تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نگرانی از وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با ابراز نگرانی و اعتراض به «احضار، حبس و تهدید» روزنامه‌نگاران در ایران، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که به این وضعیت «تاسف‌بار» پایان دهند.

این انجمن در بیانیه‌ای که امروز چهارشنبه منتشر کرده، با «غیرقانونی» خواندن بازداشت جمعی از روزنامه‌نگاران در ایران، خواستار آزادی «بدون و قید شرط» آنها شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده که از «اعمال فشارهای غیرقانونی بر مطبوعات منتقد، پرهیز نمایند و آزادی مطبوعات را محترم شمارند.»

این انجمن فشار‌های «روحی، روانی و جسمی» وارد شده به روزنامه‌نگاران بازداشتی طی ۱۰۰ روز اخیر را برخلاف «قانون اساسی جمهوری اسلامی» دانسته است

عیسی سحرخیز، کیوان صمیمی و احمد زیدآبادی از جمله روزنامه‌نگاران عضو انجمن شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات هستند که هفته‌ها است در زندان به سر‌می برند.

این سه تن به همراه تعداد دیگری از روزنامه‌نگاران در حوادث پس از انتخابات دستگیر شدند.

برخی از روزنامه‌نگاران بازداشت شده در این مدت با قید وثیقه آزاد شده‌اند، اما روزنامه‌نگاران دیگری همچون بهمن احمدی امویی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، مسعود باستانی، فیاض زاهد، رضا نوربخش، علی پیرحسینلو، محسن آزموده، مهدی محمودیان، حسین نورانی‌نژاد، مسعود لواسانی، هنگامه شهیدی و فریبا پژوه همچنان در زندان به سر می‌برند.

این انجمن فشار‌های «روحی، روانی و جسمی» وارد شده به روزنامه‌نگاران بازداشتی طی ۱۰۰ روز اخیر را برخلاف «قانون اساسی جمهوری اسلامی، اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق‌نامه‌های بین‌المللی مشابه» دانسته است.

در این بیانیه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده که از «اعمال فشارهای غیرقانونی بر مطبوعات منتقد، پرهیز نمایند و آزادی مطبوعات را محترم شمارند»

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ادامه چنین روند «ناگواری» را موجب «اسف‌بارتر و رسواتر» شدن جایگاه ایران از جهت آزادی بیان و مطبوعات در جهان توصیف کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز در ماه‌های اخیر بارها با انتشار بیانیه‌هایی نسبت به افزایش فشار‌ها و بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران اعتراض کرده است.

این سازمان، ایران را بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان می‌داند.

طی سه ماه گذشته، بیش از ۴۰ روزنامه‌نگار در ایران بازداشت شده‌اند که برخی از آنها همچنان در زندان به سر می‌برند.

در این مدت ده‌ها سایت خبری و تعدادی از شبکه‌های اجتماعی در اینترنت نیز فیلتر شده و برخی روزنامه‌ها نیز توقیف شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)