تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
مهدی کروبی:

«فکر می‌کنند با کشتن اوضاع آرام می‌شود»

مهدی کروبی نامزد معترض به نتیجه انتخابات می‌گوید که نمی‌توان با خشونت و «کشتن معترضان»، اوضاع در ایران را آرام کرد.

در ایران از ۲۳ خردادماه، اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات که محمود احمدی‌نژاد «پیروز» آن اعلام شده، آغاز شده است. در جریان این اعتراض‌ها ده‌ها تن کشته و صد‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

آقای کروبی که یک روز پس از شرکت در مراسم چهلمین روز درگذشت جان‌باختگان حوادث اخیر با وب‌سایت سحام‌نیوز گفتگو می‌کرد، افزود: «مردم را گرفتن و کتک زدن موجب خاموشی آنها نمی‌شود. شاید عده‌ای از مردم عقب‌نشینی کنند، ولی این فشارها فضا را بدتر می‌کند و موجب شکل‌گیری حوادث ناگواری می‌شود.»


او افزود که «آنها (مسئولان جمهوری اسلامی) فکر می‌کنند اگر مردم را ببرند و کتک بزنند و دندان‌ها و سر و کله‌شان را بشکنند و تحت شکنجه و آزار آنها را بکشند، می‌توانند شرایط را آرام کنند.»

دبیرکل حزب اعتمادملی به مسئولان جمهوری اسلامی هشدار داد که «پنبه غفلت» را از گوش خود بیرون کنند و گزارش‌هایی واقعی به مقام‌های بلند‌پایه ارائه کنند.

پیش از آقای کروبی، میرحسین موسوی دیگر نامزد معترض به نتیجه انتخابات، خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی گفته بود که در صورتی که به ساختار‌های قانونی بازنگردند، مردم آنها را باز خواهند گرداند.

«مردم را گرفتن و کتک زدن موجب خاموشی آنها نمی‌شود. شاید عده‌ای از مردم عقب‌نشینی کنند، ولی این فشارها فضا را بدتر می‌کند و موجب شکل‌گیری حوادث ناگواری می‌شود»

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای از مردم ایران خواست که به اعتراض‌های خود همچنان ادامه دهند؛ درخواستی که همزمان از سوی محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران نیز به طور تلویحی مطرح شده است.

آقای کروبی در بخش دیگری از این گفتگو به مقام‌های ایران هشدار داد که «با بی‌تدبیری خود، یک چاه ویل درست نکنند.»

به گفته دبیرکل حزب اعتماد ملی، ادامه برخورد‌های خشونت‌بار با معترضان، اوضاع را «پیچیده‌تر و بغرنج‌تر» می‌کند.

آقای کروبی همچنین به مسئولان جمهوری اسلامی توصیه کرد که با یک خطبه نماز یا تحلیل در صداوسیما «مغرور» نشوند و در مقابل، فضایی ایجاد کنند تا «دلسوزان» نظام بتوانند حرف‌های خود را بزنند.

«آنها (مسئولان جمهوری اسلامی) فکر می‌کنند اگر مردم را ببرند و کتک بزنند و دندان‌ها و سر و کله‌شان را بشکنند و تحت شکنجه و آزار آنها را بکشند، می‌توانند شرایط را آرام کنند»

در خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران که به امامت احمد جنتی دبیر شورای نگهبان برگزار شد، وی در اظهارات خود انتقاد‌ها و اتهام‌های صریحی متوجه میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسجانی کرد.

خطیب جمعه تهران آقای موسوی را تهدید به بازداشت کرد و آقای هاشمی را متهم کرد که تلاش دارد از احمدی‌نژاد انتقام بگیرد.

نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باعث بروز‌ اختلاف‌های عمیقی میان دو جریان اصلاح‌طلب و محافظه‌کار در ایران شده است.

محافظه‌کاران به رهبری آیت‌الله علی خامنه‌ای و شورای نگهبان تاکید دارند که انتخابات «سالم» برگزار شده است، اما اصلاح‌طلبان به رهبری میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی معتقدند که در این دوره از انتخابات «تقلب‌های» گسترده‌ای صورت گرفته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

