تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

هشدار ایران به عواقب «اسلام‌ستیزی» در اروپا

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، به آثار و عواقب طرح‌های دولت‌های اروپایی در خصوص «اسلام ستیزی» هشدار داد و خواستار جلوگیری از اجرای طرح ممنوعیت ساخت مناره در سوئیس شد.

آقای متکی در گفتگوی تلفنی با همتای سوئیسی خود، با انتقاد از ممنوعیت ساخت مناره در این کشور، گفت که این اقدام، «برازنده» کشور «مدعی احترام به دموکراسی و حقوق بشر» نیست.

مردم سوئیس چندی پیش در یک همه‌پرسی که از سوی حزب حاکم این کشور برگزار شد با ساخت مناره مخالفت کردند. این تصمیم مردم سوئیس با واکنش برخی کشور‌های مسلمان روبرو شده است.


این همه‌پرسی با رهبری حزب راست‌گرای «مردم» سوئیس برگزار شد که مناره‌ها را «نماد افراط‌گرایی اسلامی» معرفی می‌کند. حامیان این پیشنهاد، ساخت مناره در این کشور را مغایر دموکراسی می‌دانند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر امور خارجه ایران در این گفتگوی تلفنی ادعا کرد که ممنوعیت ساخت مناره در سوئیس، چهره این کشور در اذهان مسلمانان را «خدشه‌دار» کرده است.

متکی گفته که «ارزش‌هایی مانند مدارا، گفتگو و احترام به ارزش‌های مذهبی، هرگز نمی‌بایست به همه‌پرسی گذاشته می‌شد.»

متکی: «ارزش‌هایی مانند مدارا، گفتگو و احترام به ارزش‌های مذهبی، هرگز نمی‌بایست به همه‌پرسی گذاشته می‌شد»

وی در ادامه این گفتگو، از وزیر امور خارجه سوئیس خواست که با راه‌کار‌های «قانونی»، مانع از اجرای نتایج همه‌پرسی مبنی بر توقف ساخت مناره در این کشور شود.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز از احضار لیویا لوی آگوستی، سفیر سوئیس در تهران به وزارت خارجه خبر داده است.

مقام‌های وزارت خارجه ایران، نگرانی خود از تشدید اقدامات «اسلام ستیزی و بیگانه ستیزی» در اروپا را به اطلاع سفیر سوئیس رسانده‌اند.

آنها همچنین از اینکه طرح مبارزه با نمادها و سمبل‌های مسلمانان از کشوری همچون سوئیس آغاز شده است، ابراز نگرانی کرده‌اند.

متکی از وزیر امور خارجه سوئیس خواست که با راه‌کار‌های «قانونی»، مانع از اجرای نتایج همه‌پرسی مبنی بر توقف ساخت مناره در این کشور شود

وزارت خارجه ایران اعلام کرده که «نتیجه این قبیل طرح‌ها چیزی جز ایجاد تفرقه میان اسلام و مسیحیت که از اهداف تعریف شده احزاب راست‌گرای افراطی در اروپا می‌باشد، نخواهد بود.»

آن‌طور که رسانه‌های ایران گزارش کرده‌اند، روز گذشته نیز سفیر جمهوری اسلامی در سوئیس، با حضور در وزارت خارجه این کشور، مراتب نگرانی شدید تهران از نتایج همه‌پرسی اخیر در سوئیس را به آنها ابلاغ کرده است.

از چهارصد هزار مسلمان ساکن در سوئیس، در حدود صد هزار تن از مهاجران اهل ترکیه هستند و به این دلیل، دولت و رسانه‌های ترکیه، ممنوعیت ساخت مناره را «حمله‌ای به ترکیه» قلمداد کرده‌اند.

عبدالله گل، نخست‌وزیر ترکیه، نتیجه این همه‌پرسی را «مدرکی» دانست که «نشان می‌دهد اسلام‌هراسی فزاینده در غرب به اسلام ‌بیزاری تبدیل شده ‌است.»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
ساخت مناره در سوئیس ممنوع شد

نظرهای خوانندگان

باید یادآوری کرد که نقش جمهوری اسلامی در برانگیختن احساست اسلام ستیزانه کمتر از هیچ حذب دست راستی نیست.

-- بدون نام ، Dec 5, 2009

در واقع این دولتهای اروپا نیستند بلکه رای گیری انجام شد و مردم رای دادند، آقای متکی فکر میکنند که در همه جا اگر رفراندوم برگزار میشود مثل ایران است که دولت آنرا به نفع خود دستکاری کند

-- farshad ، Dec 5, 2009

یکی نیست به این متکی بگه شماها تو ایران نمیتونید حتی فرقه های غیر شیعه مدل خمینی رو تحمل کنید و نه تنها جلوی فعالیت فرقی مثل دراویش و اهل حق و اهل سنت و بهایی ها که اتفقا همشون اسلام هستند رو میگیرید بلکه پیروانشون رو تحت تعقیب و شکنجه قرار دادید... واقعا قباحت و بیشرمی رو به منتها درجه رسوندن.

-- ایرانی ، Dec 6, 2009

جالب که چه کسانی دارند درباره مدارا، گفتگو و احترام به ارزش‌های مذهبی شکایت میکنن...خجالت هم نمیکشن.

-- kaveh ، Dec 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)