تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بازداشت‌های گسترده معترضان در تهران

گزارش شاهدان عینی از تهران، حاکی از بازداشت گسترده دانشجویان و معترضان شرکت کننده در تجمعات روز دانشجو است.

با این که مقام‌های رسمی تاکنون، در این خصوص اظهارنظری نکرده‌اند، اما شاهدان عینی در گفتگو با زمانه، از مملو بودن ون‌های نیروهای امنیتی و وانت‌های دارای تور سیمی نیروهای پلیس از معترضانی که روی سر آنها کیسه‌های سیاه کشیده شده بوده، خبر داده‌اند.


مجید توکلی، عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر و محمدجعفر طهماسبی، از اعضای ستاد دانشجویی میرحسین موسوی از جمله بازداشت‌شدگان هستند.

نیرو‌های پلیس برای جلوگیری از برگزاری تظاهرت روز دانشجو، دانشگاه تهران را به محاصره در آورده‌ بودند و برخی گزارش‌ها نیز حاکی از درگیری میان نیروهای امنیتی با معترضان در نقاط مختلف شهر تهران و داخل دانشگاه‌ها از ساعات اولیه صبح بود.


گزارش‌ها از تهران حاکی‌ است که از ساعات اولیه صبح امروز دوشنبه، نیرو‌های امنیتی با استقرار در مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران، قصد داشتند مانع از خروج دانشجویان از محوطه این دانشگاه شوند.

ماموران پلیس با استقرار چندین اتوبوس و نصب داربستی بزرگ مقابل درب اصلی دانشگاه تهران، تلاش داشتند تا مانع دیده شده اعتراض دانشجویان از سوی مردم شوند. ورود و خروج دانشجویان به این دانشگاه و سایر دانشگاه‌ها نیز به شدت کنترل می‌شد. تعدادی از معترضان نیز که در مقابل این دانشگاه تجمع کرده و قصد پیوستن به دانشجویان را داشتند، با برخورد شدید پلیس مواجه شدند.


گردهمایی دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر

براساس گزارش شاهدان عینی، حضور نیرو‌های امنیتی و انتظامی از چند روز گذشته در مرکز شهر تهران به خصوص در مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران افزایش یافته بود، اما از بامداد امروز در اطراف دانشگاه تهران متمرکز شدند.

گزارش‌ها همچنین از حضور قابل توجه نیرو‌های پلیس در اطراف برخی دیگر از دانشگاه‌های تهران از جمله دانشگاه امیرکبیر، شریف، علم و صنعت، دانشگاه شهید بهشتی و علوم تحقیقات دانشگاه آزاد تهران حکایت داشت.

شاهدان عینی در گفتگو با زمانه، از مملو بودن ون‌های نیروهای امنیتی و وانت‌های دارای تور سیمی نیروهای پلیس از معترضانی که روی سر آنها کیسه‌های سیاه کشیده شده بوده، خبر داده‌اند

تلفن‌های همراه نیز در محدوده دانشگاه تهران از کار افتاده است. شاهدان عینی همچنین از پوشانده شدن تلفن‌های عمومی اطراف دانشگاه تهران با نایلون‌های مشکی به منظور جلوگیری از استفاده آنها از سوی معترضان خبر می‌دهند.

سپاه پاسداران و پلیس پیش از این هشدار داده بودند که با هرگونه تجمع «غیرقانونى» برخورد خواهند کرد.

رویترز و آسوشیتدپرس نیز از بروز درگیری‌های پراکنده میان مردم معترض و پلیس در میدان انقلاب، میدان ولیعصر و خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران خبر داده‌اند. خبرهای دیگری نیز از برخورد خشونت‌بار پلیس با معترضان در میدان‌های فردوسی، امام حسین، هفت تیر و فلسطین حکایت دارد.


گفته می‌شود نیرو‌های پلیس برای پراکنده کردن مردم، تیراندازی هوایی کرده‌اند. بی‌بی‌سی نیوز نیز به نقل از شاهدان عینی نوشته است که پلیس با استفاده از باتوم و گاز اشک‌آور، سعی در متفرق کردن معترضان داشته است.

