تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

فرانسه: آژانس شواهد را مخفی می‌کند

فرانسه، امروز دیدبان هسته‌ای سازمان ملل را متهم به «مخفی نگاه داشتن» شواهد در مورد پرونده هسته‌ای ایران کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه معتقد است دیدبان هسته‌ای «شواهدی را که ممکن است در تشخیص اهداف هسته‌ای ایران به جامعه جهانی کمک کند نزد خود نگه می‌دارد.»

این گفته آقای کوشنر کمی پس از اتهامی مشابه از سوی اسرائیل نسبت به این نهاد بین‌المللی بیان می‌شود.
مقامات اسرائیلی اخیراً آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم کرده‌اند که از ارائه بخش‌های کلیدی در گزارشی که هفته گذشته در مورد طرح‌های هسته‌ای ایران منتشر کرده خودداری می‌کند.


برنارد کوشنر در این باره گفت که اطلاعات مذکور در پیوست‌های منتشرنشده گزارش موجود است.
بخش منتشرشده و عمومی این گزارش می‌گوید که ایران تولید اورانیوم غنی‌شده را کاهش داده و با نظارت دقیق‌تر از کارخانه غنی‌سازی خود موافقت کرده‌است.

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به محمد البرادعی، مدیرکل مصری آژانس اتمی که در روزهای پایانی ریاست خود بر آژانس به‌سر می‌برد افزود:
«چرا او پیوست‌های این گزارش را در اختیار ما نمی‌گذارد؟»

محمد البرادعی مدیر کل آژانس انرژی اتمی روز گذشته گفت که «درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی و این‌که این کشور بزرگترین تهدید هسته‌ای جهان است، به شیوه‌های مختلف اغراق شده‌است.» وی افزود که «ایران به زودی توانایی دست‌یابی به سلاح هسته‌ای را ندارد.»

آقای کوشنر که امروز در جریان یک دیدار از بایگانی وزارت خارجه فرانسه سخن می‌گفت ادامه داد:
«مخصوصاً در پیوست‌ها جزئیاتی هست که به ما کمک می‌کند درباره واقعی بودن یک بمب اتم سؤالاتی بپرسیم. موضوعاتی مثل کلاهک‌های هسته‌ای و نقل و انتقالات.»

وزیر خارجه فرانسه، اظهار کرد که «گزارش آژانس اتمی به موضوعات پیرامون برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به طور کامل رسیدگی نمی‌کند» و افزود:
«اغراق نمی‌کنم. از خواندن سندهای آژانس معلوم می‌شود که حتی یک پرسش پاسخ داده نشده‌است.» برنارد کوشنر خواستار در دسترس قرار گرفتن گزارش کوتاه‌نشده از سوی آژانس «در اسرع وقت» شد.

اسرائیل پیش از این بارها به محمد البرادعی در مورد شیوه رسیدگی او به پرونده هسته‌ای ایران انتقاد کرده‌بود. این نخستین بار است که فرانسه صریحاً از عملکرد آژانس بین‌المللی اتمی انتقاد می‌کند.

کوشنر: «چرا او پیوست‌های این گزارش را در اختیار ما نمی‌گذارد؟»

فرانسه و آلمان اخیراً از احتمال تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورت بازنگشتن تهران به میز مذاکره هسته‌ای خبر داده‌اند.
محمود احمدی‌نژاد امروز در این باره گفت که «کسی دیگر نمی‌تواند ایران را تحریم کند.»

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در باره نشست گروه ۱+۵ که دیروز برگزار شد افزود: «البته ما استقبال می‌کنیم که تحریم کنند و ما خودمان، خودمان را اداره می‌کنیم.»

مسئله تردید غرب نسبت به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و تأکید مقامات ایران بر «صلح‌آمیز بودن این برنامه» از موضوعات پردامنه و درازمدت در روابط خارجی ایران با قدرت‌های جهانی بوده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به آقای کوشنار بگویید قالیچه های ابریشمی و اسکناسهای سبز البرادعی را همچون براده‌های آهن به آهنربا جذب کرده اند. البته البرادعی به همکارانش هم می رسد. یک روزی جنتی در نماز جمعه گفته بود اینها همه شان فروشی هستند و ما هم الحمد الله پول داریم و همشان را می خریم. حالا آقای کوشنر به حرف جنتی رسیده. البراعی دیری ست که با غرب بازی می کند. اسلام ناب محمدی همنام محمد البراده آهنی ست. و پول هم جذابیت خودش را دارد.

-- بدون نام ، Sep 3, 2009

گلی به گوشه جمال فرانسه و آلمان. اینجاست که می فهمیم همه سیاستمداران دنیا کثیف و خود فروش نیستند. و باز می فهمیم که آمریکا مثل همیشه فقط به فکر منافع ملت خودش است.

-- N ، Sep 3, 2009

به نظر میرسد که این اظهارات در طی تقسیم کار بین سران غرب انجام میشود در حالی که اوباما با سران ایران نامه نگاری میکند، بقیه و اسرائیل اینگونه صحبت میکنند که توازن لازم برقرار شود، امیدوارم که نهایتا دنیا بتواند ایران را کنترل و از توسعه بمب اتمی جلوگیری کند

-- بدون نام ، Sep 3, 2009


N عزیز، چقدر ساده و خوش خیالی!

