تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

موسوی: همه چیز دادگاه تقلبی بود

میرحسین موسوی نامزد معترض به نتیجه انتخابات، با «تقلبی» خواندن جلسه محاکمه برخی فعالان سیاسی، برگزاری چنین جلسه‌ای را «تدارکی ناشیانه» برای شروع به کار دولت دهم توصیف کرد.

آقای موسوی با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که «تنها داوری قطعی وجدان بشری از مشاهده دادگاه‌هایی این‌چنین فرمایشی، سقوط اخلاقی و بی‌اعتباری صحنه‌گردانان آن است.»

روز گذشته جلسه محاکمه برخی فعالان سیاسی که پس از انتخابات دستگیر شده‌اند، برگزار شد.


در این جلسه، محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز و محمد عطریانفر عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی در اظهاراتی با انتقاد از اصلاح‌طلبان، اعلام کردند که در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری «تقلبی صورت نگرفته است.»

تشکیل این جلسه محاکمه با واکنش اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، جبهه مشارکت، سازمان گزارشگران بدون مرز و نهاد‌های مدافع حقوق بشر مواجه شده است.

به گزارش وب‌سایت قلم‌نیوز، میرحسین موسوی در واکنش به روند برگزاری این جلسه، اعلام کرده است: «از دادگاهی که همه چیزش تقلبی است، انتظار دارند عدم وقوع تقلب در انتخابات را اثبات کند.»

او خطاب به ترتیب‌دهندگان این جلسه گفت که اگر «شما اهل تقلب نیستید، آن را در رعایت ظواهر اولیه یک دادرسی قضایی به نمایش بگذارید.»

میرحسین موسوی در واکنش به روند برگزاری این جلسه، اعلام کرد: «از دادگاهی که همه چیزش تقلبی است، انتظار دارند عدم وقوع تقلب در انتخابات را اثبات کند»

نخست‌وزیر پیشین ایران در بیانیه خود نوشته است که متن کیفرخواست خوانده شده در این جلسه «دادخواستی سبک» با طرح مطالبی «بی‌ربط» است که با استناد «به اعتراف‌هایی که رنگ شکنجه‌های قرون وسطایی از آن هویداست»، نوشته شده است.

به نوشته آقای موسوی، «دندان شکنجه‌گران و اعتراف‌گیران، دیگر به استخوان مردم رسیده است تا جایی که اینک از میان کسانی قربانی می‌گیرند که خدمات بزرگ به کشور و نظام در کارنامه دارند.»

در جلسه محاکمه روز گذشته، بهزاد نبوی، محسن میردامادی، عبدالله رمضان‌زاده و محسن صفایی فراهانی نیز به عنوان متهم حضور داشتند.

محاکمه این افراد بدون اطلاع قبلی صورت گرفت و مشخص نیست که جلسه بعدی محاکمه آنها چه زمانی برگزار شود.

آقای موسوی خطاب به این فعالان سیاسی گفته است که «برادران ما! غمگین نباشید. بدانید که مردم وضعیت شما را درک می‌کنند و می‌دانند که حفظ جان شما واجب‌تر از هر چیز دیگر است.»

«زود خواهد بود که ملت، محاکمه مرتکبین این فجایع را شاهد باشد و بازجویان و شکنجه‌گرانی که این‌گونه با جان و آبروی او بازی می‌کنند، بشناسد»

رئیس فرهنگستان هنر افزوده است: «زود خواهد بود که ملت، محاکمه مرتکبین این فجایع را شاهد باشد و بازجویان و شکنجه‌گرانی که این‌گونه با جان و آبروی او بازی می‌کنند، بشناسد.»

او از ترتیب‌دهندگان این جلسه سئوال کرده است: «آیا کسانی را که آرزوی شهادت در راه نورانی انقلاب اسلامی داشته‌اند، به چیزی کمتر از آن تهدید می‌کنید؟ یا پس از به مسلخ بردن جمهوریت نظام، اسلامیت و آبروی آن را هم با این بی‌آبرویی‌ها هدف گرفته‌اید؟»

محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران نیز عصر روز گذشته با «نمایشی» خواندن این جلسه محاکمه گفت که برگزاری آن «مغایر» با اصول قانون اساسی بود.

آقای خاتمی افزود که در این جلسه، محاکمه به جای «ایراد اتهام جدی به متهمان»، به اصل «نظام و مردم» اهانت شد.

دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با انتشار اطلاعیه‌ای برخی اظهارات آقای ابطحی مبنی بر «هم‌قسم» شدن آقایان هاشمی، موسوی و خاتمی را تکذیب کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

واقعا این دادگاه لکه ننگی بود بر پیشانی جمهوری اسلامی و بیش از آن بر چهره کریه و زشت کودتاچیان از ولی فقیه نا لایق تا مزدورانش. مرگ بر دیکتاتور مرگ بر دیکتاتور مرگ بر دیکتاتور

-- بدون نام ، Aug 2, 2009

ما هم قسم میخوریم پشت خاتمی ، موسوی و کروبی را خالی نکنیم
روزهای 12 و 14 مرداد روزهای تنفیذ و تحلیف دولت برآمده از کودتاست . مردم آگاه ایران این روزها را روزهای عزای ملی می دانند و در تدارک اجتماعات میلیونی هستند . این در حالیست که دادگاه های نمایشی و اعترافگیریهای ساختگی که برای تحت الشعاع قرار دادن این روزها در حال انجام است خشم مردم را دو چندان کرده است .
......

-- بدون نام ، Aug 2, 2009

بازتاب تحریم بنزین ایران در رسانه‌های جهان

بحث وضع تحریم های جدید از سوی نمایندگان کنگره امریکا مورد توجه بسیاری از رسانه های جهان قرار گرفته است. موضوع تازه ای که با تحریم بنزین ایران کلید خورده و طراحان امریکایی آن قصد دارند دامنه آن را به مرور گسترش دهند و حتی گفته می‌شود تحریم شرکت‌های غیر امریکایی که به ایران بنزین صادر می‌کنند نیز جزئی از این طرح است.