صدای فریاد «مرگ بر دیکتاتور» دانشجویان دانشگاه شریف و «مرگ بر این دولت مردم فریب» از خیابان‌های اطراف این دانشگاه شنیده می‌شد. اخبار دیگری نیز از به پرواز درآمدن بادکنک‌های سبز رنگ در آسمان دانشگاه شریف حکایت داشت.


بازداشت یکی از معترضان از سوی لباس شخصی‌ها

درگیری‌هایی نیز میان دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های تهران با دانشجویان معترض صورت گرفته است. یک شاهد عینی به زمانه گفته است که نیروهای حراست، با دانشجویان بسیجی برخورد نمی‌کردند و در سرکوب دانشجویان معترض با آنها همکاری داشتند.

علاوه بر تهران، تجمعاتی نیز در دانشگاه‌های اصفهان، شیراز، اراک، فردوسی مشهد، رازی کرمانشاه، آزاد نجف آباد، بوعلی همدان، سنندج و تبریز صورت گرفته است.


همکاری پلیس و نیروهای بسیج در سرکوب دانشجویان

روز گذشته نیز سازمان دانش آموختگان ایران، ادوار تحکیم وحدت با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «تلاش‌هاى حاکمیت براى بازگرداندن مردم به خانه‌هایشان و ایجاد اعتماد عمومى در مسیر بى‌ثمرى افتاده است.»

این سازمان هشدار داده که برخوردهای خشونت‌بار با دانشجویان، منجر به «شتاب بیشتر» حرکت‌های دانشجویی خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به نظر من به عنوان یک فرهنگی، موسوی و کروبی همان نقش طلحه و زبیر را بازی میکنند و چون از قدرت کنار گذاشته شده اند و قدرت را به دست نیاورده اند بر علیه نظام و رهبری برخاسته اند.جوانان گول این دو را نخورند.این همان جریان فریفته شدن قوم موسی(ع) به گوساله سامری است و این دو ،گوساله سامری جدید هستند. خداوند به جوانان بصیرت بیشتر بدهد.

-- حامدی ، Dec 7, 2009

انگار نه‌ دیوی برون رفت و نه‌ فرشته بر آمد! برگشتیم به ۵۶ سال قبل با طاغوتی دیگر که سینه دانشجویان را نشان گرفته است.

-- مردم ، Dec 7, 2009

کار بستن داربستها از دیشب آغاز شده بود و بنده خود شاهد بودم که با اینکه عید غدیر تمام شده بود چطور زیر باران حدود 20 30 نفر به اضافه چند ماشین نیروی انتظامی مشغول به کار بودند ارتفاع این داربستها بیش از 3 متر است که کاملا مانع دید مردم مناظر از خیابان انقلاب به درب اصلی و محوطه داخل دانشگاه میشود

-- حسام ، Dec 7, 2009

نظام و رهبری کیلو چنده که طلحه زبیرش فلانی باشن! امید است که روزی مردم از این دگم و گرفتاری این داستانهای احمقانه خارج شوند..
زنده باد لیبرال دمکراسی!!

-- eX ، Dec 7, 2009

اون دو نامزد به قول شما شکست خورده، فقط وسیله جنبش مردمی هستن. اونها بهانه ان. خواست جنبش سرنگونی و مجازات و تأدیب تمامه وحوشی است که باتوم به سر ملت فرو آوردند و تجاوز و شکنجه کردند و کشتند. مردم اون دو نفر رو علم کردند که ریشه تباهی رو از خاک ایران برکنند.

قدرت آرمان آخوندهای بیمار فکر هست که با تمام وجود به آن چسبیده اند. وگرنه در نظامی که دیکتاتور در صدر آن نشسته قدرت معنایی ندارد. رئیس جمهور و مجلس و ... همه عروسک خیمه شب بازی هستند.

-- بهرام ، Dec 7, 2009

در جواب حامدی :حتما آقای خامنه ای هم استعفرالله حضرت علی است و مرتضوی هم مالک اشتر!؟

-- علی ، Dec 7, 2009

موسوي و كروبي مهم نيستند مهم مردم هستند كه در مقابل اين دروغگويان متقلب قد علم كرده اند و تصميم دارند اين اشغالها رو ادب كنند زنده باد

-- abbas ، Dec 7, 2009

ما پیروزیم و یک رئیس جمهور بیشتر نداریم آن هم میر حسین موسوی می باشد

-- امیر ، Dec 7, 2009

آقا ی حامدی، فرهنگی‌ عزیز، بهتر است شما خود را به همان اساطیر و افسانه‌های عصر حجر مشغول سازید و از اظهار نظر در مورد پدیده‌های اجتماعی مدرن خودداری کنید. "فسیلان را قدرت درک مسائل امروزین نباشد".

