تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
۱۰۰ کارتونیست اعلام کردند:

تحریم دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران

۱۰۰ کارتونیست ایرانی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که در انتقاد به رخدادهای پس از انتخابات ایران، در نهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران شرکت نخواهند کرد.

این کارتونیست‌ها در بیانیه خود نوشته‌اند: «ما کاریکاتوریست‌ها همواره تلاش کرده‌ایم با آثارمان، مردم افسرده از انبوه فشار و رنج را بخندانیم؛ اما چگونه می‌توان کشته شدن برادران و خواهران بی‌گناهمان را دید و باز هم خندید و خنداند؟»

به گفته امضاکنندگان این بیانیه، «از آن جا که نشاط فرهنگی در جامعه پس از رخدادهای اخیر از میان رفته است، ما لزوم برگزاری چنین دوسالانه‌ای را به مصلحت ندانسته، خندیدن و خنداندن در فضای کنونی را به دور از احساس مسئولیت می‌دانیم.»


به نوشته این کارتونیست‌ها، روند اتفاقات اخیر به گونه‌ای است که «هیچ انسان آزاده‌ای» نمی‌تواند چشمان خود را بر آن ببندد و دم برنیاورد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «کاریکاتوریست‌ها که همواره در کنار مردم، سعی در به تصویر کشیدن رنج‌ها و انتقاد از کاستی‌ها و نکوهش خشونت و ترویج روح عدالت‌طلبانه داشته و همواره ندای صلح‌طلبی سرداده‌اند، در شرایط حاضر همچون گذشته خود را در کنار مردمی می‌بینند که این‌گونه مورد بی‌مهری واقع شده‌اند.»

این کارتونیست ها ضمن همدردی با مردم ایران، اعلام کرده‌اند که از «هرگونه همکاری» در برگزاری نهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران نیز خودداری می‌کنند.

«ما کاریکاتوریست‌ها همواره تلاش کرده‌ایم با آثارمان، مردم افسرده از انبوه فشار و رنج را بخندانیم؛ اما چگونه می‌توان کشته شدن برادران و خواهران بی‌گناهمان را دید و باز هم خندید و خنداند»

۱۲ کارگردان سینما نیز با انتشار نامه‌‌ای با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی ایران، خواستار پاسخگویی نمایندگان مجلس در برابر سوگندشان شده‌اند.

کارگردانان سینما در نامه خود از نمایندگان مجلس پرسیده‌اند که «میان مضمون آن سوگند به خداوند و کتاب الهی با مصائبی که امروز بر مردم توفان‌زده کشورمان می‌رود، چه نسبتی وجود دارد؟»

حوادث پس از انتخابات ایران که با معرفی محمود احمدی‌نژاد به عنوان «پیروز» آغاز شد، ده‌ها کشته و مجروح برجا گذاشته است. تعداد بسیاری از معترضان به نتیجه انتخابات نیز در بازداشت به سر می‌برند که از سرنوشت بسیاری از آنها اطلاعی در دست نیست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

درود بر شما.

-- بهزاد ، Aug 2, 2009

bravo!

-- patricia ، Aug 2, 2009

آفرین

-- آتوسا ، Aug 3, 2009

چرا کاریکاتورهایی مناسب با حال و اوضاع که به جای خنده شاد، لبخندی تلخ بر زبان بیاورد طرح نمی زنید و به نمایش نمی گزارید؟

مثال: کارهای مانا نیستانی در رادیو زمانه!

-- مردم ، Aug 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)