شبکه خبری فرانسه 24، این طرح را حرکتی برای تضعیف جایگاه ایران در منطقه ارزیابی کرد و گزارش داد، نمایندگان ایالات متحده با این کار تلاش دارند میان طرح گفت و گو با ایران باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا با دستگاه دیپلماسی واشنگتن فاصله بیندازند. اوباما مایل هست که چنین تحریم‌هایی وضع شود اما زمان کنونی را برای این کار مناسب نمی‌داند و ترجیح می‌دهد این گام پس از زمان تعیین شده برای آغاز گفت و گوها با ایران برداشته شود.

شبکه خبری روسیه الیوم نیز ضمن ارائه گزارشی در این زمینه تحلیل کرد، به نظر می‌رسد این طرح برای هماهنگ شدن با اسرائیل مطرح شده است. چرا که دقیقا زمانی که رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده و دنیس راس مسئول ایران در کاخ سفید از اسرائیل باز می‌گردند این موضوع در کنگره مطرح و تصویب می‌شود. بدین ترتیب به نظر می‌رسد ایالات متحده تلاش دارد سیاست خود را در برابر ایران با اسرائیل هماهنگ کند. با این هدف که دولت تلاویو را که به دنبال حمله نظامی به ایران است با تحریم بیشتر تهران از این خواسته‌اش دور کند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز در تحلیل این موضوع با کارشناسان اقتصادی گزارش داد، 40 در صد واردات بنزین ایران از خارج است و نزدیک به 60 درصد آن در داخل خود ایران تولید می‌شود. دولت ایران تلاش دارد با تنظیم بازار داخلی از شدت تحریم‌های احتمالی امریکا بکاهد. مضافا بر این که کشورهایی چون روسیه و چین هستند که ایران بخواهد بنزین مورد نیاز خود را با وجود تحریم امریکا توسط آنها تامین کند. شبکه بی‌بی‌سی در ادامه به لزوم تصویب این لایحه توسط مجلس سنا و رئیس جمهوری امریکا اشاره می‌کند و خاطرنشان می‌سازد در صورتی که مجلس سنا یا رئیس جمهوری این طرح را تایید نکنند این لایحه به اجرا گذاشته نخواهد شد.

شبکه خبری الجزیره نیز در این باره گزارش داد، دولت ایران تلاش دارد با تنظیم بازار خود و کاهش مصرف بی‌رویه بنزین در کشور که نتیجه ارزان بودن این محصول است از فشارهای احتمالی تحریم بنزین که از سوی ایالات متحده ممکن است بر این کشور وارد آید، بکاهد. ایران برای این کار پالایشگاه تولید بنزین در کشور راه‌اندازی کرده و تلاش دارد آنها را به سرعت وارد مدار اجرایی کند.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نیز با دادن گزارشی مفصل در این زمینه تحلیل کرد، ایالات متحده پس از تصویب این لایحه به اطلاع دولت اسرائیل رسانده است که سلسله‌تحریم‌هایی علیه ایران را در دستور کار خود دارد. این تحریم کاملا با دولت اسرائیل هماهنگ بوده و منابع اسرائیل افشا کرده‌اند که تصویب این لایحه نشان می‌دهد که پیشرفت بزرگی در همکاری میان اسرائیل و امریکا برای رو در رویی با ایران اتخاذ شده است. تحولات اخیر به خوبی نشان می‌دهد که اسرائیل و امریکا در برابر ایران کاملا هماهنگ عمل کرده‌اند. در این برنامه اروپا نیز کاملا با اسرائیل هماهنگ بوده و گزارش‌هایی که روزنامه‌های اسرائیلی مبنی بر دیدار هفته گذشته مقام‌های عالی‌رتبه اروپایی با اسرائیلی داشتند، مانورهایی که اسرائیل در امریکا داشته و سفر مقام‌های عالی‌رتبه امریکایی به اسرائیل داشتند و درباره برنامه هسته‌ای ایران مذاکرات گسترده‌ای انجام دادند به خوبی نشان می‌دهند که بر خلاف آنچه بسیاری تصور می‌کنند، مواضع امریکا و اسرائیل درباره ایران بسیار به هم نزدیک شده است.

-- بدون نام ، Aug 2, 2009

نامه آيت الله پسنديده برادر خمينی به وی در تاريخ ۱۵ مرداد ۱۳۶۲

ناله ها از هر سو به گوش می رسد و نفرينش به ارباب عمايم عالمی را گرفته است. براساس آنچه هر روز مشاهده می کنيم و آن چيزهايی که به گوش ما ميرسد و خودمان احيانا در جريان آن قرار می گیریم، مردم هر ساعت دست به آسمان دارند و آرزوی بازگشت اوضاع گذشته را می کنند.
آيا اين ناله ها را شما می شنويد؟ يا ماشاالله با حصاری که دور شما کشيده اند، شما هم حکايت آن چوپان را داريد که گرگ به گله اش زده بود ولی او بی خبر مشغول دوشيدن ميش مورد علاقه اش بود و هيچ از جای نجنبيد تا لحظه ای که گرگ سراغ خودش آمد. اول ميش او را به پنجه ای دريد بعد هم خودش را...
روزی که در خمین و به دستور حزب جمهوری و با تمهید و توطئه ای که گمان ندارم بدور از اطلاع شما بوده، عمامه از سر من کشیدند و از هیچ اهانتی ابا نکردند، من ذره ای گلایه نکردم، که روزگار جدمان پیش چشم بود.

روزی که آن سید بیچاره را که فقط قصد خدمت داشت و خود شما صد بار گفته بود بد که از فرزند به من نزدیکتر است، با آن افتضاح از رياست جمهوری خلع کردند و یک بدبخت بد عاقبت را که اداره یک کاروانسرا هم از عهده اش برنمی آید به ریاست جمهوری این مملکت بزرگ و معتبر تعیین کردند، به شما گفتم این شیاطین قصد دیگری دارند و می خواهند از این عروسک برای اجرای مقاصد خود استفاده کنند.
اما شما به جای گوش دادن به این حرفهای مصلحانه رو در هم کردید و حتی حرمت برادر بزرگ را هم رعایت ننمودید. من که مثل عقیل بن ابوطالب مال و جا و مقام نخواسته بودم که شما حکم به داغ کردن دلم دادید و سر پیری اهانتی به من روا داشتید که در زمان شاه هم کسی جرات اعمال آن را نداشت..