-- SIRUS ، Dec 7, 2009

قرار نیست قدرت مطلق سیاسی رو از کسی بگیریم و به دیگری بدهیم. کروبی و موسوی هم رهبران آینده نخواهند بود. موقعیت چندش آور کشورمان در جهان با وجود... مثل احمد نژاد در راس غیر قابل تحمل است.

-- بدون نام ، Dec 7, 2009

اما دیکتاتور شما از هیتلر هم بد تر است و در ارزوی نزدیک تر شدن ان روز ای که نظام ننگو نفرت به زباله دان تاریخ سرازیر شود

-- پیکارگر ، Dec 7, 2009

در پاسخ«حامدی »:
دستآورد اخلاقی ی فرمایش شما این است که نه بر «طلحه» و «زبیر» شما و نه بر «موسوی» و «کروبی» ی دیگران چندان خرده نمی توان گرفت که «آن خانه ! از پای بست ویران است. مگس در آلوده گی تخم میگذارد و «طلحه» و «زبیر» و «موسوی» و «کروبی» هم بالایش یافته در اسلام ناب شمایند! در اینجا بگذارید یادآوری کنم که آن بخش از «قوم موسی(ع)» که «به گوساله سامری» نماز بردند و فریاد زدند: «خدایا!، خدایا! تا انقلاب موسا و حتا پس از موسا گوساله را نگه دار!»، از مردم سامره ی شما و از پدران «طلحه» و «زبیر»تان بودند ولی ما فرزندان کوروش بزرگ هستیم و اگر شما آرامگاه او را به کین خواهی از ایرانی بودن و ایرانی ماندن ما با توپ و بمب و دینامیت در هم بکوبید ما باز هم ایرانی خواهیم ماند!

-- Parshin ، Dec 7, 2009

به این حامدی ...بگین دوستاش دارن برای کتک زدن زن و بچه مردم پول می گیرن تو جا موندی
این سایت ها جای کامنت گذاری...نسیت اگر هم می خوای بنویسی برو تو رجا و فارس بنویس که ...مزدور مثل خودت زیاده

-- سحر ، Dec 7, 2009

اي ول بر مردم روشن

-- بدون نام ، Dec 7, 2009

باید این بار حواسمان خوب جمع باشد که دیکتاتور دیگری دوباره سوارمان نشود.

-- آزاد ، Dec 7, 2009

موسوي و كروبي به نظر من مهمند خیلی هم مهمند. بی انصافیست که با این همه شجاعتی که برای احقاق حقوق مردم به خرج میدهند اونها رو بی اهمیت بدونیم.
مشکل کسانی مثل آقای حامدی اینه که تو غلاف اسلام گیر کردن و بیرون هم نمیتونن بیان. تمام مردم میگن «جمهوری ایرانی» و شما طلحه و زبیر رو واسه ما مثال میزنی عزیز؟! دوستمون خوب گفت این حرفا کیلویی چنده زمان این قصه ها تموم شد. تمام حرف ما اینه که جمهوری اسلامی نمیخوایم که طلحه و زبیر و این و اون توش نقشی داشته باشن. از خواب خرگوشی اسلامی بیدار شید زمان حکومت ایدئولوژیک تموم شد

-- بخت النصر خراسانی ، Dec 7, 2009

من یک چیز می خواهم بگویم ، خدمتی که احمدی نژاد در جهت روشن کردن افکار عمومی کرد (صد البته ناخواسته!!!!!) باعث لرزه در وجود جمهوری اسلامی شده . به یادداشته باشیم فرضا اگر موسوی رییس جمهور بود الان دوباره ماله کشی میکرد .درواقع چه رییس جمهور شدن دوباره احمدی نژاد واقعی باشد چه کودتا ، کاتالیزور بزرگی برای روشن شدن افکار عمومی شد .من از همین جا برایش آرزوی موفقیت بیشتر میکنم!!!!!!!!!!!

