تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ایران: مذاکره فرصتی برای همکاری است

ایران می‌گوید که مذاکرات ژنو را «مثبت و فرصتی» برای همکاری میان تهران و غرب می‌داند.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح امروز چهارشنبه، پیش از سفر به ژنو گفت که نگاه تهران به این مذاکرات، «مثبت و توام با حسن نیت» است و امیدوار است که این گفتگو‌ها «فرصتی» برای همکاری‌ تلقی شود.

به گفته آقای جلیلی، ایران مبتنی بر یک «پشتوانه عظیم مردمی با تکیه بر حقوق خود» آمادگی دارد تا در عرصه‌های مختلف همکاری‌ کند.


سعید جلیلی

ایران و گروه ۱+۵ قرار است فردا پنجشنبه دور جدیدی از مذاکرات را آغاز کنند. مذاکرات دو طرف، از سال گذشته میلادی متوقف شده بود و پس از ارائه بسته پیشنهادی تهران، باردیگر در دستور کار قرار گرفته است.

تهران می گوید که در این مذاکرات، درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود مذاکره نخواهد کرد، اما کشور‌های غربی و آمریکا اعلام کرده‌اند که موضوع برنامه‌های هسته‌ای ایران را مطرح خواهند کرد.

جلیلی گفته است که «استفاده از فرصت گفتگوها بستگی به این دارد که طرف‌های گفتگو کننده با ایران، چه نوع تعاملی با نگاه مثبت ایران داشته باشند.»

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران نیز در گفتگو با خبرگزاری کویت اظهار امیدواری کرده است که این دور از مذاکرات «نتایج خوبی» داشته باشد.

متکی درباره تحریم‌ها علیه ایران می‌گوید: «این تحریم‌ها شکست خورده و بهتر است آنها همه توان سیاسی و سازنده خود را برای حل بحران بکار ببندند»

آقای متکی افزوده که ایران از طرف مقابل، «همسویی واقعی و سازنده» انتظار دارد، چراکه تهران بسته پیشنهادی «کاملی» را ارائه کرده است.

وزیر خارجه ایران اظهار داشت که «ما از شکست سخن نمی‌گوییم، بلکه از امید حرف می‌زنیم».

او گفت که مذاکرات ژنو، آغاز کار است و «در حال حاضر نمی‌توانیم از پیش درباره جلسات و زمانی که به طول خواهد انجامید، چیزی بگوییم.»

متکی درباره تحریم‌ها علیه ایران نیز گفت: «این تحریم‌ها شکست خورده و بهتر است آنها همه توان سیاسی و سازنده خود را برای حل بحران بکار ببندند.»

شورای امنیت سازمان ملل با صدور چهار قطعنامه، سه دور تحریم‌ها علیه ایران وضع کرده است. قطعنامه‌ها از ایران می‌خواهد که فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف و به میز مذاکرات اتمی بازگردد.

ایران اعلام کرده است که هدف از فعالیت هسته‌ای‌اش، «صلح‌ آمیز» است و حقوق خود صرفه‌نظر نخواهد کرد.

تنش‌ها میان ایران وغرب پس از آنکه تهران از وجود یک مرکز غنی‌سازی در نزدیکی شهر قم خبر داد، از جمعه گذشته افزایش یافته است.

بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل از ایران خواسته که هدف برنامه‌های هسته‌ای خود را «شفاف» کند و خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که درباره صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش «تضمین‌های جدی» بدهد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

رژیم ضد بشری اخوندی که بخاطر سرکوب شدید مردم وتلاش فریبکارانه جهت رسیدن به بمب اتمی مورد تنفر مردم ایران و جهان قرار گرفته و حسابی منزوی شده است سعی میکند بوسیله لابی های خودش در وحله اول از این انزوا بیرون امده و در مرحله بعدی خودش را مشروع وتمام کارهایش راقانونی جلوه دهد.پس همه باید هشیار باشیم و نگذاریم که رژیم ازاین فرصتها برای بقای ...خودش بهره ببرد و باید لابی های رژیم امثال سولانا افشا شوند.

-- Hamid ، Sep 30, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)