روزی که دستور دادید همه صندوقها را به نام علی آقا خامنه ای باز کنند، من و دو سه آدم دلسوز که حداقل یکیشان، یعنی شیخ علی آقا تهرانی بیست سال شاگرد خاص و مورد محبت شما بود، به شما نوشتیم که این انتخاب ایران را بر باد میدهد، گوش نکردید وحالا میبینید آنچه نباید میدیدید.
این همه خونها ریخته شد، اینهمه جنایات وقوع پیدا کرد که از ذکر آن به خود میلرزم که مبادا قطره ای از این خونها به سبب اخوت (برادری) من و شما دامن مرا بگیرد، فقط برای اینکه شما به جای گوش سپردن به آنها که هم به اسلام و هم به ایران علاقه مند بودند، گوش به شیاطین دادید.

شما چگونه بر مسند ولایت مینشینید؟ آن سادات عالیقدری را مثل حاج آقا حسن قمی، سبط آن افتخار ازلی تشیع، حاج آقا حسین قمی طاب ثراه و آقای حاج سید کاظم شریعتمداری، مرجع بر حق شیعه مولا علی را به آن خفت خانه نشین می کنید و مرجعیت را از آنها سلب می کنید، از آنها که خود با اشک و ناله های من بیست سال پیش حکم مرجعیت شما را امضا
کردند و به شاه دادند تا از آزار و توهین به شما ممانعت شود.
شما خود بهتر از هر کسی می دانید که من از ابتدا با مداخله روحانیون در امور کشوری و لشگری مخالف بودم و به شما گفتم وقتی ما مصدر کار شویم اگر کارها مطابق خواست مردم نباشد همه نفرت متوجه ما خواهد شد و در نهایت اسلام ضرر خواهد دید .
آیا امروز نتیجه ای بجز این حاصل شده است؟ این مردمی که در راه اسلام از جان می گذشتند و در زمان شاه از فکلی و بازاری و دانشجو و زن، شعایر دینی را محترم میداشتند، امروز نه به دین توجهی دارند و نه برای شعایر دینی ارزشی قایلند. آنها می
گویند اگر دین این است که اولیا جمهوری اسلامی اعمال می کنند بهتر است ما کافر باشیم و اصلا اسم مسلمان روی ما نباشد.
با سیاستهای غلط جمعی منبری و مدرس که از اداره خانه خودشان هم عاجزند، امروز ایران به نهایت ذلت و خواری در دنیا افتاده است. حتی یک دوست برای ما باقی نمانده است. من با چند روحانی شیعه پاکستانی اخیراحرف میزدم آنها از وضع ایران گریه می کردند و می گفتند در کشور ما سابق شیعه مقام و ارزشی داشت ولی حالا ما تا اسم تشیع را می آوریم، می گویند لابد مثل ایران.

آقای حاج آقا صدر به من می گفت مردم لبنان، که در غیبت آقا موسی صدر چشم به ایران داشتند امروز خیلی از ایران زده شده اند. این چه معنا دارد که ما اسلحه از اسراییل بخریم و بعد از جنگ با اسراییل و تحریر جنوب لبنان سخن بگوییم.

بنده در مورد جنگ و مسایل آن حرف نمی زنم که خود مثنوی هفتاد من کاغذ است، فقط می گویم آیا به گوش شما نمی رسد که بعضی از نور چشمیها چه دست اندازیها به بیت المال مسلمین به اسم و جنگ و کمک به جنگ زدگان کرده اند.
بیش از ۳ ماه است بنده برای دیدن شما وقت خواسته ام ولی دفتر شما مرتب می گویند وقت ندارید. آنوقت هر روز ملای فلان ده و دادستان بهمان قصبه را به حضور می پذیرید. چون لابد به جز مدح و ثنا نمیگویند و بدبختانه شاید چون خداوند تبارک به من لسان مداحی نداده حتی باید از برادر خود محروم بمانم.

بنده گمان دارم که با ارسال این نامه لابد تضییقات و گرفتاریها برای ما بیشتر خواهد شد ولی چون چند روزی است که حس می کنم هر لحظه ممکن است که حق تعالی آرزویم را اجابت کند و اجازه ترک این جهنم فانی را عنایت فرماید، لذا به عنوان وصیت یا توصیه
و یا خداحافظی برادری با برادرش این جملات را نوشتم..
شما وصیت نامه می نویسید و برای خود جانشین تعیین می کنید پس چرا یکباره اسمش را نمی گذارید سلطنت اسلامی به جای جمهوری، مگر رسول اکرم جانشین توی وصیت نامه تعیین کرد؟ بجز اینکه مولا علی را که معصوم و منتخب الهی بود به مردم عرضه داشت. شما کدام معصوم را در اطرافتان می بینید؟ شیخ علی مشکینی را که کراهت نفس او کاملا از منظرش هویداست ؟بله کدام معصوم را دیده اید؟

۱۴ قرن مردم تشخیص می دادند که کدام مرجع اعظم است و کدام یک از علما قابل احترام و اعتماد.
حال روزنامه ها یک روزه یک شیخ را آیه العظمی می کنند و دیگری را افقه الفقها.
آن شیخ گیلانی جلاد آیت الله می شود و دسته دسته ثقه الاسلام و حجه الاسلام از کارخانه حکومتی بیرون می آید.
اسمش را هم گذاشته اند حکومت جمهوری اسلامی، و مسرورید که حکم خدا را در زمین اجرا کرده اید؟
خوشا به سعادت آنها که همان روزهای نخست رفتند و این روزها را ندیدند.
من نیز دیر و زود می روم تنها وحشتم برای شماست.
خداوند همه را به راه راست هدایت کند. ۲۵ شوال ۱۴۰۳ قمری

