تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ترکیه: بانک‌های سوئیس را تحریم کنید

دولت ترکیه از مسلمانان سراسر جهان خواست تا به نشانه اعتراض به ممنوعیت مناره‌سازی در سوئیس، پول‌های خود را از بانک‌های سوئیس بیرون بیاورند.

در کشور سوئیس در هفته جاری طی یک همه‌پرسی با نتیحه ۵۷ درصد آراء مقرر شد تا از این پس از ساخت مناره‌های مساجد در این کشور جلوگیری شود.
حزب راست‌گرای «مردم» سوئیس که رهبری این همه‌پرسی را برعهده داشت مناره‌ها را «نماد افراط‌گرایی اسلامی» می‌داند.

دولت و رسانه‌های ترکیه ممنوعیت ساخت مناره را «حمله‌ای به ترکیه» قلمداد کرده‌اند

به گزارش روزنامه ان.ار.س. هلند، اَگَمَن باگیس، وزیر امور اتحادیه اروپایی ترکیه امروز در این باره گفت:
«مطمئنم نتیجه این همه‌پرسی برادران ما در کشورهای مسلمان را برمی‌انگیزد تا در مورد گذاشتن پول در بانک‌های سوئیس تجدید نظر کنند.»

از چهارصد هزار مسلمان ساکن در سوئیس در حدود صد هزار تن از مهاجران اهل ترکیه هستند و به این خاطر دولت و رسانه‌های ترکیه ممنوعیت ساخت مناره را «حمله‌ای به ترکیه» قلمداد کرده‌اند.

عبدالله گل، نخست‌وزیر ترکیه نتیجه این همه‌پرسی را «مدرکی» دانست که «نشان می‌دهد اسلام‌هراسی فزاینده در غرب به اسلام‌بیزاری تبدیل شده‌است.»

مقام ترک: درهای بانک‌های ترکیه همیشه به روی مسلمانان باز است

اگمن باگیش که مذاکره‌کننده ارشد ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا است بر خلاف رویکرد دیپلماتیک معمول خود امروز اظهار داشت که مسلمانان بهتر است پول‌های خود را از بانک‌های سوئیس به بانک‌های ترکیه منتقل کنند.

وی گفت:
«درهای بانک‌های ترکیه همیشه به روی آن‌ها باز است. کسانی که در سرمایه‌گذاری خود در سوئیس تجدید نظر می‌کنند بهتر است به فکر ترکیه بیفتند.»

مفتی اعظم مصر نیز نتیجه این همه‌پرسی را «توهین» به اسلام دانست اما با این وجود خواستار گفت‌وگو میان ادیان شد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
ساخت مناره در سوئیس ممنوع شد

نظرهای خوانندگان

امان از دست این مسلمانان. بیخود نیست که آگاهان می‌گویند خشونت ذاتی اسلام است. اولا دولت و بانکهای سویس هیچ مخالفتی با ساختن مناره نداشتند کما اینکه در بسیاری مساجد قبلی که قبلا در این کشور ساخته شده‌اند مناره‌ها دل آسمان را شکافته‌اند. در واقع دولت سویس بسیار سعی کرد نتیجه همه‌پرسی موافقت با ساختن مناره باشد. حالا چه بخواهیم چه نخواهیم نتیجه در یک روند بسیار دمکراتیک چیز دیگری شد و این هم برای ابد نیست. پس باید مسلمانان مردم سویس را تحریم کنند یا از این هم بهتر دستشان را ببرند و حد بزنند و مثله کنند.
دوم اینکه مسیحیان خود ترکیه آیا حق ساختن کلیسای جدید دارند؟ از حق مسیحیان مقیم ترکیه صرفنظر می‌کنیم. آیا مسیحیان خود ترکیه که 1500 سال قبل از ترکهای متجاوز ساکن آنجا بوده‌اند حق تربیت کشیش و داشتن مدارس دینی هستند؟ واضح است که چنین نیست.

-- شهرام ، Dec 3, 2009

ترکیه بهتر است اول بجای این کارها یک جبهه بسیار قوی با دیگر کشورهای مسلمان منطقه درست کند که همگی علیه این نژادپرستان ، دزدان و جنایتکارهای جنگی که تا بحال میلیونها نفراز مسلمانان را بقتل رسانده اند بایستند و آنها را از منطقه محو کنند. ...

-- بدون نام ، Dec 4, 2009

این آگاهانی که خشونت ذاتی را در اسلام کشف کردند موقع کشف جنایایات پاپها ومسیحیان افراطی درقبال روشنفکران وحتی یهودیان نگونبخت، آلزایمرگرفته بودند؟!
دولت سوییس نگران مناسبات سیاسی و اقتصادی است نه احساسات مسلمانان.مردم آلمان یکباردر یک انتخابات دمکراتیک با انتخاب آدولف هیتلردنیا را به گند کشیدند حالا نوبت سوییسی هاست.اکثرتحرکات فاشیستی دنیا از اروپا شروع شده.توهم جنگهای صلیبی هنوز در ضمیر بسیاری از اروپاییهای طبقه متوسط وجوددارد.اول بامحدودکردن آزادیهای اقلیتها شروع می شود در نهایت می تواند به کوره های آدمسوزی ختم شود.
بسیاری ازعوام درآلمان ابتدای روی کارآمدن هیتلر او را مسیح موعودخواندند!
بنیادگرایان اسلامی که از ابتدا متحدغرب درمبارزه با کمونیسم درافغانستان بودند بعد از ایجاد اختلاف دیو خفته ای را در اروپا از خواب بیدا کردند: بیگانه ستیزی و نژادپرستی.٧٠سال پیش این هیولا اول دامن یهودیان را گرفت و بعد جهان را زیر و رو کرد.اینبار از مسلمانان شروع کردند.
این آغاز ماجراست. نژادپرستی وخودبزرگ بینی عموما میان اروپاییان وجود دارد.آنهاپیشگامان اولیه استعمار و برده داری بودند.اگر روشنفکران اروپایی امروز فکری به حال این معضل نکنند فردا خیلی دیر است.رسانه های توخالی غربی از ...به نام احمدی نژاد هیتلر ساخته اند غافل از اینکه هیتلر واقعی ازمیان همین کینه های خفته ظهور می کند.

-- Fatemeh ، Dec 5, 2009

چگونه است که کسانی نقد دیگران را به سخره میگیرند ولی خود نگاهی به خود بزرگ بینی اعراب در مواجه با دیگر مللی که مقهور آنان شدند نمی اندازند ودر ثانی چرا پاسخ دوستمان را نمی دهند که آیا در ترکیه اقلیت مسیحی از آزادی ساخت کلیسا و تربیت کشیش برخوردارند ؟ راه دور چرا آیا مسلمانان سنی ایران حق ساخت مسجد به سبک خودشان را دارند ؟در واقع نکته مهم این است که ما بعنوان یک معتقد به آزادیهای فردی و مذهبی خود تا چه حد در مقابل دیگر مذاهب بردباری داریم

-- مهراد قربانی ، Dec 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)