تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

سوم آبان؛ بازرسی از تاسیسات هسته‌ای قم

محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که سوم آبان ماه(۲۵ اکتبر)، بازرسان آژانس از مرکز غنی‌سازی «فردو» در قم بازدید می‌کنند.

جمعه دو هفته پیش از این، ایران از وجود یک مرکز غنی‌سازی جدید در نزدیکی شهر قم خبر داد که این موضوع با واکنش‌ منفی کشور‌های غربی مواجه شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این اعلام کرده بودند که به بازرسان آژانس اجازه بازرسی از این تاسیسات را خواهند داد، اما زمانی برای آن تعیین نکرده بودند.


رویترز

ایران اعلام کرده که در ساخت این مرکز «پنهان‌کاری» نکرده و ۱۸ ماه پیش از راه‌اندازی، این موضوع را با مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان گذاشته است.

محمد البرادعی که روز گذشته وارد تهران شده است، امروز یکشنبه در کنفرانس خبری مشترک با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که ایران، روسیه، ایالات متحده و فرانسه ۲۷ مهر ماه (۱۹ اکتبر) در وین مذاکره خواهند داشت.

محور مذاکرات وین، چگونگی در اختیار گذشتن اورانیوم با غلظت حدود ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران اعلام شده است.


کنفرانس خبری مشترک البرادعی و صالحی

آقای صالحی نیز در این کنفرانس خبری تائید کرد که «قرار است اورانیوم ۳.۵ درصد بدهیم و اورانیوم ۲۰ درصد را تحویل بگیریم.»

منابع خبری پیش‌تر اعلام کرده بودند که میان تهران و گروه ۱+۵ در مذاکرات پنجشنبه گذشته در این خصوص «توافق اصولی» انجام شده بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تائید کرد که «قرار است اورانیوم ۳.۵ درصد بدهیم و اورانیوم ۲۰ درصد را تحویل بگیریم»

آقای البرادعی همچنین گفت که در رابطه با فعالیت ‌هسته‌ای ایران، از «رویارویی» به «همکاری و شفافیت» رسیده‌ایم.

وی گفتگوهای هفته‌ گذشته‌ ایران و گروه ‌۱+۵ را نشانه‌ «مسیر مناسب» همکاری میان ایران و جامعه بین‌الملل دانست.

آقای البرادعی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که «آژانس به اطلاعات متقنی که نشان از وجود یک برنامه تسلیحاتی هسته‌ای در ایران داشته باشد»، دست نیافته است.

او در عین حال افزود: «اتهاماتی علیه ایران مبنی بر اینکه مطالعاتی برای تسلیحاتی شدن انجام داده، وجود دارد. البته اینها مسائلی هستند که ما هنوز در حال تحقیق درباره آن هستیم.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)