قم-مرتضی پسندیده

-- بدون نام ، Aug 2, 2009

موسوی، از ترتیب دهندگان این نمایش خنده دار سئوال کرد: «آیا کسانی را که آرزوی شهادت در راه نورانی انقلاب اسلامی داشته اند» آقای موسوی ممکن است بفرمایید منظور شما از نور انقلاب اسلامی چیست!؟ ما مردم ایران در این مدت ٣٠ سال چیزی به جز تاریکی و ظلم و جنایت و ترور و دروغ و فریب ندیده ایم!
موسوی، «دندان شکنجه گران و اعتراف گیران، دیگر به استخوان مردم رسیده است» آقای موسوی از شما چه پنهان، دندانها و بدن ما زیر دست این حیوانات وحشی خرد شده است و تعداد زیادی هم از ما کشته شده اند. و بسیاری از مردم طبق معمول در عزا و تاریکی به سر می برند. حکومت اسلامی، حکومت عزا دائمی است به مناسبت های مختلف! چیزی که در مذهب گردانندگان این حکومت وجود ندارد، عشق و زندگی است! مرگ، عزاداری و تاریکی از مشخصات بارز این مذهب و حکومت است.
تاریک خانه حکومت اسلامی،

-- Tarik Khaneh Eslam ، Aug 2, 2009

از من می‌پرسد «چه خصومت شخصی‌ای با آیت‌الله خامنه‌ای داری؟ مشخص است که مشکلِ ما فردِ او نیست، چرا عبرت نمی‌گیری از انقلابی که ما کردیم؟ می‌گفتیم «تا شاه کفن نشود این وطن وطن نشود». خیلی زودتر از آن که فکر می‌کردیم کفن شد شاه. اما این وطن آیا وطنِ ما شد؟ یا باز به بسیاری از ما به هر طریق گفتند که این‌جا وطنِ تو نیست و سهمی از این کشور نداریم؟ خاطرات را که می‌خوانم و می‌بینم که هیچ آن دیوی نیست که از او ساخته بودیم. حتی تراژدی است زندگی‌اش؛ کاری در حد کینگ لیر می‌توان نوشت از این زندگی. حتی برایش دل می‌سوزانیم، کار به جایی می‌رسد که ابراهیم گلستان، که به قولِ خودش تراژدیِ شخصی زیاد بوده در زندگی‌اش و بر بسیاری نگریسته، جلوی دوربین اختیار از دست می‌دهد و بر تراژدیِ محمدرضاشاهی می‌گرید!»

می‌گویم «چه بسا ما هم بعدها بر تراژدی خامنه‌ای بگرییم. خصومت شخصی نیست. خامنه‌ای بتِ بزرگ است که باید شکست. نمادِ نظم و نظامی است که اساس‌اش بر ستم و تبعیض است. مریدِ او در این کشور، حتی اگر شایستگی نداشته باشد، می‌تواند به صرفِ ارادت بر صدر بنشیند و قدر ببیند و مخالفِ او با هر شایستگی جایش در اوین و کهریزک است. برای این مریدان، اگر عکس‌اش پاره شود یا شعاری علیهِ او داده شود سزایش به آتش کشیدن خوابگاهِ دانشجویان و کشتن و کور کردن و از بالای ساختمان پایین انداختن است. این ستم‌گری عاشقانه و آن عشقِ خون‌آلود را باید شکست.
صد سال تحلیلِ و استدلال در بی‌پایه بودنِ ولایتِ فقیه و ناعادلانه بودنِ حکومت دینی نمی‌تواند حریفِ آن عواطف شود. هزار سال بحثِ توحیدِ نوح اثر یک روز بت‌شکنیِ ابراهیم را ندارد - البته که شکستنِ بت کار دردناکی است. میلیون‌ها آدم به این سنگ بی‌خاصیت دخیل بسته‌اند و عواطف‌شان به هر تراشِ هنرمندانه‌ی سنگ و نگاهِ او بسته است. به علاوه بت اثری است نفیس و هنرِ فراوان در آن به کار رفته است.»

-- بدون نام ، Aug 2, 2009

شکایت از شکنجه‌گران و قاتلان

سایت نوروز از قول یک مقام قضایی که نخواست نامش فاش شود، گزارش داده است که در پی تعطیلی شکنجه‌گاه کهریزک و تائید شکنجه‌ها و فجایعی که بر زندانیان در آنجا گذشته است، برخی از زندانیان آزاد شده و همین‌طور خانواده‌های جان‌باختگان این قتل‌گاه به مراجع قضایی مراجعه و اقامه دعوا کرده‌اند. آنان خواهان مجازات قاتلین فرزندان‌شان شده‌اند.

-- بدون نام ، Aug 2, 2009

خانواده‌های بازداشت‌شدگان: امیدواریم هر چه زودتر سرنگون شوید و روسیاهی‌تان را ببینیم

به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی پس از اعلام خبر آزادی ۱۴۰ نفر از دستگیرشدگانف امروز بیش از ۲۰۰ تن از اعضای خانواده‌ها در جلوی دادگاه انقلاب تجمع کرده و منتظر اعلام اسامی شدند.

در مقابل زندان اوین نیز حدود ۱۰۰ نفر از خانواده‌ها جمع شده و خواهان ملاقات با عزیزان‌شان بودند.

نزدیک به ساعت ۱۰ صبح فقط اسم ۳۰ نفر برای قرار کفالت اعلام شد، در نتیجه خانواده‌ها به خشم آمدند و در داخل و بیرون دادگاه انقلاب اسلامی، خامنه‌ای را به باد ناسزا گرفتند و می‌گفتند: این هم اسلام‌شان، چقدر دروغ، چقدر انتظار، چقدر توهین و تحقیر.

در مقابل اوین نیز مادری عصا به دست می‌گفت: اگر فرزندم را کشته‌اید، اگر مسلمانید، حداقل جنازه‌اش را تحویلم دهید. خانواده‌ها با دیدن این صحنه به خشم آمده و می‌گفتند: خامنه‌ای، احمدی‌نژاد امیدواریم به عزای تک تک بچه‌هایتان بنشینیند، امیدواریم هر چه زودتر سرنگون شوید و روسیاهی‌تان را ببینیم.

-- بدون نام ، Aug 2, 2009

زندان طبقه منفی چهار وزارت کشور

کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی نیز به وجود زندان منفی طبقه چهار در زیر زمین وزارت کشور اعتراف کرد.

او در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره این زندان گفت: “بله من هم این موضع را شنیده‌ام که بهتر است اسم نبریم، از این مکان‌های غیر قانونی چندین مورد شنیده‌ایم که حتما به وضعیت آن‌ها رسیدگی می‌کنیم.” از زمان افشای این شکنجه‌گاه دانشجویان بازداشت شده کوی دانشگاه، نزدیک به یک ماه و نیم است که می‌گذرد.

