تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تصمیم آمریکا برای افزایش نیرو در افغانستان

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که باراک اوباما تصمیم اعزام ۳۰ هزار سرباز دیگر به افغانستان را با فرماندهان ارشد ارتش این کشور در میان گذاشته است.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید گفته است که اوباما یک‌شنبه شب، نشستی با هیلاری کلینتون داشته و پس از آن نیز، دیگر مقام‌های این کشور را از تصمیم خود مبنی بر اعزام این تعداد سرباز، مطلع کرده است.

قرار است رئیس جمهوری آمریکا، دوشنبه شب به وقت واشینگتن و سه‌شنبه به وقت افغانستان، به طور رسمی در مورد دلایل اعزام ۳۰ هزار سرباز اضافی به افغانستان و مامورت ایالات متحده در افغانستان، در آکادمی ویست پوینت نیویورک، سخنرانی کند.

با این حال، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که این تعهد آمریکا دائمی نیست.

شمار نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان به ۶۸ هزار نفر می‌رسد که بخشی از آنها تحت فرمان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی قرار دارند. بخشی دیگر نیز در چارچوب نیروهای ائتلاف به رهبری ارتش این کشور به شکل مستقل عمل می‌کنند.


عکس از زمانه

در حالی که قرار است کشورهای عضو ناتو در ماه آینده در مورد افزایش شمار سربازان‌شان در افغانستان تصمیم بگیرند، روز گذشته دوشنبه، دولت بریتانیا اعلام کرد قصد دارد ۵۰۰ سرباز را به افغانستان اعزام کند تا به ۹ هزار سرباز دیگر این کشور در ولایت هلمند بپیوندد.

در بهارسال جاری، اوباما دستور اعزام ۲۱ هزار سرباز را به افغانستان صادر کرد، اما با تشدید فعالیت شورشیان، انتظار می‌رفت وی به درخواست ژنرال استانلی مک‌کریستال، فرمانده آمریکایی ناتو، برای اعزام بیشتر از ۳۵ هزار سرباز موافقت کند.

از اواخرسال ۲۰۰۲ و همزمان با آغاز حمله آمریکا به افغانستان تا مارس سال جاری که اوباما نخستین استراتژی این کشور را در قبال افغانستان اعلام کرد، نزدیک ۷۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان کشته شده بودند. اکنون با گذشت هشت ماه از آن زمان، شمار قربانیان آمریکا در این کشور به ۸۴۵ تن رسیده است.

مقام‌های افغان می‌گویند در صورت تعهد جامعه جهانی به آموزش و تجهیز سربازان افغان، آنها قادر خواهند بود طی چهار سال آینده، به جای قوای خارجی، مسئولیت حفظ تامین امنیت را به عهده گیرند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)