تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

دستگیری «قاچاقچی موتور جت برای ایران»

مقامات آمریکایی یک قاچاقچی بین‌المللی بلژیکی را به اتهام «تلاش برای صدور موتور و قطعات هواپیمای جنگنده اف-۵ به ایران» دستگیر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مرد ۵۶ ساله که ژاک موسیو نام دارد و در فرانسه زندگی می‌کنند، روز جمعه گذشته در فرودگاه نیویورک بازداشت شد.
دستگیری او پس از ۶ ماه کار کارآگاهی صورت گرفته و در نتیجه این تحقیقات آقای موسیو متهم به ۶ فقره جرم در پیوند با «زیر پا گذاشتن پیمان کنترل تسلیحاتی، قاچاق، ‌پول‌شویی و توطئه‌گری» شده‌است.

حداکثر مجازات برای برخی از این جرایم ۲۰ سال زندان است.

وزارت دادگستری ایالات متحده هم‌چنین از متهم بودن یک ایرانی ساکن فرانسه به نام دارا فتوحی (۵۴ ساله) در ارتباط با فعالیت‌های آقای موسیو خبر داده‌است. به گفته این وزارت‌خانه، دارا فتوحی هم‌اینک در حال فرار به‌سر می‌برد.

یک ایرانی ساکن فرانسه نیز به اتهام هم‌دستی با ژاک موسیو تحت تعقیب قرار دارد

دیوید آگـدِن، معاون دادستان کل ایالات متحده در باره این دستگیری گفت:
«واقعیاتی که در این کیفرخواست آمده نشان‌دهنده گستردگی جهانی شبکه تدارکاتی ایران و هم‌چنین گستردگی شبکه قاچاقچیان بین‌المللی تسلیحاتی است که به آن‌ها کمک می‌کنند.»

بنا بر این گزارش، آقای موسیو قصد خرید موتور اف-۵ یا موتور هواپیمای ترابری نظامی سی-۱۳۰ برای ایران را داشت.

موتورهای جت مدل جی۸۵-۲۱ که می‌تواند برای جایگزینی موتور جنگنده اف-۵ به‌کار رود پیش از انقلاب ۵۷ توسط ایالات متحده به ایران فروخته می‌شد.
امروزه صدور آن‌ها به دیگر کشورها اجازه ویژه از مقامات آمریکایی نیاز دارد.

جمهوری اسلامی، ایالات متحده را دشمن بزرگ خود به‌شمار می‌آورد و ایالات متحده نیز ایران را با تحریم‌های گوناگون مواجه کرده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

«حداکثر مجازات برای برخی از این جرایم ۲۰ سال زندان است.» مجازات این جرم ها باید حداقل ٢٠سال باشد چون این میکربها با ریختن خون جوانان ایرانی بپول و ثروت میرسند.

-- آتشکده سرخ ، Sep 4, 2009

لطفا تیتر خبر را درست بنویسید موتور جنگنده یا اف-5 تا مردم بیشتر این رژیم فریبکار را بشناسند وبدانند رژیمی که با هر سقوط هواپیمای مسافری و مرگ گروه زیادی از مردم بی گناه دم از تخریم میزند . برای خرید نظامی وسلاح و تجهزات پلیس و سپاه دست بهرکاری میزند و یا برای خرید مجهز و مدرنترین هواپیمای غربی برای رئیس جمهور و سران رژیم تحریم نیستند ولی برای مردم فریبی تحریم وجود دارد

-- جهانگیر آرشید ، Sep 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)