-- بدون نام ، Aug 2, 2009

در برخی بازداشتگاه‌ها حتا نام زندانیان ثبت نمی‌شود

بازداشتگاه کهریزک، یکی از بدنام‌ترین بازداشتگاه‌ها و در واقع قتل‌گاه بازداشت شدگان ظاهراً به علت “غیر استاندارد بودن” بسته شد، اما از گوشه و کنار ایران، گزارش‌های متعددی در مورد سایر بازداشتگاه‌های مخفی می‌رسد. ما برای اطلاع شما، چند نمونه را ذکر می‌کنیم.

یکی از این بازداشتگاه‌ها، پاسارگاد واقع در جنوب غربی تهران است. این بازداشتگاه، که قبلاً کارخانه اسلحه‌سازی بوده است، متعلق به سپاه است و هیچ نهاد قضایی به آن دسترسی ندارد. در این مکان نیز تعدادی کشته شده‌اند. به گفته‌ِ مزورعی، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس: “در بعضی از مراکز سپاه یا بازداشتگاه پاسارگاد در جنوب غربی تهران حتا اسم بازداشت شدگان نیز ثبت نمی‌شود.”

این روزنامه‌نگار افزود: “یکی از دوستان ما که روزنامه‌نگار است، چند وقت پیش بازداشت شده بود و در این بازداشتگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفت. برای پاسخگویی به یک سئوال به قدری سرش را به میز می‌کوبیدند که از حال می‌رفته است.”

مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر نیز از ده‌ها بازداشتگاه ثبت نشده دیگر در تهران خبر می‌دهد: زندان پاسارگاد، بازداشتگاه افسریه، بازداشتگاه ۶۶ سپاه. او می‌گوید: “در حوادث اخیر، حتا ادارات حراست نهادها، اقدام به تشکیل بازداشتگاه مستقل برای خود کردند. هر که را می‌گرفتند مدتی نگاه می‌داشتند، شکنجه می‌کردند و بعد تحویل دیگران می‌دادند.” او یادآوری کرد که مسئولیت زندان‌های سپاه بر عهده خامنه‌ای است.

-- بدون نام ، Aug 2, 2009

یک بازداشت‌گاه مخفی دیگر

ندا نیوز گزارش داده است: “طبق گزارشات رسیده از یک سری افراد وابسته به دادگستری تهران تعدادی از دستگیر شدگان در جریان تظاهرات و اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری در منطقه‌ای حوالی شهر لوشان (ظاهرا در پادگانی نظامی) نگهداری می‌شوند و تحت نظر هستند و کسی از وضعیت آن‌ها خبر ندارد و تاکنون کسی از وجود چنین زندانی آگاهی پیدا نکرده است. این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی مدعی هستند کلیه معترضین در زندان‌های شهرهای مربوط به خود به سر می‌برند و وضعیتی مطلوب دارند و تعداد آن‌ها بسیار اندک می‌باشد در حالی که تمام نقاط ایران زندانیان زیادی در محل‌های نامعلوم از جمله این مکان در لوشان واقع در جاده قزوین رشت محبوس می‌باشند.

-- بدون نام ، Aug 2, 2009

چتر دفاعى بسته مى‌ماند
سفر هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا به آسيا از ابعاد مختلف قابل بررسى است اما از آنجا که اين روزها هيچ يک از مقامات ايرانى بدون پرونده‌اى از ايران چمدان خود را نمى‌بندد، هيلارى کلينتون نيز بدون سخنرانى در ارتباط با مذاکره با ايران و پرونده هسته‌اى ايران سفر خود را تمام نکرد. سخنان او درباره چتر دفاعى هسته‌اى که در صورت دستيابى ايران به سلاح هسته‌اى قرار است در کشورهاى حاشيه خليج فارس باز شود موضوعى بود که در هفته گذشته بسيارى از رسانه‌هاى آمريکايى به آن پرداختند. کريستين ساينس مونيتور در مقاله‌اى با عنوان "هيلارى کلينتون گزينه مذاکره با ايران را از دست داد"‌ نوشت: ديپلمات‌هاى ارشد آمريکايى مى‌توانند به سادگى کشورها را در جنگ‌هاى گوناگون غرق کنند. در اوايل سال 1950،‌ امريکا اعلام کرد که نمى‌تواند کره جنوبى را از حملات کمونيست‌ها نجات دهد،‌چند ماه بعد،‌ کره شمالى وارد جنگ شد و پايان اين جنگ پس از سه سال با 40 هزار کشته همراه بود.

هفته گذشته هيلارى کلينتون اعلام کرد که اين احتمال وجود دارد که آمريکا بخواهد براى کمک دفاعى به کشورهاى دوست خود در خاورميانه براى مقابله با ايران هسته‌اى چتر دفاعى در اين منطقه بگستراند. اين سخنان او عکس العمل‌هايى نيز دربر داشت به طورى که مشاوران او به سرعت اعلام کردند که او چنين منظورى نداشته است. اما تحليلگران به سرعت اين مسئله را بيان کردند که اين سخنان هيلارى کلينتون به معناى آن است که اوباما آماده است تا ايران هسته‌اى را بپذيرد،‌ و البته از آن مهم‌تر اين احتمال هم وجود دارد که او با استقرار يک سيستم دفاع موشکى در خاورميانه مخالفت کند.

اگر آمريکا ديگر به آغاز مذاکرات با ايران اميدى ندارد و مى‌تواند پذيراى ايران هسته‌اى باشد،‌ اسرائيل چنين ديدگاهى ندارد. چنين عملکردى موجب بروز جنگ جديدى در خاورميانه با حضور دوستان حاشيه خليج فارس خواهد شد. اسرائيل آماده نيست تا ايران هسته‌اى را بپذيرد.

