تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اشیای عتیقه در لوازم دیپلمات آرژانتینی

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید که یک دیپلمات آرژانتینی قصد خارج کردن غیرقانونی اشیایی عتیقه از ایران را داشته ‌است.

به گفته وی، مامورین گمرک جنوب تهران، در اثاثیه سباستین زاوالا، رایزن سابق سفارت آرژانتین در تهران، مقادیر زیادی اشیاء عتیقه کشف کرده‌اند.

حسن قشقایی به واحد مرکزی خبر گفته است که کنوانسیون ناظر بر حقوق دیپلماتیک و کنسولی وین در خصوص تفتیش بار آقای زاوالا رعایت شده و بخشی از بار این دیپلمات آرژانتینی در حضور کاردار سفارت آرژانتین در تهران، بررسی شده است.

آقای قشقایی اعلام کرده است که سازمان میراث فرهنگی و گمرک جمهوری اسلامی ایران در حال تحقیقات کارشناسی تکمیلی در این زمینه هستند و نتایج آن را به زودی اعلام می‌کنند.

عتیقه‌های کشف شده شامل «هزاران سکه طلا و نقره، تعدادی کتاب خطی، تابلوهای نقاشی و منبت کاری، ظروف سفالی، سنگی، کاشی و فلزی، نشان‌های نظامی و سپرهای رزمی» بوده ‌است

وزارت اطلاعات ایران نیز روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای، خبر جلوگیری از خروج اشیای عتیقه از سوی دیپلمات آرژانتیتی را اعلام کرده بود.

بنا بر این اطلاعیه، عتیقه‌های کشف شده شامل «هزاران سکه طلا و نقره دوران ساسانی، اشکانی، سلجوقی، قرون اولیه و میانی اسلام، تعدادی کتاب خطی، تابلوهای نقاشی و منبت کاری، ظروف سفالی، سنگی، کاشی و فلزی و چند اسلحه قدیمی، نشان‌های نظامی و سپرهای رزمی» بوده ‌است.

سباستین زاوالا، بیش از هفت سال رایزنی سفارت آرژانتین در تهران را بر عهده داشته ‌است. وی خرداد ماه امسال پس از پایان ماموریتش ایران را ترک کرد.

انتخاب احمد وحیدی، به عنوان وزیر دفاع ایران، واکنش مقامات آرژانتینی را در پی داشته و به تنش‌ها میان دو کشور دامن زده است.

آقای وحیدی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، از سوی مقامات قضایی آرژانتین متهم به دست داشتن در پرونده انفجار مرکز فرهنگی یهودیان در بوئنوس آیرس شده‌ است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اشیا عتیقه ای در کار نبوده فقط برای رو کم کنی بوده
که فردا آرژانتین کل سفارتشو از ایران جمع کنه ببره یا اینکه بگن غلط کردیم به وحیدی بحتون زدیم

-- جلال ، Oct 1, 2009

خجالت بکشید ؟

این دروغ محض است ؟بلکه تصفیه حساب وبازی سیاسی است؟
واقعا دوباره ابروی ایران وایرانیان را با این وصله های ناجور بردید؟
دیپلمات های ایرانی آخر ماموریتشان فقط حدود 2 تن بار از کشور محل ماموریتشان حمل می کنند.....اقوامشان راوارد می کنند.
... .بعضا درکشور متوقفیه خیلی سبک وزننده و خیلی فقیرانه زندگی می کنند وحتی از وسایل بیت المال وخودروهای سفارت استفاده شخصی می کنند واز این کشور به آن کشور می روند

-- دروغ محض ، Oct 1, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)