اگر این بابا و یکی دو نفر دیگه اعتراضاتی میکنند دلایلی دارد:

1. در برابر حزب سبز کشورهای خود و اسرائیل و بعضی مراجع دیگر جهانی باید موضعی مخالف و انتقادی بگیرند، اما از آن مهمتر:

2. حق و حساب ایشان نرسیده و باید برسد! اما از آنهم مهمتر:

3. چون به هر حال آلمان و فرانسه و کشورهایی مانند آنها از "مهم ها" هستند، جمهوری اسلامی ایران برای خریدن آنها اول امثال البرادعی را می خرد تا بقیه مقامات هم درس عبرت بگیرند و حتی اگر خود فروش نیستند (که هستند!) بالاخره تن به این "شغل شریف" بدهند!

اما از همه و همه مهم تر که تمامی مزخرفات گفته شده در بالا را به قول معروف undo میکند:

4. کل این حرفها بازی است برای سرگرم کردن مخالفین واقعی که در میان مردم خود ملت های اروپایی یا اسرائیل و ایران و بقیه جاها هستند: حق و حسابهای همه این "مسؤولان محترم" به موقع و با "رعایت کامل اصول برابری و برادری!" می رسد و نمایش "جنگ زرگری" برای سرگرم شدن من و شما و هر چه بیشتر بر جای ماندن و هر چه مستحکم تر شدن جمهوری اسلامی و باقی جماهیر و سلاطین معلوم الحال، به حول و قوه الهی همچنان ادامه دارد!

برادران و خواهران و آقایان و خانمها و رفقا و دوستان، لطفاً اجماعاً یک صلوات بلند بفرستید برای روح شهدای انقلاب اسلامی، جنگ ایران و عراق، جنگ عراق و آمریکا، جنگ سی ساله افغانستان، اعدامیان سالهای 60 تا 67، کشتگان و مجروحین و شکنجه شدگان تظاهرات خونین سال 78 و 88 در ایران؛ حتی برای روح "نمرده"ی معترفین در دادگاههای فرمایشی اخیر جمهوری اسلامی؛ برای کلیه کشته شدگان جنگ ویتنام و کره و جنگ های جهانی اول و دوم در قرن گذشته؛ برای تمامی کشته شدگان نزاعهای قومی اعراب و اسرائیل؛ برای همگی از دست رفتگان قحطی بزرگ ایران در زمان جنگ بین الملل اول در قرن بیستم که بعضی از صاحبنظران آن را از هولوکوست یهودیان در اروپا در جنگ جهانی دوم نیز فاجعه بار تر خوانده اند! و همچنین برای کل جوانان کشته شده مظلوم در تمامی جنگهای حق و ناحق تاریخ در سراسر جهان به ویژه پارسیان و ایلامیان و مادها که تنها اقوامی بودند که جوانانشان حق داشتند در "سپاه جاویدان" هخامنشی عضو شوند!

عجب لیست بلند و بالایی داره واقعاً!

-- D ، Sep 3, 2009

موضع آقای برنارد کوشنر آنقدر ناروشن و اپورتونیستی است که آدمی بزحمت میتواند بفهمد که در چه موردی اظهار نظر میکند. فرانسه تا زمانی که بمب اتمی نداشت مرتکب اینهمه جنایت در قاره افریقا شد که هنوز دودش بچشم میخورد. الان هر موقع لازم شد تهدید با بمبهای اتمی شرط ساکت کردن هر ندای است که برعلیه سیاست تجاوزگرانه رژیم نژاد پرست و مذهبی اسرائیل اشت. سازمانهای بین الملی هم در بست در اختیار کشورهای زورگو ، چپاولگر و دموکرات! است. بسلامت روح و روان آخوندهای حاکم برایران اطمینان نیست، ولی بهماندازه هم بایستی بسلامت دماغی رهبران کشورهای دارای بمبهای اتمی تردید داشت. هرجنگی اول با تهدید شروع میشود و بارها ایران توسط این کشورهای اتمی مورد تهدید قرار گرفته و امروزه در محاصره آنهاست.

-- بدون نام ، Sep 4, 2009

قابل توجه دایی جان ناپلئون ها، چپی های افراطی، و طرفداران نظام واپسگرای اسلامی:
بزرگترین تهدید و خطر برای ایران همواره از سوی رهبران رژیم فاسد و طالبان صفت اسلامی بوده است و بس.
فرافکنی اتلاف وقت و نیروست. هدف اصلی فراموش نشود.

-- یادآور ، Sep 4, 2009

به آقای کوشنار و سرکوزی بگویید اینقدر از ... اسراییلیها نخورند.

-- بدون نام ، Sep 4, 2009

در جواب دوستی که گفته بودند :
"و باز می فهمیم که آمریکا مثل همیشه فقط به فکر منافع ملت خودش است. "
اولین اصل در سیاست خارجی منافع ملی است
احمقانه است اگر انتظار داشته باشیم آمریکا آزادی و دموکراسی برای ایرانیان را به منافع ملی خودش ترجیح دهد.
همچنان که درباره ی اروپا هم همین مسئله صادق است.
این سخان و ادعاهای مقطعی هم تاثیری بر استراتژی آنها ندارد. این هاصرفا خوراک رسانه ای است

-- مطهره ، Sep 4, 2009

البرادعی که "شریک دزد" و "رفیق قافله" بود.

-- بدون نام ، Sep 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)