تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آمریکا: ایران یک گام به عقب برداشته‌است

ایالات متحده گفت که ایران با معرفی احمد وحیدی «مظنون به تروریسم» به عنوان وزیر دفاع، در زمینه تعامل با جامعه جهانی «گامی به عقب» برداشته‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مطلب را پی.جی. کراولی، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور روابط عمومی، روز پنج‌شنبه ابراز داشته‌است.

آقای کراولی در این پیوند گفت:
«به جای نهادن گامی به جلو برای تعامل با جهان، ایران با قرار دادن فردی که مظنون به بمب‌گذاری در بنیاد نیکوکاری یهودی در آرژانتین است در یک پست بالا، گامی به عقب برداشته‌است.»

احمد وحیدی در رابطه با حمله سال ۱۹۹۴ به بنیاد نیکوکاری یهودی در آرژانتین که ۸۵ کشته بر جای گذاشت تحت پیگرد قانونی از سوی پلیس بین‌الملل است. وی که کاندیدای محمود احمدی‌نژاد برای پست وزارت دفاع بود روز گذشته با ۲۲۷ رای موافق، بالاترین رأی اعتماد را از نمایندگان مجلس گرفت و هیچ کدام از نمایندگان مجلس در مخالفت با وی سخن نگفتند.

دادستان آرژانتینی لغو توافقنامه آرژانتین برای کمک به برنامه‌های هسته‌ای ایران را «انگیزه این بمب‌گذاری» توصیف کرده‌است

پی.جی کراولی به خبرنگاران گفت که «ایالات متحده در انتظار پیامی از سوی ایران در زمینه تغییر یا رویکردی تازه بوده‌است» و افزود: «ولی ما اقدام امروز ایران را ناراحت‌کننده می‌دانیم و می‌شود گفت که ایران دقیقاً پیامی اشتباه فرستاده‌است.»

از سوی دیگر، دادستان آرژانتینی مسئول رسیدگی به پرونده بمب‌گذاری در مرکز یهودیان آرژانتین نیز، امروز جمعه با صدور بیانیه‌ای انتصاب وزیر دفاع جدید ایران را به شدت محکوم کرد.

آلبرتو نیسمن، انتصاب سرتیپ پاسدار احمد وحیدی به این سمت را «نشانه ستیز ایران با موازین متعارف حقوق بین‌الملل» دانست.

ساختمان انجمن همکاری متقابل آرژانتین و اسرائیل در ژوئیه سال ۱۹۹۴ در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین منفجر شد.

آلبرتو نیسمن، لغو توافقنامه آرژانتین برای کمک به برنامه‌های هسته‌ای ایران را «انگیزه این بمب‌گذاری» توصیف کرده‌است.

این دادستان آرژانتینی می‌گوید که در خصوص «دست داشتن احمد وحیدی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران، در این بمب‌گذاری شواهدی را به نهادهای حقوقی بین‌الملل ارائه کرده‌است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات و نیروهای تروریستی حکومت اسلامی بطور قطع در کشتار روزهای گذشته عراق دست داشته است و در روزهای آینده ما شاهد شدت گرفتن کشتار بمب گذاریها و عملیات تروریستی ای خواهیم بود که ایران پشت آن است!
آمریکا اشتباه می کند! ایران هم اکنون سپاه پاسداران و بخشهای مهمی از وزارت اطلاعات و بیت رهبری را در عراق به شدت فعال کرده است. گزارشهای موثق نشان می دهد که حکومت ایران در روزهای آینده و برای تحت الشعاع قرار دادن تظاهرات ملیونی در سراسر ایران صدها نفر از زبده ترین نیروهای تروریستیش را که از قبل به عراق و افغانستان گسیل داشته بوده اینک وارد مرحله ای حیاتی کرده است. آنها قصد دارند اگر بشود صدها عراقی را بخاک و خون بکشند ، برای حکومت ایران امروز چنان هنگه تنگ شده است که برایش شیعه و سنی فرقی ندارد، او باید بکشد تا نظر مردم جهان را از تظاهرات روز قدس و تظاهرات شبانه ی شبهای قدر و مرگ بر خامننه بر گرداند. شما به نوشته ی زیر توجه کنید که حتا نوری المالکی نیز بدان اذعان کرده است:
در نامه ای خطاب به ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد که در حال حاضربه عهدۀ آمریکاست، نخست وزیر عراق خواستار انجام یک تحقیق بین المللی در بارۀ دو سوءقصدی شد که در ماه اوت، در بغداد، نود و پنج کشته و ششصد زخمی بر جای گذاشت.

وی در این نامه نوشته است که" وسعت و ماهیت این جنایات به حدی است که تحقیق در بارۀ آن ها و پیگرد عاملان آن در پیشگاه یک دادگاه جزایی بین المللی فراتر از صلاحیت قضایی عراق است".

نوری المالکی بار دیگر روز پنجشنبه، سوریه را به تجاوز به عراق متهم کرد و گفت که در اواخر ماه ژوئیه نشستی در نزدیکی دمشق با شرکت بعثی های عراقی وتکفیری ها، از تندرو های سنی، با مشارکت سرویس های مخفی سوری برگزار شده است. نخست وزیر عراق می گوید در سفر دو هفته پیش خود به دمشق اسنادی را که سرویس های اطلاعاتی عراق در بارۀ این نشست در اختیار داشتند به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ارائه کرده است.

وی در نامه اش به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد در بارۀ علت پافشاری دمشق در پناه دادن به کسانی که تحت پیگرد مقامات قضایی عراق هستند، سؤال می کند.

با ارجاع مسئلۀ سوءقصد های خونین اخیر بغداد که نهاد های دولتی بغداد را هدف قرار داده بود، به سازمان ملل متحد، تنش میان بغداد و دمشق وارد مرحلۀ تازه ای از وخامت می شود. تنشی که تا به حال به فراخواندن سفیر عراق در دمشق و متقابلاً سفیر سوریه در بغداد منجر شده است.

-- بدون نام ، Sep 4, 2009

و آقای اوباما هم در ..... جهت نزدیک شدن به بیت رهبری ایران چندین گام به جلو برداشته که میبایست به هر دو تبریک گفت
با این نشانه ها داریم کم کم باورم میشه که سیاست تهاجمی ایران حداقل در مقابل رفتار تدافعی امریکا کار میکنه وتا حالا که نتیجه هم داداه

-- بدون نام ، Sep 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)