تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«کارگاه حذف و دفع را تعطیل کنید»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «کارگاه حذف و دفع!» به انتقاد از حذف «برنامه‌ریزی‌ شده» مخالفان احمدی‌نژاد پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «در کارگاه حذف و دفع، حذف افراد طراحی می‌شوند و سپس به عرصه رسانه‌ها راه می‌یابند. تحلیل اینست که همه کسانی که در برابر یک کاندیدای خاص قرار داشتند و به او رای نداده‌اند باید طرد شوند و سران آنها باید حذف شوند.»

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، «آیا به سابقون در انقلاب و بازوان امام خمینی به جرم اعتراض به بعضی وقایع باید برچسب مفسد فی الارض زده شود؟ کسانی را که نه سابقه‌ای در انقلاب دارند و نه نقشی در شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی و نه امام را می‌شناسند و نه امام آنها را می‌شناخت، همه کاره کشور کنند تا معلوم شود در آن‌صورت کشور به کجا می‌رود!» ‌ ‌

سرمقاله نویس این روزنامه افزوده است: «راستی ما با محصولاتی که هر روز از کارگاه حذف و دفع » بیرون می‌آید، رهسپار کجا هستیم؟ تا چه وقت قرار است نیروهای سابقه‌دار و شناخته شده و خدوم را یکی پس از دیگری کنار بگذاریم؟ آیا وقت آن نرسیده است که کارگاه حذف و دفع را نیز مثل بازداشتگاه شرم آور کهریزک تعطیل کنیم!»

متن کامل سرمقاله

«انتخابات، پروژه بی‌ثباتی بود»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «قصه چه بود؟» به ارائه گمانه‌هایی درباره حوادث پس از انتخابات در ایران پرداخته است.

سرمقاله نویس اعتماد ملی نوشته است: «انتخابات ریاست جمهوری دهم، در قلب پروژه بی‌ثبات سازی ایران قرار داشته، اما این پروژه محدود به آن نبوده و طیف وسیع‌تری از زیرپروژه‌ها را در بر می‌گرفته است.»

به نوشته این روزنامه، «غربی‌ها که اولا توان دوستانشان در ایران را بسیار بالا و ثانیا عمق بحران را بی‌اندازه وسیع تصور کرده بودند، رودربایستی‌های دیپلماتیک را کنار گذاشتند و شبکه‌های تروریستی و جاسوسی بسیار مخفی خود در تهران را هم پای کار آوردند.»

کیهان در ادامه افزوده است: «توهمات موسوی در این باره که یقین کرده بود یا انتخابات را می‌برد، یا اگر نبرد حتما تقلب شده و نیز ویژگی‌های روانشناختی موسوی مانند لجاجت و تاثیرپذیری، نقشی مهم در این میان ایفا کرد، نقشی که خاتمی با اخلاق و روحیات مخصوص خود نمی توانست ایفا کند و شاید هم به همین دلیل در میانه راه کنار گذاشته شد.»

متن کامل سرمقاله

«ادبیات به سبک دربار قاجار»
سرمقاله امروز روزنامه اعتماد ملی با عنوان «ادبیات در گفتار و شأن مقام» نیز درباره اظهارات اخیر احمدی‌نژاد مبنی بر این‌که «بگذارید مراسم تحلیف برگزار شود، دولت کارش را شروع کند، یقه‌شان را می‌گیریم و سرشان را می‌چسبانیم به سقف» نوشته شده است.

سرمقاله‌نویس اعتماد ملی نوشته است: «این بخشی از سخنان آقای محمود احمدی‌نژاد است. در ادبیات دربار قاجار، به‌ویژه در دوران سلطان صاحبقران ناصرالدین‌شاه، از تعبیرهایی همچون: «راحت شود» ـ یعنی با شیوه‌های خاص همچون نوشاندن «قهوه قجری» و «رگ زدن» سر به نیست یا «پدرسوخته» برای توهین و تحقیر و یا «خیالات می‌فرمایید» برای بی‌ربط و غیرمنطقی خواندن اظهارنظر دیگران فراوان استفاده می‌شد.»

به نوشته این روزنامه، «اما در قرن بیست و یکم در فضای جامعه ایران پس از انقلاب، با داعیه فرهنگی و دینی بودن و با آن همه آموزه‌های اخلاقی، چگونه می‌توان افول تدریجی و تکرارشونده «شأن گفتاری» یک مقام مهم سیاسی را نادیده گرفت؟! هنوز ماجرای «خس و خاشاک» خواندن بخشی از مردم ایران که به هر دلیل نسبت به سرنوشت انتخابات اعتراض داشته‌اند، فراموش نشده است.»

اعتماد ملی در ادامه افزوده است: «چه ضرورتی داشت که برای نمایش قاطعیت در برخورد با مسوولان ضعیف یا متخلف در دستگاه دولت، ‌از تعبیرهای کوچه بازاری «پیچاندن گوش» استفاده شود؟! یا در قضیه پردامنه «پروژه نصب و عزل» رحیم مشایی، منتقدان را با صفت‌‌هایی از قبیل «حسود» بنوازند؟!»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «ضرورت برخورد با عوامل اصلی آشوب»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «اتهام شورای نگهبان براساس کیفرخواست»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «وکیل آشتی‌ناپذیر سپرده‌گذاران باشید»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «آزمون تعیین مصداق»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «بازگشت متهمان به واقعیات»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «درباره دادگاه متهمان آشوب‌های اخیر»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «این‌ها قبلاً هم قبول داشتند»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)