تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«رنگ و بوی سیاسی»
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «ضرورت رویکرد فراجناحی در هیات منصفه مطبوعات» به انتقاد از ترکیب هیات منصفه مطبوعات پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «دو نکته اساسی در مورد هیات منصفه مطبوعات باید وجود داشته باشد. اول؛ نگاه تخصصی به حوزه مطبوعات و آشنایی با عرف مطبوعاتی و دوم؛ بی‌طرفی سیاسی به جهت این که این هیات به نوعی در جایگاه قضا قرار دارد.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «همین موضوع ایجاب می‌کند که همواره هیات منصفه‌ای بر مطبوعات نظارت کند که متشکل از فعالان بی‌طرف حوزه رسانه و مطبوعات، نخبگان و پیشکسوتان مدیریت در مطبوعات، آشنایان به مسائل حقوقی و نمایندگان افکار عمومی باشد.»

به نوشته روزنامه مردمسالاری، «اما این روزها با تغییر ترکیب هیات منصفه مطبوعات و کنار گذاشتن ۱۱ نفر از ۲۲ عضو این هیات، نگرانی‌های زیادی در جامعه مطبوعات ایجاد شده است. به خصوص این که این تغییرات رنگ و بوی سیاسی هم به خود گرفته است.»

متن کامل سرمقاله

«مخالفت با آشتی»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «این دو خط با هم نمی‌خواند» درباره سران اصلاحات و رویکرد آنها در انتخابات نوشته شده است.

سرمقاله نویس کیهان نوشته است: «درباره ماجراهایی که پس از انتخابات رخ داد، دو گونه قضاوت شده است یک قضاوت می‌گوید این حوادث از جنس فتنه و جنگ خزنده بود. قضاوت دوم بر آن است که ماجرا، از جنس جنبش و اصلاح‌طلبی بود و آنها که در رأس حوادث قرار داشتند و نقش آفرینی کردند، مصلحانی نگران خط امام(ره) بودند.»

به نوشته این روزنامه، «آیا به حسب سیما و قیافه، منافق به نسبت مؤمن و مصلح مشخصه‌ای دارد؟ نه، منافقین در میان مؤمنان هستند. برخی از آنها اساساً، دگرگون شده و تدریجاً به نفاق گرویده‌اند. در سخن گفتن هم دم از صلاح و خیرخواهی می‌زنند.»

کیهان در ادامه افزوده است: «آیا هیچ راهی نباید پیش پای آنها گذاشت؟ چرا. راه توبه باز است. اما شرط توبه، ندامت است و نشان دادن اراده برای بازنگشتن به همان مسیر انحرافی سابق. اول شرط توبه، برائت از گذشته است. اینجا، موضع مسالمت و مداهنه و آشتی نیست.»

متن کامل سرمقاله

«توصیه به طراحان»
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «چشم بستگی و گوش گرفتگی گزینشی!‌» به بررسی مدرک تحصیلی مورد مناقشه معاون اول احمدی‌نژاد و برخورد مجلس با این مقوله پرداخته است.

سرمقاله نویس آفتاب یزد نوشته است: «از یک ماه پیش تا دیروز، دو حادثه عجیب در مجلس ایران رخ داد که شاید نه در تاریخ بتوان نمونه آن را پیدا کرد و نه در جغرافیا. نخستین حادثه، رای اعتماد نمایندگان اصولگرای مجلس به وزیر پیشنهادی احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت راه بود. دیروز در میانه‌های ساعات برگزاری جلسه علنی نیز الیاس نادران تریبون مجلس را به دست گرفت و نطق خود را بـه تـشـریـح اشـکـالات و نـقـاط ضعف معاون اول احمدی‌نژاد، اختصاص داد.»

به نوشته این روزنامه، «کمتر از دو ساعت بعد از نطق افشاگرانه این نماینده اصولگرا در تریبون مجلس، نامه‌ای از همان تریبون قرائت گردید که محتوای آن، تشکر ۲۰۰ نماینده مجلس از رئیس دولت به خاطر انتصاب رحیمی به عنوان معاون اول رئیس جمهور بود! قاعدتاً اکثریت قریب به اتفاق امضا کنندگان نامه نیز به فراکسیون اصولگرایان مجلس تعلق داشتند. »

آفتاب یزد در ادامه آورده است: «احمدی‌نژاد که از اعتراف اخیر اوباما به وجد آمده، اگر فکر می‌کند اعتراف به خطا موجب سالم‌سازی عرصه سیاسی و اداری کشور می‌شود، بایستی بلافاصله برای رسیدگی به ادعاهای فوق‌الذکر به میدان بیاید تا مردم بدانند معاون اول و وزیر او، همان‌هایی هستند که از تریبون مجلس معرفی شدند یا کسانی هستند که شخصیت آنها در رای ۱۶۷ نماینده مجلس و نامه ۲۰۰ عضو قوه مقننه، معرفی شد؟»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «چیستی و چرایی حوادث انتخابات»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «اوباما؛ سیاست اغماض با زرادخانه اتمی رژیم صهیونیستی»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «صرف خصوصی‌سازی مهم نیست»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «افزایش تورم با تزریق نقدینگی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)