تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

خودداری از نگاه «انتقام‌جویانه» در دستگاه قضا
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «ضرورت سیاست‌زدایی از دستگاه قضایی» به بررسی وضعیت قوه قضائیه پرداخته‌است.

در این سرمقاله که به قلم کامبیز نوروزی نوشته شده، آمده‌ است: «دستگاه قضایی باید در تمامی زمینه‌ها مستقل عمل کند و به دور از سیاست و منافع سیاسی برخی گروه‌های سیاسی باشد. دستگاه قضایی نباید نگاه انتقام جویانه داشته باشد، چرا که نگاه انتقام جویانه مستلزم جهت گیری سیاسی است.»

این سرمقاله ادامه داده‌ است: «دستگاه قضا باید اصل استقلال قضات را رعایت کند و حقوق بنیادینی مثل حق دفاع متهم و قانون آیین دادرسی کیفری و قوانین مجازات اسلامی باید به دقت رعایت شود. این قاضی باید باشد که برای متهم تعیین تکلیف کند و ضابطان قضایی همواره باید تحت امر مقام قضایی عمل کنند.»

به نوشته سرمقاله نویس سرمایه: «رفتار دستگاه قضا به سرعت توسط مردم تشخیص داده می‌شود. داوری در مورد دستگاه قضایی مبتنی بر سخنانی که در سخنرانی‌ها یا مصاحبه‌ها ابراز می‌شود، صورت نمی‌گیرد.»

متن کامل سرمقاله

قصه حق و باطل
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «سخنی با جناب محسن رضایی»، فرمانده پیشین سپاه را مورد خطاب قرار داده‌ است.

این سرمقاله که از سوی صالح اسکندی نوشته شده، آورده‌ است: «قصه، قصه حق و باطل است، حکایت سکوت علی و بی‌حیایی خوارج است... مگر می‌توان دیروز فرمانده راه قدسی بود که مسیرش از کربلا می‌گذرد و امروز در مقابل شعارهای جماعتی که هیچ وقت دل در گرو این نظام و انقلاب نداشته‌اند، سکوت کرد و تا این لحظه هیچ موضعی نگرفت.»

این سرمقاله اضافه کرده ‌است: «جناب رضایی! مصاحبه شما با سایت آینده و اظهارات بعضا مبهم که بدون تردید شیطنت رسانه‌ای در اعوجاجات و ابهامات آن دخیل است، باردیگر دوستان و یاران امروز و دیروز شما را نگران کرد.»

سرمقاله نویس رسالت ادامه داده است: «برخی سعی دارند شما را خارج از چتر اصولگرایی ملاقات کنند، اما ما هنوز برآنیم که شما اصولگرایید...امروز مهمترین سوال پیش روی شما به عنوان یکی از نخبگان سیاسی کشور این است که مهمترین مسائل کشور چیست و چگونه می‌توان به آنها پاسخ داد.»

به نوشته این سرمقاله: «اصرار بی‌اساس بر دعواهای انتخاباتی و یا سایر اصطکاکات کاهنده‌ای که در سطوح مادون سیاستگذاری‌ها وجود دارد، نمی‌تواند برای مردمی که به برنامه‌های اصولگرایان برای اداره کشور رای داده‌اند، پاسخ مناسبی باشد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز کیهان با عنوان «هيچ گزينه‌ای روی ميز نيست»

سرمقاله امروز مردمسالاری با عنوان «يک طرح دولتی و واقعيات آن»

سرمقاله امروز ابتکار با عنوان «حکايت اين روزهای سه برادر»

سرمقاله امروز جام جم با عنوان «قانون نانوشته شهرآورد»

سرمقاله امروز دنیای اقتصاد با عنوان «چشم‌انداز مذاكرات ژنو»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)