تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اعتراض نهضت آزادی به فشار‌ها و محدویت‌ها

نهضت آزادی ایران در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه، خواستار پایان «فشار‌های غیرقانونی و غیراصولی» وزارت اطلاعات در قبال این حزب شد.

رهبران و اعضای نهضت آزادی، سال‌هاست که به اتهام‌های گوناگون، دستگیر می‌شوند.

حدود ۲۰ تن از اعضای این حزب از جمله محمد توسلی رئیس دفتر سیاسی آن، در حوادث پس از انتخابات بازداشت شدند که برخی از آنها هفته گذشته به قید وثیقه یا کفالت آزاد شدند.


ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی ایران

این جریان سیاسی افزوده است که مسئولان وزارت اطلاعات به طور «غیرقانونی» خواستار تعطیلی دفتر سیاسی نهضت آزادی هستند.

نهضت آزادی ایران در نامه خود و در اعتراض به «تشدید فشار‌ها» علیه این حزب و اعضای آن در چند سال گذشته، به خصوص در چند ماه اخیر اشاره کرده و خواستار رسیدگی به پرونده خود در «دادگاه صالح» شده است.

در این نامه آمده است که اگر نظام جمهوری اسلامی «مختصر فعالیت نهضت آزادی» را نمی‌پذیرد، پرونده این حزب را براساس اصل ۱۶۸ قانون اساسی با حضور هیات منصفه بررسی کند و در صورت غیرقانونی شناخته شدن آن، فعالیتش متوقف شود.

این حزب افزوده است که دولت محمود احمدی‌نژاد، طی سه سال گذشته مانع از برگزاری کنگره سالانه نهضت آزادی و برگزاری مراسم سالگرد درگذشت مهدی بازرگان شده است.

«نهضت آزادی همواره خود را حزبی قانونی دانسته است و به رغم فشارها و محدودیت‌های بسیار، همچنان به وظایف اجتماعی و سیاسی خود و نقد عملکرد حکومت ادامه داده است»

در این نامه آمده است: «متاسفانه درحالی که وزیر کشور سابق، رسما اعلام کرد که نهضت آزادی اگرچه غیر رسمی است، اما غیرقانونی نیست، در چند سال اخیر و به خصوص در چند ماه گذشته با مضایق و موانع شدیدتری روبرو گردیده است.»

نهضت آزادی پس از انقلاب خواستار دریافت پروانه رسمی از وزارت کشور شد، ولی با این درخواست موافقت نشد.

در بخش دیگری از این نامه اضافه شده است: «نهضت آزادی همواره خود را حزبی قانونی دانسته است و به رغم فشارها و محدودیت‌های بسیار، همچنان به وظایف اجتماعی و سیاسی خود و نقد عملکرد حکومت و امر به معروف و نهی از منکر مسئولان با رعایت قانون احزاب ادامه داده است.»

نهضت آزادی ایران، یکی از قدیمی‌ترین احزاب سیاسی ایران است. مهدی بازرگان، محمود طالقانی و یدالله سحابی در سال ۱۳۴۰ این حزب را در مخالفت با نظام پهلوی پایه‌گذاری کردند.

جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های این حزب را به دلیل آنچه «عدم اعتقاد به قانون اساسی» عنوان می‌شود، به رسمیت نمی‌شناسد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یکی از ...بزرگ و بنیان گزاران انقلاب اسلامی همین ابراهیم یزدی میباشد . همیشه احضار دستگیرو بعد از ٢ دقیقه ازاد میشود. حرکت جدید مردم احتیاجی به پیر مردانی مثل یزدی ندارد و بهتر است ایشان یک کلمه هم صحبت نکند.

-- amir ali ، Aug 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)