرد»

این نامزد معترضان به نتیجه انتخابات از آنها پرسیده که «۱۶ آذر دانشگاه را تحمل نمى‌کنید. ۱۷ آذر چه مى‌کنید؟ ۱۸ آذر چه مى‌کنید؟ چشمانى را که در صحن دانشگاه به رزمایش‌‌هاى بى‌فایده افتاده و آنها را نشانه ترس یافته، چگونه تسخیر مى‌‌کنید؟ اصلا همه دانشجویان را ساکت کردید؛ با واقعیت جامعه چه خواهید کرد؟»

میرحسین موسوی در بخش دیگری از بیانیه خود آورده است: «این تصور که کسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به رغم گرایش‌های مردم، بر آنان حکومت کند، بیشتر از یک توهم نیست.»

به گفته نخست وزیر پیشین ایران، «حتی زمانی که یک دولت موفق می‌شود با تکیه بر نیروی سرکوب، موجودیتش را حفظ ‌کند، فی‌الواقع از انطباق خود با آمادگی جامعه برای تمکین در برابر زور ارتزاق کرده است، گرچه این تمکین هم تا ابد نمی‌پاید.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به زودي جنبش سبز بر سياهي پيروز مي‌شود و استبداد ديني و نظامي فاسد حاكم بر مردم آزاده ايران را بر خواهد انداخت. ايران از ظلم ملاها و نظاميان همدستشان در حال انفجار است.

-- بدون نام ، Dec 6, 2009

ما پیروزیم.
V

-- ایران برای همه ایرانیان ، Dec 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)