تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

تداوم رشد شاخص تورم در نیمه دوم سال
سرمقاله امروز روزنامه سرمایه با عنوان «پیامدهای افزایش ۴۰ درصدی سطح زندگی» به بررسی رشد هزینه‌های خانوار شهری در ایران پرداخته‌است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «رشد ۱۴۰ درصدی هزینه خانوار شهری که در سایه تورم سال‌های اخیر به وقوع پیوسته، در واقع به معنای آن است که دولت در انجام وظایف حاکمیتی خود، عملکرد مناسبی نداشته‌است. رشد شاخص تورم از ۱۰۰ در سال ۸۳ به ۲۰۰ درصد در خردادماه سال ۸۶ به معنای آن است که با افزایش ۱۰۰ درصدی سطح عمومی قیمت کالاهای مختلف در کشور، در بخش‌های تولید و سرمایه گذاری نیز باید شاهد همین میزان تورم باشیم چراکه تورم به صورت زنجیروار تمام بخش‌های اقتصادی را متاثر ساخته‌است.»

این سرمقاله ادامه داده‌است: «اینکه چه دلایلی باعث رشد سطح عمومی قیمت‌ها تا ۱۰۰ درصد و هزینه خانوارها با ۱۴۰ درصد در سال ۸۷ نسبت به سال۸۳ شده، به کرات مورد تحلیل قرار گرفته و عنوان شده که سیاست‌های پولی، مالی و بودجه‌ای دولت عامل اصلی تلقی می‌شود اما بحث حائز اهمیت مطالعه رفتار شاخص تورم در حوزه‌های مختلف، ناشی از عملکرد دولت است. مطالعه شاخص رشد قیمت‌ها در زیرگروه‌های سبد کالاها و خدمات مصرفی خانوار شهری نشان می‌دهد آن دسته از کالاها و خدماتی که بیشتر در ویترین توجه بوده کمتر رشد کرده‌است.»

به نوشته سرمقاله نویس سرمایه: «نحوه رفتار دولت به گونه‌ای بوده که با وجود رکود حاکم بر صنعت و اقتصاد که خود به خود از گردش نقدینگی به شدت می‌کاهد و باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود اما باز هم، تورم بالای ۲۰ درصد است. این به معنای آن است که سیاستگذاری‌های دولت باعث شده بخشی از فشار تورمی به اکنون منتقل شود البته پیش بینی می‌شود که با وجود آنکه رکود حداقلی تا پایان امسال تداوم داشته باشد اما کسری بودجه دولت، مانع از کاهش تورم حتی تا مرز ۱۵ درصد شود.»

سرمقاله نویس سرمایه افزوده‌است: «در حالی که دولت به ریال‌های بانک مرکزی نیاز بیشتری پیدا می‌کند اما بانک مرکزی قادر نیست در کوتاه مدت به دلیل کاهش نیاز بازار، دلارهای خود را به ریال تبدیل کند در نتیجه اعتبارات حجم هزینه‌ای در نیمه دوم سال و کسری‌های ایجاد شده در بودجه باعث خواهد شد تا رقم دارایی‌های خارجی افزایش یافته و این به معنای پمپاژ ریال بدون پشتوانه به بازار و در نتیجه افزایش هرچه بیشتر پایه پولی است. این مساله در عمل به معنای تداوم رشد شاخص تورم در ماه‌های نیمه دوم سال است.»

متن کامل سرمقاله

تغییر در فرهنگ سیاسی
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «عیار جناح بندی‌های جدید در کشور» مناسبات درون جریان اصولگرا در ایران را بررسی کرده‌است.

در این سرمقاله آمده‌است: «نقد درون گفتمانی صریح و بی پرده اصولگرایان طی چند روز گذشته بار دیگر عیار جناح بندی‌های جدید در کشور را بالا برد. اتفاقات و مباحث جدی که این روزها در مجلس شورای اسلامی طرح شد حکایت از تغییرات اساسی در فرهنگ سیاسی کشور و انگاره‌های دو قطبی سابق می‌کند.»

این سرمقاله اضافه کرده‌است: «به نظر می‌رسد با مدل سازی عالمانه رقابت در ایران، بدون تردید آینده سیاست و رقابت از افق ثبات سیاسی پایدار طلوع می‌کند. در این چشم انداز تمامی ساختارها و فرآیندهای سیاسی به تقویت و حمایت از یکدیگر تمایل دارند. همبستگی ملی در کنار همگرایی و تجانس نخبگان سیاسی ضمن افزایش کیفیت مردمسالاری دینی، تعارضات فلسفی و بنیادین رهبران سیاسی را به اختلافات سلیقه‌ای در مدیریتها و سیاست گذاری‌ها فرو می‌کاهد و مقدمات کارآمدی سیاسی را فراهم می‌کند.»