پروژه چتر دفاعى آمريکا ممکن است که روى کاغذ ايده‌اى خوب به نظر بيايد. دست‌يابى ايران به سلاح هسته‌اى ممکن است که به رقابت تسليحاتى در خاورميانه تبديل شود. اوباما چنين مسئله‌اى را فاجعه‌اى بزرگ خوانده بود. چتر دفاعى آمريکا ممکن است کشورهاى عربى را از گسترش سلاح‌هاى هسته‌اى خود بازدارد. اما اگر اوباما درصدد گسترش چتر دفاعى در اين منطقه‌ باشد، بايد اين اقدام را پيش از اينکه ايران بتواند به سلاح هسته‌اى دست پيدا کند انجام دهد. انجام چنين پروژه گسترده‌اى نيازمند حمايت کنگره دو حزبى آمريکا دارد،‌که به نظر چندان ساده و آسان نخواهد بود.

-- بدون نام ، Aug 2, 2009

امریکایی‌ها از تحریم ایران به اسرائیلی‌ها چه گفتند؟
در حالی که افکار داخلی ایران به تحولات پس از انتخابات مشغول است و چندان فکر خود را متوجه اتفاقات بیرونی نمی­کند، در خارج از مرزها تحرکات تازه‌ای علیه ایران به جریان افتاده است. تحرکاتی که با سفر مقام­های ارشد امریکایی به اسرائیل آن هم در یک زمان آغاز شده و اکنون هم با تصویب تحریم بنزین علیه ایران از سوی امریکا وارد مرحله تازه‌ای شده است.

هم­زمان با خبر تصویب طرح تحریم بنزین ایران از سوی ایالات متحده، رسانه­های عربی به نقل از روزنامه­های اسرائیلی جزئیات تازه­ای را گفت و گوهای انجام شده در سفرمقام­های امریکایی به خاورمیانه که هفته گذشته تقریبا به طور هم­زمان اما جداگانه انجام شد، منتشر کردند.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در گزارشی در این باره نوشته است، مسئولان مطلع اسرائیلی فاش کردند، موضوع ایران محور اصلی گفت و گوهای رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده، جورج میچل مسئول خاورمیانه در کاخ سفید و جیم جونس مشاورت امنیت ملی امریکا با مقام­های ارشد اسرائیلی بوده است. موضوع ایران در این مذاکرات به اندازه­ای پررنگ بوده که حتی قسمت اعظم مذاکرات جورج میچل که عمدتا تلاش دارد بر روی صلح خاورمیانه متمرکز باشد این بار بر خلاف گذشته درباره ایران بوده است.

روزنامه هاآرتص نوشته است که ژنرال جونس طرح تحریم گسترده­ای را در برابر بنامین نتانیاهو نخست وزیر تندروی اسرائیلی قرار داده که در صورت شکست مذاکرات دیپلماتیک با تهران واشنگتن در نظر دارد به صورت تدریجی آنها را به اجرا بگذارد. به گفته جونس این طرح با هماهنگی و موافقت کامل کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان تهیه شده است.

بر اساس این گزارش مفاد تحریم طراحی شده امریکا علیه ایران شامل محدود ساختن تهران در وارد کردن هر آنچه برای تولید انرژی و تکنولوژی استخراج نفت نیاز دارد و با محدود کردن ایران برای صادرت نفت به خارج ادامه می­یابد. همچنین هر شرکتی که بخواهد با ایران تبادلات تجاری داشته باشد مورد تحریم قرار خواهد گرفت. پس از این مرحله برخورد با شرکت­های آسیایی که همکاری­های اقتصادی با ایران را در پیش خواهند گرفت، آغاز خواهد شد.

این سلسله تحریم­ها قرار است به صورت تدریجی علیه ایران وضع شود و در صورتی که امریکا و متحدان غربی اش نتوانند به آنچه می­خواهند برسند پس از آن مرحله تازه­ای از تحریم­ها آغاز می­شود که بر اساس آن ایالات متحده و متحدانش در سراسر جهان از حرکت کشتی­های ایرانی در آب­های خود ممانعت خواهند کرد. اگر در این مرحله نیز ایران به خواسته­های غرب تن نداد آنگاه از فرود هواپیماهای ایرانی در فرودگاه­های جهان ممانعت به عمل خواهد آمد.

گروه بلند پایه­ای که رهبری آن را جیم جونس بر عهده داشت و بیل پرنس معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده، دنیس راس مشاور ارشد رئیس جمهوری در امور ایران و خاورمیانه و جری سایمور مسئول نظارت تسلیحاتی کاخ سفید را شامل می‌شد، در این سفر به اطلاع مقام­های ارشد اسرائیلی رساندند که باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا تا ماه سپتامبر منتظر پاسخ مثبت ایران درباره آغاز مذاکرات است. اگر ایران تا آن تاریخ جواب رضایت بخشی به غرب نداد، ایالات متحده به تشکیل یک پیمان بین‌المللی برای آغاز تحریم‌ها علیه ایران اقدام خواهد کرد. آنها تاکید کردند، پایان سال جاری میلادی زمان نهایی است که جامعه جهانی قصد دارد با زبان سیاست و دیپلماسی با ایران گفت و گو کند.

جونس و همراهانش از اسرائیل خواستند تا آن تاریخ ساکت بماند و از به کار بردن عبارت‌های تهدیدآمیز و رعب‌آور علیه ایران پرهیز کند و اجازه دهد باراک اوباما سیاست دیپلماتیک خود را ادامه دهد. آنها به صراحت به مقامات تلاویو گفتند که تهدیدهای اسرائیل مبنی بر حمله به ایران و به کار بردن عبارت‌های آتشین در برابر تهران که برخی مسئولان اسرائیلی به کار می‌برند و دائما حرف از حمله نظامی می‌زنند تلاش­های ایالات متحده را با چالش روبه‌رو می‌کند.

آنها از اسرائیل خواستند، به طور روشن مواضع خود را در برابر ایران تعدیل کند؛ چرا که عناصر بسیاری هم در داخل ایران و هم میان هم­پیمانان تهران حتی در داخل غرب وجود دارند که از این تهدیدها سوء استفاده می‌کنند تا نشان دهند اسرائیل می‌خواهد دنیا را وارد یک جنگ ویرانگر کند.

مسئولان اسرائیلی از مواضع جدید ایالات متحده استقبال کرده و آن را راهی متفاوت و اثرگذار تعبیر کرده‌اند. آنها مدعی شدند که این پیشرفت و تغییر در مواضع ایالات متحده پس از انتخابات ایران و تلاش دولت به سرکوب تظاهرکنندگان مخالف انتخابات حاصل شده است.