زنده باد کروبی

-- ahmad ، Aug 1, 2009

دوستداران واقعي انقلاب امثال خاتمي و موسوي و كروبي و حتي هاشمي رفسنجاني هستند كه سعي در نجات جمهوري اسلامي دارند و دشمنان اين نظام هم علاوه بر مردم كه بيزار شده اند ، آقايان خامنه اي ، جنتي ، مصباح و احمدي نژاد و ... هستند كه به هر شكل ممكن فكر مي كنند بتوانند در مقابل موج خواسته هاي مردم مقاومت كنند .
اگر در روزهاي اول كودتا ، آقاي خامنه اي دستور به كشتار مردم نمي داد ، و اين فرصت را به مردم مي داد تا از راي گيري مطمئن شوند و اشتباه خود را جبران مي كرد مردم به همان نتيجه انتخابات دلخوش بوده و خواسته هاي ديگر خود را فراموش مي كردند ولي امروز اگر ايشان بخواهند برگردند متاسفانه خواسته هاي مردم فزوني يافته و به اين راحتي ديگر نمي توان آنان را ساكت كرد .
اگر با توجه به اينكه رهبر از كرده خود پشيمان شده باشد و بخواهد شرايط را عادي سازد مردم ديگر نخواهند پذيرفت ، امثال ندا و سهراب و ... شهداي ديگر اين 2 ماه اخير به مردم اين اجازه را نخواهد داد كه مطالبات خود را پيگيري نكنند و بهتر بگويم مطالبات اين شهيدان را مي بايست تا انتهاي خواسته هاي بحق آنان پيگيري كرد و نگذاريم خون به زمين ريخته اين شهدا پايمال شود .
در آخر سخنم با آقاي خامنه اي است كه شما مطمئن باشيد كه رفتني خواهيد بود ، حداقل اين است كه بگذاريد امثال موسوي ها و كروبي ها بتوانند نظامي را كه در پايش اين همه خون ريخته شده ، پابرجا نگه دارند . شما فكر رهبري را از سر بيرون كرده و فقط مي توانيد از فروپاشي نظام خودداري كنيد .

-- داود پدرام ، Aug 1, 2009

معمولاً آدم های احمق و زورگو اینطور فکر می کنند! اگر این آدم های جنایتکار درسی ازتاریخ می آموختند اقدام به قتل دیگران آنهم به این شیوه حیوانی نمی کردند.
جمعیت احمقان نظام،

-- The Foolish ، Aug 1, 2009

ايران=گوانتانامو ما ملت ايران در گوانتاناموي ايران زنداني شديم و اقليتي سركوبگر هر روز تهديدمان مي‌كنند، شكنجه‌مان مي‌دهند و خواهران و برادرانمان را مي‌كشند. چه بايد كرد؟ اي ايرانيان آزاده سراسر جهان و اي همه انسانهاي آزاده جهان به داد ما برسيد. يك حكومت مذهبي وحشتناكتر از قرون وسطي خون ملتي را بلادرنگ مي‌ريزد. آيا فرياد رسي نيست. كجايند مدعيان حقوق بشر. ايا ما ايرانيان بشر نيستم. چرا ايران مهد كهن حقوق بشر اكنون گرفتار چنين جلادان بي‌شرمي شده است كه جنايت مي‌كنند و دروغ مي‌گويند و مسووليت نيز نمي‌پذيرند. خودتان را جاي ما بگذاريد، جاي كسي كه در زنداني مخوف بدون هيچ فريادرسي و هيچ حقوقي ذره ذره مي‌ميرد. اگر به داد ما نمي‌رسيد لااقل به حال پريشان ملتي داغدار اشك بريزد و گريه كنيد. آري به حال زار ما و فرزندان و جوانان برومند ما كه در خاك آرميده‌اند گريه كنيد و برايشان فاتحه بخوانيد.

-- بدون نام ، Aug 1, 2009

«آنها (مسئولان جمهوری اسلامی) فکر می‌کنند اگر مردم را ببرند و کتک بزنند و دندان‌ها و سر و کله‌شان را بشکنند و تحت شکنجه و آزار آنها را بکشند، می‌توانند شرایط را آرام کنند.»

کروبی جان!

یعنی‌ این ۲۶ سال گذشته شماها جور دیگری فکر میکردین؟ مثلا ایران سویس بود یا دانمارک و فقط احمدی اومد و افتضاح کرد؟؟
شوخی‌ میکنی نه؟؟

-- عالمی‌ ، Aug 1, 2009

شرح حال اقای خامنه ای و دار دسته اش ر ا
میتوان در این سه بیت خلاصه کرد:
کار شیخ و قاضی و کار عسس/جملگی یکسان بود در این قفس
از قضا ان خامنه خود شاه بود/درد دینش درد دنیا بود و بس
چون بنام دین حکومت ساختی /سکه ی دنیا بکوبیدی وبس

-- ali tehrni ، Aug 1, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)