تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«ایران در آستانه ساخت بمب اتمی است»

به نوشته خبرگزاری رویترز، گزارش‌های محرمانه حاکی از دستیابی ایران به فن‌آوری ساخت بمب اتمی است.

رویترز به نقل از روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرده است که یک تحلیل محرمانه توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آشکار ساخته است که جمهوری اسلامی به «اطلاعات لازم برای طراحی و تولید بمب اتمی» دست یافته است.

گزارش نیویورک تایمز درحالی منتشر شده است که محمدالبرادعی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ملاقات با دولتمردان ایران در تهران به سر می‌برد.


تصویر ماهواره‌ای از محل احتمالی تاسیات «فردو» در قم(AFP)

دولت ایران اتهام کشورهای غربی مبنی بر تلاش برای دستیابی به بمب اتمی را رد کرده و در اجلاس پنج‌شنبه گذشته در ژنو، با نمایندگان شش قدرت جهان به «توافق اولیه» مبنی بر انتقال بخش عمده‌ای از عملیات غنی‌سازی به روسیه و فرانسه دست یافت.

نیویورک تایمز مدعی است این گزارش محرمانه که از دستیابی ایران به دانش ساخت بمب اتمی بر اساس توانایی غنی‌سازی خود حکایت می‌کند، از سوی یک مقام بلندپایه اروپایی در اختیار این روزنامه قرار گرفته که در اوایل سال جاری میلادی تهیه و اخیرا به روز شده است.

به نوشته این روزنامه، عنوان گزارش یادشده که فعلا غیرقابل انتشار خوانده شده، «ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران» نام دارد که به تلاش‌های وزارت دفاع ایران برای تولید کلاهک هسته‌ای قابل نصب بر روی موشک شهاب سه می‌پردازد.

نیویورک تایمز مدعی است که این گزارش محرمانه، از سوی یک مقام بلندپایه اروپایی در اختیار این روزنامه قرار گرفته که در اوایل سال جاری میلادی تهیه و اخیرا به روز شده است

برمبنای این گزارش، برنامه ساخت بمب اتمی جمهوری اسلامی از سال ۲۰۰۲ شروع شده است و تصور می‌شود «ایران آزمایش‌های گسترده‌ای در زمینه تسلیحات اتمی از جمله چاشنی‌های انفجاری با ولتاژ بالا، انفجارهای آزمایشی و طراحی تسلیحات مرتبط انجام داده باشد.»

نیویورک تایمز نوشته است که براساس تحلیل آژانس انرژی اتمی، ایران به احتمال زیاد به دانش «طراحی و تولید بمب هسته‌ای» دست یافته و از این دانش براساس نیازهای خود بهره گرفته است.

این روزنامه مدعی است در ماه‌های اخیر، بین البرادعی و کارشناسان ارشد آژانس بر سر این گزارش محرمانه اختلافاتی بروز یافته و دبیرکل آژانس از پیش گرفتن «استراتژی مقابله» با دولت ایران سرباز زده بود.

با این حال به نوشته نیویورک تایمز، با درز بخشی‌هایی از این گزارش، احتمال می‌رود که متن قابل انتشار آن، توسط البرادعی در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چه فایده که ما نظر بدیم همیشه یا خطا اتفاق افتاده یا مجاز نیست یا .....

-- بدون نام ، Oct 4, 2009

نیویورک تایمز قبلاً هم با گزارشی مشابه در مورد عراق زمینه حمله آمریکا به این کشور را فراهم کرده بود. این بار اول نیست.

-- میم ، Oct 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)