تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
شعبه ‪ ۱۵‬دادگاه انقلاب اسلامی تهران:

«شبهه‌افکنی درباره دادگاه جرم است»

شعبه ‪ ۱۵‬دادگاه انقلاب اسلامی تهران به کسانی که با اظهارنظر «غیرحقوقی» درباره دادگاه بازداشت‌شدگان، قصد «شبهه‌افکنی و تشویش اذهان عمومی» دارند، هشدار داد که تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

اطلاعیه‌ این دادگاه در واکنش به مطالب برخی روزنامه‌ها و موضع‌گیری‌ها درباره «غیرقانونی» بودن اظهارات متهمان در جلسه روز گذشته (شنبه) منتشر شده است.

روز گذشته، محاکمه تعدادی از فعالان سیاسی بازداشت‌شده در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در این شعبه آغاز شد که در آن دادستانی تهران کیفرخواستی ۵۷ صفحه‌ای علیه متهمان حاضر در جلسه خواند.


محتوای این کیفرخواست و اظهارات محمدعلی ابطحی و محمد عطریانفر دو فعال سیاسی در این جلسه با واکنش‌های زیادی روبرو شده است.

محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران برگزاری این جلسه را «مغایر» با اصول قانون اساسی دانسته و میرحسین موسوی نامزد معترض به نتیجه انتخابات نیز این دادگاه را «تقلبی» و «تدارکی ناشیانه» برای آغاز به کار دولت نهم خوانده است.

شعبه ‪ ۱۵‬دادگاه انقلاب اسلامی تهران، با هشدار تلویحی به این شخصیت‌های سیاسی و احزاب، در اطلاعیه خود افزوده است: «اقرار در مقررات قانونی و موازین شرعی، یکی از ادله اثبات جرم بوده و هیچ حقوقدانی تاکنون در این امر شبهه وارد نکرده است.»

شعبه ‪ ۱۵‬دادگاه انقلاب اسلامی تهران همچنین در اطلاعیه خود از برگزاری دومین جلسه رسیدگی به اتهامات بازداشت‌شدگان در پنجشنبه هفته جاری خبر داده است

در این اطلاعیه آمده است: «اقرار نه تنها در قوانین کشور ما بلکه در قوانین همه کشورهای دنیا یکی از دلایل اثبات جرم تلقی» می‌شود.

دفاع این دادگاه از جلسه محاکمه فعالان سیاسی، یک روز پس از آنکه دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تکذیب برخی اظهارات آقای ابطحی، خواستار مشخص شدن چگونگی اعتراف‌ها شد، منتشر می‌شود.

جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان گزارشگران بدون مرز نیز برگزاری این جلسه محاکمه را محکوم کرده‌اند.

شعبه ‪ ۱۵‬دادگاه انقلاب اسلامی تهران: «اقرار در مقررات قانونی و موازین شرعی، یکی از ادله اثبات جرم بوده و هیچ حقوقدانی تاکنون در این امر شبهه وارد نکرده است»

جبهه مشارکت اعلام کرده که برگزاری چنین دادگاهی «شویی مضحک» است و مطالب مطرح شده در کیفرخواست دادستانی، «مرغ پخته را هم به خنده می‌اندازد.»

شعبه ‪ ۱۵‬دادگاه انقلاب اسلامی تهران همچنین در اطلاعیه خود از برگزاری دومین جلسه رسیدگی به اتهامات بازداشت‌شدگان در پنجشنبه هفته جاری خبر داده است.

در این اطلاعیه آمده که در جلسه محاکمه، «هر یک از این متهمین می‌توانند در زمان مذکور و نوبت تعیین شده شخصا از خود دفاع و تکمیل دفاعیات را به وکیل خود نیز ارجاع دهند.»

اطلاعیه این دادگاه در عین حال از امکان دسترسی وکلای متهمان به پرونده موکلانشان خبر داد و افزود که وکلا می‌توانند پس از مطالعه پرونده‌، متن دفاعیاتشان را ارائه کنند.

این اطلاعیه افزوده است که دادگاه تلاش می‌‌کند شرایطی را برای متهمین فراهم کند تا در جلسه محاکمه، بدون هیچ «اکراه و معذوریتی، حقایق» را بیان کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خوب است مقامات قضایی وحکومتی جمهوری اسلامی فهرستی بدهند که چه نوع سخنان واظهار نظر هایی درآن حکومت عدل الهی و رأفت اسلامی «جرم» نیست.

