تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

دفاع مرتضوی از عملکرد دادستانی در انتخابات

سعید مرتضوی دادستان سابق عمومی و انقلاب تهران می‌گوید که دادستانی در حوادث پس از انتخابات، کارنامه «درخشانی» داشته است.

آقای مرتضوی هشتم شهریور، جای خود را به عباس جعفری دولت‌آبادی داد و یک روز بعد، از سوی صادق لاریجانی به سمت «معاون مطلق» غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور منصوب شد.

سعید مرتضوی امروز چهارشنبه در مراسم تودیع خود گفت: «دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اغتشاشات اخیر کارنامه درخشانی داشته است.»

او افزود که فعالیتش در دادستانی با حوادث ۱۸ تیرماه سال ۱۳۷۸ آغاز و با حوادث دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران پایان یافته است.

آقای مرتضوی با قدردانی از «رشادت و تلاش» بازپرسان و دادیاران امنیت اجتماعی در رسیدگی سریع به حوادث ۱۸ تیرماه سال ۷۸، از آنها برای «خاموش کردن بحران و فتنه» پس از انتخابات نیز تشکر کرد.

مرتضوی، ضابط قضایی دادگستری یزد، قاضی دادگاه‌های کرمان، یزد، دادگاه امنیت تهران، دادگاه مطبوعات و ‏دادستان تهران بود.


او یکی از جوان‌ترین مقام‌های قضایی ایران بود که در زمان ریاست بر شعبه ۱۴۱۰ (دادگاه مطبوعات) نقش گسترده‌ای در توقیف مطبوعات ایفا کرد.

مرتضوی در دوران ریاست ۱۰ ساله محمود هاشمی شاهرودی بر قوه قضائیه، پس از احیای دادسراها، به عنوان دادستان عمومی و انقلاب تهران منصوب شد.

گروهی از وکلای مستقل و حقوقدانان ایرانی، شیوه قضاوت آقای مرتضوی در زمانی که رئیس شعبه ۱۴۱۰ بود را مصداق نقض بی‌طرفی قوه قضائیه و نادیده گرفتن نقش هیات منصفه می‌دانند.

مرتضوی در زمانی که دادستان تهران بود نیز همان نقش قاضی مطبوعات را بازی کرد و نام وی در اکثر توقیف‌ها و احکام زندان روزنامه‌نگاران به چشم می‌خورد.

نام او در پرونده زهرا کاظمی خبرنگار ایرانی- کانادایی که در بازداشت دادستانی تهران کشته شد نیز به عنوان یکی از مقصران مطرح است.

پس از این حادثه بود که رابطه تهران با برخی کشور‌های غربی به خصوص کانادا تیره شد و پرونده حقوق بشر ایران که در آن زمان از کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل خارج شده بود، باردیگر به این کمیسیون بازگشت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اين كارنامه درخشان شامل چندين فقره تجاوز، قتل توسط ضربه به سر با كفش خود مقام دادستانى، در آهک گرفتن جسد براى از بين بردن آثار جرم. خودكشى و خود سوزى متهم در عدم تحمل شكنجه و...
اميدوارم ايشان منتظر مدالى چيزى نباشند، چون مدالى كه قابل اينهمه خدمتگزارى ايشان باشد هنوز طراحى نشده است.

-- نادر ، Sep 2, 2009

اگر چیزی غیر از این می گفت جای تعجب داشت!


مثلاً توقع داشتید که ایشان بیاییند به جنایات خود و رژیم اعتراف کرده و اظهار ندامت هم بفرمایند؟

-- شکنجه گر ، Sep 2, 2009

He mr. Mortazawi, we would be pleased to see you in New york with Ahma..i. Would you prefer eggs or rotten tomatos??

-- princeofpersia30@live.nl ، Sep 2, 2009

تاریخ دوباره تکرار میشود...وسعیدی دگر از راه رسیده است من اگر جای این ... بودم از رافت اسلامیی که شامل بانوی مومنه فهیمه گورانی (همسر سعید امامی معدوم ) گردید درس گرفته و در اولین فرصت خانواده ام را از کشور خارج میکردم تا در صورت اظطرار به نوشیدن جام داروی نظافت لااقل عهد و عیالم متضرر نگردند...
سعید عزیز ...ای جانی بالفطره ...آماده باش که حاکمیت در پی افتضاحات 80 روز اخیر و نیز غوغای کهریزک و تجاوزات انجام شده بدنبال باعث و بانی میگردد تا دامن خویش تطهیر نماید...و چه کسی بدنام تر از تو ...قربانی خوبی خواهی بود که خودسرانه عمل مینمودی ...حال بیا و اثبات کن که تنها دم تکان خوبی برای صاحبت بودی...هیهات...هیهات

-- مبینا ، Sep 2, 2009

bi rahmi az cheshmash maloomeh. in nezam va saranesh hameh dar haparootand va faghat az khoseshoon tarif mikonan, they are sick people 

-- بدون نام ، Sep 2, 2009

khobastke esme ora SAM gozashtan.

-- mojtaba ، Sep 3, 2009

حاج سعید بی آبرو، دروغ و ریا و حقه بازی که در نظام اسلامی مالیات ندارد، و جزء واجبات دین است، می گفتی؛کارنامه حکومت اسلامی در این مدت ٣٠ سال عملکرد «درخشانی» داشته است. کی به کیه هر دری وری است بگو!
هذیان گویان نظام اسلامی،

-- Hazyan Googan Nezam Eslami ، Sep 3, 2009

از نگاه این آدم چیزی جز کینه , عقده وحقارت نمیشه دید نمیدونم باید برای کی متاسف باشم برای مردمم یا برای این آدم که عقده ها وحقارتهاش رو پشت کشتار وتجاوز پنهان میکنه در هر صورت اینم از جنس همون سعید امامیه که معلوم نیست کی سر به نیستش کنن فقط امیدوارم به همین زودیها باشه.

-- ... ، Sep 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)