-- بدون نام ، Aug 2, 2009

برخی از اهالی حوزه به نجف متمایل شده‌اند

روزنامه الشرق الاوسط این روزها تحولات ایران را به صورت ویژه تعقیب می کند. البته این تعقیب فقط مختص به روزنامه الشرق الاوسط نیست. غالب روزنامه ها و رسانه‌های عربی تحولات ایران را بیش از گذشته رصد می کنند.

در این میان روزنامه الشرق الاوسط که از دیرباز چندان هم با جمهوری اسلامی ایران میانه خوبی ندارد و در بسیاری از مواقع شایعاتی هم درباره ایران منتشر کرده است، به تحلیل سیاست‌های حوزه نجف به ویژه به موضع گیری این حوزه در برابر تحولات ایران خصوصا پس از انتخابات پرداخته است.

این مرتبه این روزنامه برای بار سوم به نگاه حوزه نجف به حوزه قم پرداخته و این بار به دلایل تمایل علما و طلبه های حوزه های ایران برای مهاجرت به عراق و ادامه تحصیل در این کشور پرداخته است. این روزنامه در این باره نوشته است، بسیاری از کسانی که در دوران فشار رژیم صدام حسین بر حوزه های دینی عراق به ویژه حوزه نجف در محدودیت شدید بوده و مجبور به ترک عراق شده بودند، اکنون با سقوط رژیم بعثی مجددا به نجف بازگشته اند و تحصیلات حوزوی خود را در این شهر دنبال می کنند.

این روزنامه سپس به ذکر چهره هایی چون آیت الله شمس الدین، خاقانی و علوی پرداخته و می نویسد، این افراد به همراه بسیاری دیگر از علمای دینی عراق پس از انتفاضه 1991 عراق را ترک کرده و به ایران رفتند. آنها در شهرهای قم و مشهد که مهمترین شهرهای مذهبی ایران محسوب می شوند، ساکن شدند و ضمن ادامه تحصیلات حوزوی خود و نائل شدن به درجه اجتهاد به فعالیت های مذهبی پرداختند. آنها اکنون به نجف بازگشته اند و معتقدند که جاذبه نجف بیش از قم و دیگر حوزه های دینی ایران است. روزنامه الشرق الاوسط یکی از مهمترین دلایل کشش حوزه نجف را وجود بارگاه حضرت المیرالمومنین علی ابن ابی طالب (ع) می‌داند که به شهر نجف و حوزه های دینی آن حال و هوای دیگری داده است.

روزنامه الشرق الاوسط همچنین از سوی برخی منابع مطلع خود که نخواسته اند هویتشان افشا شود، آورده است، بسیاری از چهره های دینی و طلبه های حوزه به ویژه پس از تحولات اخیر ایران تصمیم گرفته اند که ایران را ترک کرده و برای ادامه تحصیل به عراق بیایند و در نجف اشرف ساکن شوند.

رسانه های عربی نگاه ویژه ای به مهاجرت احتمالی علمای دین از ایران به عراق انداخته اند و این روزها این شایعه را به شدت دامن می زنند.

-- بدون نام ، Aug 2, 2009

سریال دادگاه فرمایشی ونمایشی مسخره اعتراف گیری همانگونه که انتظارش می رفت پس از40روز باکارگردانی حسین شریعتمداری .احمد جنتی ویزدی وباند مصباح وهمکاری دولت کودتا وصداوسیما برای یک نمایش تلویزیونی آماده ودر ده مردادبه نمایش گذاشته شد.هدف ازاین نمایش اثبات نطرآقای خامنه ای درنماز جمعه وعیدمبعث بود.کارگردان این سریال فراموش کرده بود که محمدعلی ابطحی روحانی است ونباید به میل اصلاح طلبان محاکمه می شدچون اصلاح طلبان دادگاه ویژه را مشروع نمی دانند .صداوسیما به نیابت از خبرنگاران .وتعدادی ازنظامیان واطلاعاتی ها به نیابت از وکیل مدافع .وجمعی ازشکنجه گران بعنوان ناظر دراین نمایش مضحک حضورداشتند.واماپیام این سریال مسخره.تمام توان خودرا به کارگرفته بودندکه برسخنان آقای خامنه ای درنماز جمعه وعید مبعث صحه بگذارند.یک 11ملیون رای تخلف نمی شود.واین انسان رابه یاد سریال محاکمه همسر سعیدامامی عامل قتلهای زنجیره ای می اندازد که پس از آن حادثه تلخ که معلوم شد گروهی ازنیروهای اطلاعاتی درآن دخیل بودند.آقای خامنه ای این حادثه رابه بیگانگان وصهیونیزم نسبت دادکه پس ازآن بود که برای اثبات آن همسرسعیدامامی رامحاکمه نمودند تامهر تاییدی باشد برنظرآقای خامنه ای.دو نمایش قدرت واقتداررهبر واثبات مخالفین به بیگانگان .سه .انداختن جنایات وگشتارمردم رابه پای مخالفین همانطور که درخطبه های نماز جمعه آقای خامنه ای گفته شده بود.چهار هشدار به مردود شدن نخبه گان وسقوط انها.مردم خواهند پرسیدکه این چه نظامی است که همه مسئولان رده بالای آن جزءبراندازان این نظام ومتهم به ارتباط بابیگانگان میشوند.این چه افتدارنظامی واطلاعاتی است که افرادی ازخارج به گفته شماواردایران می شوند وبالباس نطامی وانتظامی مردم رامی کشند.؟

