تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«اقرار، متعلق به قرون وسطی است»
سرمقاله امروز روزنامه سرمایه با عنوان «حضور آزادانه مردم، لازمه دادگاه عادلانه» با توجه به برگزاری نخستین جلسه دادگاه جمعی از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر، به بیان ویژگی‌های یک دادرسی عادلانه پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «دادرسی عادلانه یک محاکمه، شرایطی لازم دارد که از آن جمله متهم باید از حقوق دفاعی مطلوب بهره‌مند باشد. تضمین آزادی‌های متهم شرط اول امنیت قضایی برای متهم است. در واقع، دادرسان دادگاه باید مستقل باشند، قابل عزل و نصب از سوی مقامات نباشند.»

به نوشته روزنامه سرمایه، «در خصوص اقرار باید تاکید کرد در دنیای کیفری امروز اقرار پایگاهی ندارد. فقط در دنیای قرون وسطی بود که اهمیت داشت و آن هم به این دلیل که متهم را شکنجه می‌دادند تا اقرار کند و در آن زمان شکنجه به حدی جان فرسا بود که متهم ترجیح می‌داد خود اقرار کند تا شکنجه نبیند.» ‌ ‌

سرمقاله نویس این روزنامه افزوده است: «مکان برگزاری محاکمه مهم نیست در مسجد یا میادین باشد، اما اگر اجازه ندهند شهروندان عادی و خبرنگاران به محل محاکمه نزدیک شوند، این محاکمه ناعادلانه خواهد بود و دادگاه غیر علنی هیچ توجیهی ندارد.»

متن کامل سرمقاله

«آنجا که اصول عدالت مخدوش می‌شود»
سرمقاله امروز روزنامه اعتماد ملی با عنوان «اصول دادرسی عادلانه» به ارائه شاخصه‌های یک محکمه عادلانه بر اساس قانون اساسی ایران پرداخته است.

سرمقاله نویس اعتماد ملی نوشته است: «حقوق کیفری محدود‌کننده آزادی‌ها تلقی می‌شود، یعنی اصل بر آزادی انسان‌ها برای انجام هر عملی است و ممنوعیت و محدودیت امری استثنایی به شمار می‌رود. بنابراین قانونگذار کیفری باید تا حد امکان از وضع مقررات محدودکننده آزادی‌ها بپرهیزد.»

به نوشته این روزنامه، «در دعوای عمومی که طرف اصلی دعوا را دادستان به نمایندگی از جامعه به عهده دارد و نقض نظم عمومی را مبنای ادعای خود علیه متهم قرار می‌دهد، از همه امکانات برای اثبات ادعای خود بهره‌مند است و در مقابل او متهمی قرار دارد که اگر در چتر حمایتی قانونگذار قرار نگیرد، اصول‌ عدالت مخدوش می‌شود.»

اعتماد ملی در ادامه افزوده است: «اصل برائت موضوع اصل ۳۷ قانون اساسی و براساس این اصل این دادستان است که باید با ارائه ادله و مستندات گناهکاری متهم را ثابت کند و مقام قضایی حق ندارد متهم را بازداشت نماید تا دلایلی علیه وی پیدا کند.»

متن کامل سرمقاله

درخواست برخورد با سران «فتنه»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «غبار فتنه که فرو می نشیند...» نیز درباره نخستین جلسه دادگاه روز شنبه است.

سرمقاله‌نویس کیهان نوشته است: «در اولین جلسه دادگاه علنی جمعی از عوامل فتنه و آشوب‌های اخیر، که جای چند تن از خواص آلوده به عنوان متهمان اصلی در آن خالی بود، بسیاری از واقعیت‌های تلخ به گونه‌ای مستند و غیر قابل انکار برملا شد و کمترین تردیدی باقی نماند که مسئولیت فتنه اخیر را تعدادی از خواص آلوده به عنوان یک مأموریت بیرونی برعهده داشته‌اند.»

به نوشته این روزنامه، «سران فتنه مصداق بارز مفسد فی الارض هستند که قتل مردم بی‌گناه، برهم زدن آرامش مردم، همکاری با دشمنان بیگانه و... از جمله جنایات نابخشودنی آنان است.»

کیهان در ادامه افزوده است: «محاکمه و مجازات عوامل میانی فتنه، اگرچه ضروری است ولی مسئولان محترم باید توجه داشته باشند که محاکمه آنان نمی‌تواند پایان ماجرا باشد و چنانچه با سران اصلی فتنه که ناشناخته نیستند، برخورد جدی نشود، محاکمه و مجازات عوامل میانی می‌تواند برای آنها حاشیه امن ایجاد کند تا کماکان به فتنه‌انگیزی ادامه دهند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «دروغ تقلب، منشاء آشوب»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «نور در تاریکخانه سران آشوب»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «ورشکستگی بنگاه‌های ما و دیگران»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «حقوق شهروندان»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «آمریکا در پی یک صدای بزرگ»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «انقلاب مخملی و انقلاب پنبه‌ای!‌»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «در جستجوی فضیلت‌های فراموش شده»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)