تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اولین وزیر زن در جمهوری اسلامی

مرضیه وحید دستجردی، نخستین وزیر زن در جمهوری اسلامی، امروز پنج‌شنبه درباره انتخابش به عنوان وزیر بهداشت و درمان گفت: «فکر می‌کنم این انتخاب قدم مهمی برای خانم‌ها باشد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، خانم دستجردی در حاشیه جلسه امروز مجلس در جمع خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم خانم‌ها امروز به آرزوی دیرینه خود رسیدند که یک زن در کابینه دولت قرار بگیرد و مطالبات آن‌ها را دنبال کند، فکر می‌کنم این انتخاب قدم مهمی برای خانم‌ها باشد.»


مرضیه وحید دستجردی

سخنان خانم دستجردی در حالی بیان می‌شود که فرخ‌رو پارسا نخستین وزیر زن ایران در دهه ۴۰ خورشیدی سمت وزارت آموزش ایران را بر عهده داشت. پس از او خانم مهناز افخمی نیز به مدت دو سال در سال‌های ۵۵ تا ۵۷ وزارتخانه امور زنان را رهبری کرده‌است.

مرضیه وحید دستجردی در سخنان امروز خود افزود:
«انتخاب یک زن در کابینه قطعاً برای زنان کشور ما مهم است و من امروز سربلندم و افتخار می‌کنم.»

مجلس شورای اسلامی که جناح محافظه‌کار در آن در اکثریت است امروز از میان سه زنی که از سوی محمود احمدی‌نژاد برای وزارت پیشنهاد شده‌بودند به دو تن رأی اعتماد نداد.


فرخ‌رو پارسا

مرضیه وحید دستجردی، سوسن کشاورز و فاطمه آجرلو سه زنی بودند که از سوی آقای احمدی‌نژاد برای وزارت‌خانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش و رفاه معرفی شدند.

خانم وحید دستجردی که پزشک زنان است نماینده دوره‌های ۴ و ۵ مجلس شورا و مدیر یکی از بخش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
او از مطرح‌کنندگان «طرح تفکیک جنسیتی در بیمارستان‌ها» است و با طرح پیوستن ایران به کنوانسیون امحای کلیه اشکال تبعیض علیه زنان مخالفت کرده‌است.

وی در سخنان امروز خود خواستار افزایش اعتبارات بخش درمان شد و «دسترسی بیشتر به موقعیت‌های بالاتر» را از جمله اهداف و برنامه‌های خود عنوان کرد.


مهناز افخمی در سازمان ملل متحد

نخستین وزیر زن ایران، خانم فرخ‌رو پارسا، پس از انقلاب ۱۳۵۷ با اتهاماتی چون «ایجاد فساد در وزارت آموزش و پرورش و کمک به نشو و نمای فحشا در آموزش و پرورش» به عنوان «مفسد فی‌الارض» توسط دادگاه انقلاب اسلامی شعبه تهران اعدام شد.

خانم پارسا اولین زن ایرانی بود که حکم مدیرکلی گرفت و پایه‌گذار یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های ایران شد و نیز نخستین زن ایرانی بود که به مقام معاونت وزارتخانه‌ای رسید.

مهناز افخمی وزیر پیشین امور زنان، پس از انقلاب از ایران خارج و در آمریکا اقامت کرد.
او در سال ۱۹۹۵ «سازمان بین‌المللی آموزش و همکاری زنان» را در آمریکا بنیان گذاشت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

هورا هورا ! بارک الله احمدی نژاد خوشمان آمد، بچه ها، ولی یکی شنیده که احمدی نژاد به یکی‌ گفته که تو انتخابات مجلس تقلب شده وگرنه احمدی نژاد می‌‌خواسته حتما سه تا یا چار تا زن بذاره. میگن با اون خانمه هم که می‌‌گفته زنا باید تو خونه بمونن شوهرداری بچه داری کنن دعوا کرده که شما‌ها هستین ابروی اسلام و نظام رو می‌‌برین دیگه ، والله!!

-- ستاره ، Sep 3, 2009

تفاوت این ...به اصطلاح وزیر با آن زنان ارجمند و خدمتگزار ایرانی توهین به همه ایرانیان پیشرفته و آزادیخواه میباشد.

-- گوهر پارس ، Sep 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)