سرمقاله نویس رسالت ادامه داده‌است: «اگر چه در شرایط کنونی این جناح بندی‌های نوظهور هر یک به نوبه خود رسانه‌ای را مدیریت می‌کنند و سعی دارند ضمن تصریح و تالیف پنهان منافع سیاسی در فضای سیاسی کشور یارگیری کنند اما با نزدیک شدن به انتخابات شوراها و سپس مجلس و حتی ریاست جمهوری به نظر می‌رسد نوبت آن رسیده‌است تا تابلوی مشخصی برای خود برگزینند. البته این مسیر
صعب العبور طالب جسارت، درایت و استقامت است.»

در این سرمقاله می‌خوانیم: «عیار جناح بندی‌های جدید در کشور روز به روز بالاتر می‌رود و باید منتظر اتفاقات جدیدی در گردونه رقابت در ایران بود. قطار تحولات سیاسی در جامعه ایران به راه افتاده‌است و هیچ کس نمی‌تواند ترمز آن را بکشد. بدون شک عیارسنجی مشفقانه این جناح بندی‌های جدید در ساحات مختلف دولت، جامعه مدنی و افکار عمومی می‌تواند مقدمات رقابت و ثبات پایدار محفوف به وفاق سیاسی را فراهم نماید.»

متن کامل سرمقاله

کودتای رنگین در ایران تحقق یافتنی نیست
سرمقاله امروز کیهان با عنوان «دور برگردان واقعیت» به بررسی امکان انقلاب مخملین در ایران پرداخته‌است.

در این سرمقاله آمده‌است: «آیا انجام کودتای مخملی در نظام جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر است؟ این پرسشی است که این روزها برخی از فعالان سیاسی که هم حزبی‌ها و دوستانشان را در دادگاه و درجایگاه اتهام براندازی نرم علیه نظام می‌بینند به میان آورده‌اند و با ارایه مباحثی به اصطلاح تئوریک و آکادمیک در مقام پاسخ برآمده‌اند.»

سرمقاله نویس کیهان ادامه داده‌است: «بدون تردید انجام کودتای مخملی در جغرافیای نظام جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر نیست و قابلیت اجرایی ندارد. چرا که ساختار نظام بر اساس دو رکن رکین جمهوریت و اسلامیت به گونه‌ای است که تحرکاتی را که با هدف براندازی نرم از سوی دشمنان خارجی و دنباله‌های داخلی آنها صورت می‌گیرد در مرحله جنینی و قبل از مرحله بلوغ خنثی می‌نماید. به تعبیر دیگر عمق استراتژیک جمهوری اسلامی مانع و رادع اصلی برای عینیت و به ثمر رسیدن انقلاب رنگین و یا کودتای مخملی است.»

به عقیده نگارنده این یادداشت: «اثبات این مطلب که کودتای رنگین در ایران تحقق یافتنی نیست نقش احزاب و جریان‌های سیاسی ای که به دنبال براندازی نرم در جامعه بودند را پاک نمی‌نماید.»

این سرمقاله افزوده‌است: «متن کیفرخواست صادره متهمان و اعترافات صریح آنها در ذیل اقدامات علیه امنیت ملی دارای عناوین مجرمانه خاص خود است که بی شک انتظار می‌رود دادگاه انقلاب در این باره به دقت و با سرعت و البته بر پایه عدالت حکم مقتضی و قانونی را صادر کند و آشوبگران و اغتشاشگران را چه طراحان و چه عوامل میدانی را به مجازات اعمالشان برساند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «انتقام يا هشدار»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «يارانه ها; نقش دولت، نقش مردم»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «در دفاع از مكانيزم قيمت»

سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «با سرمايه هاي خود چه مي کنيم؟»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مراسم احیا در حرم آیت الله خمینی هم به دلیل فشار نیروهای امنیتی لغو شد:

از سخنان رهبر:
خب، کی‌ میخوان مراسم روز قدس را حذف کنید؟ زودتر اینم حذف کنید،چون اگه یادتون بره و سبزها به میدون بینپک خانه خراب میشیم.

-- shamim ، Sep 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)