تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

انتشار سند تأملات راهبردی جبهه مشارکت

جبهه مشارکت ایران اسلامی سند «تأملات راهبردی سیاسی-تشکیلاتی» این حزب را در پاسخ به آنچه «کیفرخواست کودتاگران» عنوان کرده، منتشر کرد.

جبهه مشارکت ایران اسلامی، از احزاب اصلاح‌طلب است که از اعضای سرشناس سابق یا جدید آن می‌توان محمدرضا خاتمی، محسن میردامادی و سعید حجاریان را نام برد.

تارنمای نوروز، پایگاه خبری وابسته به جبهه مشارکت دلیل انتشار این سند را استناد کیفرخواست دادگاه‌های اخیر به برخی جملات آن و طرح ادعای «انقلاب یا کودتای مخملی» توسط جبهه مشارکت اعلام کرده‌است.

نوروز در این خصوص نوشته‌است که: «داشتن برنامه عمل و نقشه راه را یکی از ملزومات حزبی و تشکیلاتی می‌داند و این سند یک برنامه عمل درون‌حزبی است که لزومی به انتشار عمومی آن نبوده‌است.»

در مقدمه این سند آمده‌است: «خواندن این متن به آسانی نشان می‌دهد که جبهه مشارکت در چارچوب نظام و قانون اساسی و ساختار حقوقی و حقیقی موجود در پی فعالیت سیاسی و تحقق‌بخشی به همه اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تقویت وجه مردم‌سالانه نظام، که در سال‌های اخیر آسیب دیده، بوده‌است.»

جبهه مشارکت اعلام کرده‌است این سند حاصل گفت‌وگوها و تأملاتی است که با هدف تقویت «عمل جمعی سیاسی» و تأمین الزامات آن صورت گرفته‌است.

«اقدام پی‌گیر برای گذار به مردم‌سالاری فزاینده در چارچوب ظرفیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران، تحرک‌بخشی و توانمندسازی نیروهای اجتماعی در جهت مردم‌سالارانه کردن زندگی اجتماعی و رعایت حقوق بشر و حقوق شهروندی مردم و تلاش برای تثبیت و تقویت نظام حزبی پایدار و پویا در کشور» از جمله محورهای اصلی این سند برای پنج سال آینده ذکر شده‌اند.

جبهه مشارکت، اقدام پیگیر برای گذار به مردمسالاری فزاینده در چارچوب ظرفیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران را از جمله محورهای عمل خود در این سند تعیین کرده‌است

جبهه مشارکت، «تقویت جایگاه دین در اندیشه و عمل حزبی و توسعه همه‌جانبه حزب مشارکت» را از دیگر محورهای عمل خود در این سند تعیین کرده‌است.


جبهه مشارکت با اعلام این‌که این‌گونه عملکرد، «طبیعی و عادی‌ترین» اقدامی است که یک حزب سیاسی باید انجام دهد، به خواندن تک‌جمله‌هایی از این سند در دادگاه سران تشکل‌های اصلاح‌طلب و استناد به آن برای درخواست انحلال جبهه مشارکت اعتراض کرده‌است.

در جریان اعتراضات به آنچه «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری عنوان می‌شود، بسیاری از اعضای جبهه مشارکت بازداشت شده‌اند. برخی سران این حزب طی چهار جلسه دادگاه محاکمه شده و اتهاماتی را متوجه خود و احزاب اصلاح‌طلب کرده‌اند.

فعالان حقوق بشر و اعضای تشکل‌های اصلاح‌طلب با اعتراض به شیوه برگزاری این دادگاه‌ها می‌گویند که بازداشت‌شدگان تحت فشار قرار دارند و مجبور به «اعتراف» شده‌اند.

متن کامل «تأملات راهبردی سیاسی–تشکیلاتی (دوره پنج ساله)» جبهه مشارکت در تارنمای نوروز منتشر شده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)