-- بدون نام ، Aug 2, 2009

in hae adame koshtan, hala mardaum ra amaghe fekr mikonne
mark bar diekatour

-- MARYAM ، Aug 2, 2009

«شبهه افکنی و تشویش اذهان عمومی درباره دادگاه جرم است». کدام شبهه و تشویش!؟ ما کلی خندیدیم، واقعاٌ نمایش کمدی و بسیار خنده داری بود. باید از برگزار کننده گان احمق این دادگاه های مضحک که باعث خنده و تفریح مردم می شوند تشکر کرد! اگر دوستان برگزارکننده نادان و حقیر، یک فیلم کمدی با شرکت ولی فقیه و احمدی نژاد و شریعتمداری بازجو و مصباح و جنتی و یزدی و دیگر سیاهی لشکران، سپاه و بسیج تهیه کنند، صد در صد فروش خوبی در سطح جهان خواه داشت. و دیگر احتیاج به دزدی و شکنجه و کشتن مردم نخواهید داشت. هم پول خوب در می آورید وهم مردم را می خندانید. همه چیز را به مسخره بکشانید مانند این دادگاه ها؛ خدا، مذهب، وجدان، دوستی، عشق، زندگی، مرگ و.... شما ها واقعاً در به افتضاح کشیدن زندگی استاد هستید و به شیطان گفتید زرشگ.
واردکننده گان زرشگ،

-- Zereshk ، Aug 2, 2009

بعله بدون اکراه بیان کنند.

-- بدون نام ، Aug 2, 2009

چشم حضرات دیوان کمر به خدمت بسته ضحاک ...امروز براستی گفته لنین به واقعیت رسیده است ...دین تریاک توده ها...!!!
این حضرات با این وضع تا مدتی دگر و ادامه این اوضاع حتی نفس کشیدن را هم برنمیتابند و خواهند گفت زیر پای پیشوا بمیرید و تن خاهند دادکه اسلام ناب محمدی آقایان اگر شده هفتاد میلیون را هم نابود کند تا خود وتخم و ترکه هایش بمانند آری این چنین است برادر

-- مبینا ، Aug 2, 2009

این مزدور ولی فقیه نمیفهمد که دعوا نه بر سر اقرار و بلکه بر سر شرایط و اوضاع و احوالی است که تحت ان اقرار گیری میشود.

-- یزید ابن معاویه ، Aug 2, 2009

خدا بزرگتر است (قابل توجه سازماندهندگان این بیدادگاه)بیدادگاهتان هم مثل انتخابات تقلبی است . این جنبش را سر باز ایستادن نیست ما پیروزیم الله اکبر

-- سیاوش ، Aug 2, 2009

عجب انسانهای نادانی متولی امور قضایی ما شده اند ! خوب بله اقرار در شرع اسلام و قوانین حقوقی و عقلایی از ادله اثبات جرم است کی این را منکر است ؟
بحث بر سر نوع و شیوه اقرار گرفتن است و کسانی که از چهل پنجاه روز قبل وکیلی در بازجوییهای آنها شرکت نداشته و معلوم نیست در شرایط روحی روانی در سلول و بازجوییها بوده اند اقاریر آنها معتبر است !؟

-- علی از تهران ، Aug 2, 2009

بد بختها حتی دادگاه هایشان هم تقلبی است

-- ناصر ، Aug 3, 2009

اقرارنمودن بخواست آزادیخواهی و ضد استبدادی و ضد رژیم غیراسانی حاکم در همه نقطه زمین همان مفهوم را داراست. و احتیاج بتصویب قوانین نیست. ولی اقرار کردن بر خلاف میل و در زیر شکنجه های روحی و جسمی و استناد بآن دارای ارزش حقوقی نیست که مجریان دادگاه با آن استناد میکنند. رژیم حاکم بر ایران با بدادگاه کشیدن این عده صد نفره را بنمایندگی ملیون ها معترض و حق خواه فقط وحشی گری و اتکاء به زور شمشیر و گلوله خود را عریان میسازد. در قدیم مردم ما شاه ظل الله داشتند امروز آیت الله ولایت فقهی داریم. نه آن خوبه و نه این، لعنت به هردو یشان. هر دو از تبار استبدادند.

-- محمد بن علی ، Aug 3, 2009

اقرارنمودن بخواست آزادیخواهی و ضد استبدادی و ضد رژیم غیراسانی حاکم در همه نقطه زمین همان مفهوم را داراست. و احتیاج بتصویب قوانین نیست. ولی اقرار کردن بر خلاف میل و در زیر شکنجه های روحی و جسمی و استناد بآن دارای ارزش حقوقی نیست که مجریان دادگاه با آن استناد میکنند. رژیم حاکم بر ایران با بدادگاه کشیدن این عده صد نفره را بنمایندگی ملیون ها معترض و حق خواه فقط وحشی گری و اتکاء به زور شمشیر و گلوله خود را عریان میسازد. در قدیم مردم ما شاه ظل الله داشتند امروز آیت الله ولایت فقهی داریم. نه آن خوبه و نه این، لعنت به هردو یشان. هر دو از تبار استبدادند.

-- محمد بن علی ، Aug 3, 2009

مرگ بردیکتاتور

-- مرادعلی ، Aug 3, 2009

مرگ بردیکتاتور

-- مرادعلی ، Aug 3, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)