-- kamran ، Dec 7, 2009

آقای حامدی از تهران این حرفها رو جایی بزنید که خریدار داشته باشه. کسانی که امروز تظاهرات می کنند رهبری خامنه ای را قبول ندارند... موسوی فقط یک بهانه است.

-- آرش ، Dec 7, 2009

درود گرم و فراوان بر مردم آزادیخواه ایران که با وجود همه خطرها برای رسیدن به آزادی در تلاشند.

-- یکی از شما ، Dec 7, 2009

حامدی... حامدی... آآآآی حامدی... برخورد با امثال تو منو از انسان ناامید میکنه... و اشکم برای سرزمینم درامده که موجودی مثل تو فرهنگیشه!

-- irani ، Dec 7, 2009

درود بر مردم شجاع ايران كه در برابر الوات و چاقوكشان و عربده كشان ولايت مطلقه ...جانانه ايستادند و نشان دادند كه ترسي از اين اوباشان و كوردلان سيه روي ندارند. با چشم خويش مقاومت دلاورانه ايرانيان را ساعت‌ها نظاره گر بودم. درود بر جنبش سبز ايران.

-- بدون نام ، Dec 7, 2009

مشاهدات عینی از روز دانشجو در شریف
http://kargadanetanha.blogspot.com/2009/12/16_07.html

-- کرگدن تنها ، Dec 7, 2009

آقای حامدی خدا شما و همفکرانتون رو هدایت کنه که دست از کشتن مردم بی دفاع در کوچه و خیابان بر دارید

-- مهسا ، Dec 7, 2009

جمعه 13 آذر 1388
سردار سرتيپ علي فضلي(فرمانده سپاه سيدالشهدا استان تهران) در گفتگو با ايرنا:
تدابير ما تدابيري فرهنگي است و قصد داريم در اين روز به دانشجويان در دانشگاه‌هاي سراسر کشور به‌خصوص استان تهران گل هديه دهيم.
وظيفه سپاه مقابله با جنگ نرم است ... پيش‌بيني اتفاق خاصي را در اين روز نمي‌کنيم.

-- نیما ، Dec 7, 2009

نمی دونم بعضی ها در زمان نخست وزیری موسوی به دنیا نیومده بودند- یا شاید هم نمی فهمیدند و نمی دیدند؟؟؟‌یا فراموشی دارند؟؟‌موسوی و خانم چارقد به سرش- آخوند کروبی با خانم حزب اللهی دو اتشه- ناجیان مملکت!!

-- بدون نام ، Dec 7, 2009

اقای حامدی عزیز
من خودم رهبر هستم تو چی می گی دیگه
تو چرا نرفتی امروز ملت را بکشی ...

-- سید علی گدا ، Dec 7, 2009

از آن خوشم که آزادی زبانه بر افراشتها است
آه اگر آزادی سرودی میخواند...
بوسه بر قدم هایتان ای دلیران

-- سما ، Dec 7, 2009

من از دانشجویان دانشگاه تهران هستم و امروز هم دانشگاه بودم
چند نکته از زاویه دید من
1 - بسیجی ها که تعدادشان کم نیز نبوذ با کارت های آبی رنگی از در ابن سینا وارد شدند روی این کارت های آبی رنگ به جای نام مشخصات و غیره نوشته شده بود عید غدیر خم مبارک!
2- هنوز که هنوز است نمی فهمم این جماعتی که بیشتر شبیه شعبان بی مخها و لمپن ها بودند چطور بلند گو به دست گرفتند و به جای ما حرف زدند و برای ما و به نام ما مبیانیه صادر کردند
یعنی این مملکت اینقدر ببخشید خر تو ... است

