تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
هشدار مهدی کروبی به مسئولان جمهوری اسلامی:

«نمایش‌ خودساخته مردم را تحریک می‌کند»

مهدی کروبی نامزد معترض به نتیجه انتخابات، با «نمایشی» خواندن جلسه محاکمه فعالان اصلاح‌طلب گفت که چنین «نمایش‌های خودساخته‌ای» موجب زیر سئوال رفتن اعتبار نظام، افزایش اختلاف‌ها و تحریک مردم می‌شود.

آقای کروبی که با خبرنگار روزنامه اعتماد ملی گفتگو می‌کرد، افزود که «اعتراف» برخی فعالان اصلاح‌طلب در جلسه روز شنبه، «فاقد» ارزش است و بهتر است مسئولان به جای تکیه بر تدارک چنین «نمایش‌هایی»، در اندیشه حل «بحران» باشند.

روز شنبه اولین جلسه محاکمه برخی فعالان اصلاح‌طلب که در جریان حوادث پس از انتخابات بازداشت شده‌اند، برگزار شد.


برگزاری این جلسه و اظهارات مطرح شده در آن با واکنش منفی محمد خاتمی، میرحسین موسوی، اکبر هاشمی رفسنجانی، جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان گزارشگران بدون مرز مواجه شده است.

دبیرکل حزب اعتماد ملی به مسئولان جمهوری اسلامی پیشنهاد کرد که با برگزاری مناظره‌ای میان مجریان و ناظران و نمایندگانی از نامزد‌ها یا انجام یک نظرسنجی، «حقیقت» را روشن کنند تا معلوم شود که در انتخابات تقلب صورت گرفته یا خیر.

«وقتی در جامعه‌ای جنازه عزیزی را تحویل خانواده‌اش می‌دهند و آن‌گاه می‌گویند که ما نمی‌دانیم مسئول جان باختن وی چه کسی بوده است، آیا مردم این را باور می‌کنند که افرادی را با لباس‌های زندان و تحت‌الحفظ بیاورند و آنها اعتراف کنند که تقلبی در انتخابات صورت نگرفته است»

با این حال آقای کروبی تکرار کرد که به اعتقاد وی، در نهمین و دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران «تقلب» صورت گرفته و «حق‌کشی» شده است.

وی در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ در دور اول با اختلاف اندکی از محمود احمدی‌نژاد نتوانست به دور دوم انتخابات راه یابد و با انتشار نامه‌ای، برخی از نزدیکان به آیت‌الله علی خامنه‌ای و نیرو‌های بسیج را به دخالت در انتخابات به نفع آقای احمدی‌نژاد متهم کرد.

کروبی به همراه میرحسین موسوی و محسن رضایی نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را نپدیرفته و اعلام کرده که در این دوره «تقلبی گسترده» صورت گرفته است.

او اظهار داشت: «این بار حاکمیت فکر نمی‌کرد که مردم مچ‌گیری کنند و فکر می‌کرد که به مانند دفعات گذشته مردم سکوت خواهند کرد و از کنار ماجرا می‌گذرند.»

«این بار حاکمیت فکر نمی‌کرد که مردم مچ‌گیری کنند و فکر می‌کرد که به مانند دفعات گذشته مردم سکوت خواهند کرد و از کنار ماجرا می‌گذرند»

این نامزد معترض به نتیجه انتخابات در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «وقتی در یک جامعه‌ای مردم شاهد آن هستند که با آنها برخودهای خشن می‌شود و آن‌گاه گفته می‌شود که این کار از سوی لباس شخصی‌ها و نیروی بسیج صورت نگرفته است، در جامعه‌ای که جنازه عزیزی را تحویل خانواده‌اش می‌دهند و آن‌گاه می‌گویند که ما نمی‌دانیم مسئول جان باختن وی چه کسی بوده است، آیا مردم این را باور می‌کنند که افرادی را با لباس‌های زندان و تحت‌الحفظ بیاورند و آنها اعتراف کنند که تقلبی در انتخابات صورت نگرفته است؟»

اظهارات آقای کروبی در حالی ایراد می‌شود که شعبه ‪ ۱۵‬دادگاه انقلاب اسلامی تهران روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای به کسانی که با اظهارنظر «غیرحقوقی» درباره دادگاه بازداشت‌شدگان، قصد «شبهه‌افکنی و تشویش اذهان عمومی» دارند، هشدار داد که تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

در اطلاعیه این دادگاه آمده است: «اقرار در مقررات قانونی و موازین شرعی، یکی از ادله اثبات جرم بوده و هیچ حقوقدانی تاکنون در این امر شبهه وارد نکرده است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

روشهای اخوندها روی استالین را سفید کرد. از زمان استالین تاکنون چنین دادگاههای مسخره ای که انسانها بر علیه خودشان اعتراف کنند سابقه نداشته است.

-- علی ، Aug 3, 2009

سقوط اخلاقي مذهبي‌ترين حكومت جهان در قرن بيست و يكم حيرت جهانيان را برانگيخت. دست شان به خون بي‌گناهان آلوده گشت و ملتي را داغدار كردند. از اين خون آشامان دوري مي‌جوييم و از آنها بيزاريم. آنها پيش از سقوط فرو پاشيدند. و خلقي از آنها رويگردان شدند. با خانواده‌هاي داغدار جوان از دست داده ابراز همدردي مي‌كنيم.

-- مسلم ، Aug 3, 2009

دروغ دروغ دروغ جوانان باور نمی کنند.آنها فقط صداقت می خواهند نه دروغ

-- اکبر ، Aug 3, 2009

ممللکتی که به مردم در تمامی مشکلات و فشارها تکیه داشت......
هم اکنون همان ملت که دنیا از آنها حساب می برد و این مستبدین مسکین را لباسی نو پوشاند....
طناب دار همین ظالمین خواهند شد.

-- نوه استالین ، Aug 3, 2009

هیچ شخص گروه یا جریانی نمیتوانست جنایات تکراری این رژیم را برای مردم ایران به اثبات برساند اما عملکرد این آقایان در این دوره از انتصابات پرده از روی واقعیاتی دیرین برداشت و جالب این که این ها اصلا اتفاقات نادر و جدیدی نیستند و به اندازه تاریخ جمهوری اسلامی قدمت دارند امید که مردم این بار خام نشوند.

-- سارا ، Aug 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)