-- ابراهیم ملکی ، Aug 2, 2009

سلام بر موسوی و خاتمی

آن روز که جمعی بی گناه به نام های مختلف را دستگیر کردند و بیش از ماه ها آنها را در سلول انفرادی اسیر کردند و از هیچ شکنجه روحی در خصوص آنها دریغ نکردند شماها ( خاتمی ، موسوی ) کجا بودید ؟! ، چرا سکوت کردید و دادگاهایی که باید علنی میشد پس چرا در سکوت برگزار شد و حق یک مشت انسان بی گناه پایمال شد چرا کسی به ندای هل من ناصر آنها جوابی نداد امروز بابت هزاران سکوت چنان زیر فشار مستبدان قرار گرفته اید که چنین ناله می کنید این انقلاب سالها پیش یعنی از سال 60 به بعد به بیراهه رفت و منتظری بی چاره چقدر به شما تذکر داد کدامتان یک یاعلی با منتظری هم نوایی کردید چرا آن بی چاره را آن روز تنها گذاشتید تا لقب اشعری زمانه به او بدهند و امروز که تنها مانده اید فریاد مظلومیت سر میدهید کاسه چه کنم چه کنم بر دست گرفته اید ؟ ! ، شما را چه شده است که امروز دوباره به سراغ منتظری رفته اید؟! .
آقای خاتمی از پرونده شرکت پتروپارس برایمان بگو همان پرونده که در جلسه سران سه قوه حضرتعالی مختومه کردید می خواهی بگویی پاک و مطهری ؟! ، سکوت در برابر ظلم ظالم تنها به قویتر شدن ظالم کمک می کند و باز شما را به 18 تیر سال 78 می برم یعنی 10 سال پیش و زمانی که دانشجویان شما را در دانشگاه تهران هو کردند و می گفتند تو به ما پشت کردی یادت هست ؟! ، حالا معاونین و سایر مسئولان دولت ترا متهم به انقلاب مخملی کردند و یادت باشد بابت سکوت خائنانه خود در آن ایام باهث شده که امروز این پرونده دامن ترا هم بگیرد ترا هم به زندان و دار مکافات می کشند زمانی که قدرت حکومت در دست تو بود از بی عرضه گی کاری نکردی حالا نوش جانت ای بی عرضه .
اما برادر عزیزم میر حسین موسوی ، ای کاش بدون هاشمی و خاتمی به میدان می آمدی و تنها به خداوند متوصل می شدی و از این مهره های سوخته استفاده نمی کردی . ما خاطرات خوبی از تو داشتیم اما خاطره بد من از تو سکوت تو در برابر تغییرات ناحقی بود که با نقشه هاشمی در قانون اساسی ایجاد شد . هاشمی برای جیب خودش نقشه کشیده بود و استفاده هم کرد برخی حرفهای احمدی نژاد در مناظره کاملا درست بود اما حضرتعالی در مقاطعی در برابر هاشمی و کارهای نادرستش سکوت کردی همه شما در انحراف انقلاب ایران سهیم هستید . حالا در جنگ قدرت باید مردانه باشی و جز خدا از احدی نترسی و به او متوصل شوی و نیروی عظیم مردم را نه برای انتقام برای طی طریق حق و انتقام هم در راستای رضای حق و احقاق حقوق تضییع شده مردم و شهدای سبز این ایام باید باشد اگر با خدا باشی هیچ نیروی در برابر شما ایستادگی نتواند کرد نه بسیج و نه سپاه و نه نیروی ضد شورش . با امثال خاتمی و هاشمی زیاد دم خور نشو و فقط به عنوان ابزاری برای بیرون شدن از این بحران استفاده کن و سپس مسیرت را از انها جدا کن آنها برای حق نمی جنگند آنها برای امیال شخصی خود می جنگند و امروز این بحران به خاطر تمام کارهای هاشمی در گذشته است ما چوب کارهای او را می خوریم از کارهای او حرفهای زیادی برایت دارم که بزنم اما مجالی نیست و باید فعلا از این بحران بیرون رویم . یادت باشد فقط از خداوند برای نجات این مردم کمک بخواه و اگر صدق باشی و در راه درست پیش روی مطمئن باش این مردم ترا رها نمی کنند مبادا اسیر وسوسه شیطان قرار گیری که نتیجه کارت همانند هاشمی و خاتمی و خامنه ای باشد . ترا به خدا می سپارم و برایت دعا می کنم .

-- بدون نام ، Aug 2, 2009

همه بايد براي روزهاي 12 و 14 لباس سياه بپوشيم و شب‌ها نيز الله اكبر بگوييم. و در تهران در اين دو روز سراسر خيابان ولي عصر را به نشانه اعتراض با حضورمان پر كنيم. حتي اگر شده فقط در خيابان قدم بزنيم. قدم زدني معترضانه

-- مهر ، Aug 2, 2009

http://coolmediaishere.com/?p=216
بدون شرح!!!


استقلال آزادی جمهوری ایرانی‌

-- بدون نام ، Aug 2, 2009


سلام ابراهیم متن خوبی‌ نوشته‌ای چطوری پسر دایی.

-- balatarin ، Aug 3, 2009

( ما سبز سبز سبزیم )

مرا هوش ، تو را هوش
هر گز نکن فراموش
کین حاکمان مدهوش
با قلبهای خاموش
با بیرق و زره پوش
رای تو کرده اند نوش
زندانهای تیره
شلاقهای خیره
آزادگان در بند
اندیشه های خرسند
خرداد ها چه سبزند
زین بادها نلرزند
این سبزهای عاشق
از دیو و دد نترسند
ای سبزهای ایران
ای عاشقان دوران
ما سبز سبز سبزیم
ما وارث دلیران
در کوچه و خیابان
ما پاسدار ایمان
آزاده و خموشیم
در جا ی جای ایران
ایمان ما محبت
ایثار ما مروت
آری عبادت ما
اقبال مهرو رأفت
شمشیر ما عدالت
نی جنگ و خون و وحشت
تنزیل آیت ما
باران عشق و رحمت
مولای ما کتاب است
دنیای ما حباب است
آری بهشت موعود
خود عشق بی حساب است
ای جاعلان ایمان
ای قاصبان قرآن
ای کاتبان بی دین
ای جاهلان پر کین
ما عاشقان خامش
ما یاوران کوروش
آزاده ایم و هستیم
پر شور و حق پرستیم
شیطان انس و جن را
از فرشمان برانیم
حوری وشان قدسی
بر عرشمان نشانیم
آ زادگان فرشیم
حوری وشان عرشیم
سو دا گران عشقیم
ما سبز سبز سبزیم
ناصر طاهری بشرویه ...روشنا
پیام آور عشق و آ گاهی
Rroshanaa.mihanblog.com
Rroshanaa.persianblog.ir
Nasertaheriboshrouyeh.iranblog.com
rroshanaa@yahoo.com

-- ناصر طاهری بشرویه...روشنا ، Aug 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)