تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تحویل بسته پیشنهادی تا هفته آینده

سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران امرور پنج‌شنبه از تحویل بسته پیشنهادی جدید ایران به قدرت‌های جهانی طی هفته آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این بسته پیشنهادی قرار است طی هفته‌ای که از روز شنبه آینده در ایران آغاز می‌شود ارائه شود.


سعید جلیلی

سعید جلیلی این مطلب را در مسجد ولی عصر تهران به خبرنگار خبرگزاری فرانسه اعلام کرده‌است. وی و تنی چند از مقامات ارشد جمهوری اسلامی برای شرکت در مراسم عزاداری محسن روح‌الامینی، یکی از معترضان جوان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری که ۴۰ روز پیش جان باخت گرد هم آمده‌اند.
محسن روح‌الامینی فرزند مشاور ارشد ستاد محسن رضایی، یکی از نامزدهای اصول‌گرای انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در این مراسم درباره زمان ارائه این بسته پیشنهادی به خبرنگاران گفت: «خیلی زود، طی هفته آینده»

جمهوری اسلامی سال گذشته نیز بسته‌ای پیشنهادی به قدرت‌های غربی ارائه کرد که به خاطر «عدم رفع نگرانی غرب در مورد مسئله غنی‌سازی اورانیوم» مورد پذیرش قرار نگرفت.

گروه ۱+۵ روز گذشته در فرانکفورت آلمان در خصوص آخرین وضعیت پرونده هسته‌ای ایران تشکیل جلسه داد.

پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان پس از این نشست از ایران خواستند پیش از برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اواخر سپتامبر (اوایل مهر) به گفت‌وگوهای هسته‌ای بازگردد.

وزارت امور خارجه آلمان نیز در پایان این نشست با انتشار بیانیه‌ای خواستار اعتمادسازی از سوی ایران شد.

در تحولی دیگر، علی اصغر سلطانیه، روز چهارشنبه اظهار داشت که « برنامه هسته‌ای موضوع مذاکره با ۱+۵ نیست»

قدرت‌های غربی به برنامه هسته‌ای ایران به دیده شک می‌نگردند ولی ایران همواره بر غیرنظامی بودن آن تأکید دارد.


محمد البرادعی مدیر کل آژانس انرژی اتمی این هفته در این پیوند گفت که «درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی و این‌که این کشور بزرگ‌ترین تهدید هسته‌ای جهان است، به شیوه‌های مختلف اغراق شده است.»

«برنامه هسته‌ای موضوع مذاکره نخواهد بود»
در تحولی دیگر، علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه العالم اظهار داشت که « برنامه هسته‌ای موضوع مذاکره با ۱+۵ نیست.»

وی گفت‌وگو با گروه ۱+۵ را رد نکرد و گفت: «اگر هر کشوری سوال یا ابهامی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دارد در آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح ‌کند.»

وی در این باره افزود:
«همان طور که آقای جلیلی گفت دامنه مذاکرات بسیار وسیع است و شامل موضوع‌های مختلف جهانی و منطقه‌ای از جمله امنیت جهانی، همکاری‌های بین‌المللی، امنیت انرژی، خلع سلاح و نگرانی جهانی از اشاعه و گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌شود.»

این در حالی است که گروه ۱+۵ خواستار گفت‌وگو با ایران بر سر مسئله هسته‌ای آن کشور هستند و ایالات متحده به ایران تا ماه سپتامبر فرصت داده‌است تا به پیشنهادهای هسته‌ای غرب پاسخ دهد.
مقامات آلمان و فرانسه نیز در روزهای اخیر در مورد «تشدید تحریم‌ها علیه ایران» در صورت عدم پیشرفت در گفت‌وگوهای هسته‌ای سخن گفته‌اند.

ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد که هنوز «پیشنهاد مشخصی» را از ایران درباره مذاکرات هسته‌ای دریافت نکرده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)