-- arash ، Dec 7, 2009

خانم یا آقای حامدی- ناراحت نشوید. مردم ما همینند. هیچ از خود نمی پرسند که چرا تا قبل از انتخابات موسوی و کروبی مشکلی با نظام و رهبران نظام نداشتند؟؟‌هرگز شنیدید که پیام مخالفتی یا شکایت و گلایه ای از طرف این دو یا بقیه عمال رژیم بر علیه احمدی نژاد و رهبر مملکت صادر شود؟؟‌وب سایت مخالف ساخته شود و کسی راجع به جنایات و ظلم جمهوری اسلامی در این ٣٠ سال حرفی بزند؟؟‌کروبی - پسر شجاع قرن- صاحب گرانترین و مجهز ترین بیمارستان تهران- خاتم الانبیا- سالهای سال است که پول کلان به جیب می زند و حالا از خشونت و ظلم جمهوری اسلامی می گوید؟؟‌آقایان - خانم ها. جناب موسوی- آقای کروبی روحانی- ٣٠ سال کجا بودید؟؟‌مردم عزیز. خواهش می کنم یک کمی فکر کنید - و به قول دوست عزیزمان در یکی از این کامنت ها- بدانید که ممکن است استغفرالله!! این ها همه کم و بیش شبیه هم باشند! دموکراسی و آزادی خواهی یک حرف است- و سینه چاک کردن برای کروبی و موسوی حرفی دیگر!!! اینکه از درد لاعلاجی گربه رو می گیم خانباجی؛(!!) دلیل بر این نیست که این دو انسانهای شریف و متمدن و متفاوتی از بقیه هستند! حتی خاتمی هم نیست!
همان ناشناس بالایی!

-- بدون نام ، Dec 7, 2009

دوست بدون نام اگه نمیتونی یا نمیخای تحولات رو درک کنی بهتره از خیر اظهار نظر هم بگذری. متاسفانه اگه بلوغ سیاسی لازم برای تحمل دیدگاههای مختلف از همون ابتدای انقلاب 57 میان فعالین سیاسی بود شاهد بسیاری از این مصیبتها نبودیم. شما که اونزمان بودی حتما خطوط بایکوت و خط بندیهای سیاسی و ... اونهم در شرایطی که آشکارا مملکت به کام دیکتاتوری مذهبی میرفت رو که یادته؟! جنگ قدرت نیروهای به اصطلاح مترقی که از مهمترین عوامل پاگیری استبداد دینی بود رو باید با تعصب حفظ کنیم؟!!! یا نکنه فکر میکنی از شرایط رهبری جنبش آزادیبخش داشتن زن مدله؟!!!

-- irani ، Dec 7, 2009

غزه و لبنان کمن رفتن سراغ یمن
غزه و لبنان کمن رفتن سراغ یمن
واقعا که این مردم ایران بهتر از هزار حزب و گروه سیاسی و رهبر سبز و قرمز حالیشونه و میدونن چی باید بگن ۰ آفرین۰
جمهوری ایرانی یادتون نره خیلیها رو دستشونو رو می کنه۰

-- shoaremardom ، Dec 7, 2009

ديگران كاشتندوماخورديم
مانداريم بكاريم ...

-- بدون نام ، Dec 8, 2009

حامدی....چون میدونی رهبرت مثل حباب در حال ترکیدنه...صد البته با خبط خودش...به هر حال از تو و رهبرت ممنونیم که خودشو این جوری به ...کشید...چه کسی بهتر از خودش می تونست آتش تنفر مردم رو به خیابونها بکشه؟

-- فرناز ، Dec 8, 2009

امروز میرحسین موسوی رهبر من است

دوستت دارم

-- حامد ، Dec 8, 2009

اقای حامدی تشابه سازی تاریخی امری مذموم است.
اگر قرار بر تشابه ساز ی باشدبعداز پیامبر کسی دیگر
بر مسند خلافت نشست.

-- ناصر ، Dec 8, 2009

آهان. فهمیدیم. تحولات فقط وقتی صورت می گیره که آدم منافع شخصی ش به خطر افتاده باشه؟؟‌این جناب موسوی و خانواده محترم چادر چاقچوری دو آتشه- حالا بعد از ٣٠ سال متحول شده؟؟‌جناب ایرانی. اول بفهمید ما چه می گوییم بعد خرده گیری کنید. نه خیر.خانمش نباید مدل باشد. ولی خودش هم نباید نخست وزیر دهه شصت جمهوری اسلامی باشد! واضح تر از این بگویم؟ می دانید یک جورایی هر چه می کشید حقتان است. همین جا را ببینید. یکی اظهار نظرکرده و بقیه نوشته را فراموش کردند و بدون اینکه بفهمند چه می گوید به او حمله کرده اند.......من اول از دست شما فرار کردم و دوم از دست رژیم آخوندی. ملت مذهب زده بت پرست. بت خمینی شکست حالا نوبت موسوی و کروبی شده.

-- بدون نام ، Dec 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)